Beantwoord

Geen mooi 5.1 geluid behalve wanneer de tv aan staat.

  • 3 May 2020
  • 6 reacties
  • 519 Bekeken

Badge

Ik heb een 5.1 opstelling gemaakt met 1 playbase 1 sonos sub en 2 × sonos play 1 als backspeakers.  Wanneer ik bijvoorbeeld Robbie William - Feel via de tv op Spotify afspeel heb ik geweldig geluid.  Zang komt dan vooral uit de playbase en back speakers geven vooral muziek,  echt een fantastische ervaring.  Wanneer ik hetzelfde nummer rechtstreeks afspeel op Sonos is het niet leuk meer om te luisteren,  geluid valt erg tegen en het maakt geen verschil of de sub nou wel of niet aanstaat,  de lage tonen vallen compleet weg. Ook doet elke speaker ongeveer hetzelfde inplaats van surround geluid. Wat zou ik anders moeten doen??

icon

Beste antwoord door Erooij 3 May 2020, 13:27

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Heb je toevallig bij muziek afspelen de optie “volledig” aanstaan bij audio van surroundspeakers?

Deze dan op sfeervol zetten. 

Badge

Ik heb beide uitgeprobeerd,  maar ik vind het effect niet geweldig,  zodra ik muziek ga luisteren via de sonos app inplaats van via de tv heb ik stereo geluid inplaats van surround geluid en valt het effect van de sonos sub gewoon volledig weg.

Reputatie 5
Badge +3

Muziek op Spotify is stereo. Wat je hoort als je via de TV afspeelt is een poging van Sonos om daar surround van te maken.

Over smaak valt niet te twisten, maar voor mij is dat absoluut niet zoals het zou moeten klinken. Bij stereo muziek wil ik inderdaad hetzelfde geluid uit alle speakers, zodat mijn woonkamer evenredig gevuld is. De Sub moet dan subtiel zijn werk doen, in plaats van het huis te laten trillen zoals bij donderende explosies in films. 

Maar goed, ieder zijn ding. Buiten het instellen van "sfeervol" en het opschroeven van de Sub, of consequent via je TV luisteren, zijn er niet veel andere opties.

Reputatie 7
Badge +3

Heb je ook al Trueplay gebruikt (Indien je een iPhone of iPad hebt)? Vervolgens kan je nog wat spelen met de diverse instellingen,bijvoorbeeld het geluid meer of minder naar de achterspeakers trekken.

Sta zelf iedere keer weer verbaasd hoe ruimtelijk de muziek weergegeven wordt. Zelf gebruik ik Deezer, maar dat mag niet uitmaken. Over het algemeen zijn de klachten juist dat bij tv weergave men niet tevreden is overhet geluid van de achterspeakers, maar dat is meestal een instelling vanuit de tv.

Badge

Ben zelf geen Apple fan maar heb speciaal voor trueplay Sonos een ipad gekocht, en ingesteldt.  Muziek luister ik soms vanaf Spotify maar meestal vanaf mijn nas in flac of wav kwaliteit. Ik had alleen gehoopt dat muziek ook in dolby surround kon worden afgespeeld maar schijnbaar kan dat alleen in stereo. De tv schijnt het geluid schijnbaar zelf om te zetten in surround geluid,  vandaar het verschil. Bedankt voor het meedenken!!

Reputatie 7
Badge +3

In alle gevallen speelt Sonos wat het ontvangt en kan verder geen conversie doen. Hierbij geldt dus ook dat dit Max DD5.1 is. Eventuele conversies zullen door de tv of gekoppelde apparaten moeten gebeuren. Muziekstreams zijn normaal gesproken altijd in stereo met als gevolg dat Sonos dit ook in stereo zal weergeven. Zoals geschreven kan je alleen wat instellingen aanpassen binnen de Sonos app, waarbij, wat mij betreft, ook bij muziek een heel ruimtelijk beeld mogelijk is.