Skip to main content

Ik heb zojuist een Sonos Ace gekocht. Een absolute miskoop. Blijkt helemaal niet te kunnen koppelen met de Sonos app. Waardeloos 

Hoe zouden al die andere, tevreden, gebruikers dat dan gedaan hebben?

https://www.sonos.com/nl-be/guides/sonosace

De Ace koppelt wel met de Sonos app, zie https://www.whathifi.com/reviews/sonos-ace

Hij wordt alleen niet als “kamer” in de app gezien. Dat is geen onbekend feit overigens, zie ook de test van WhatHifi…..

Ook ik kom er niet uit. Meerdere keren de Ace naar fabrieksinstellingen teruggezet, app meerdere keren geforceerd gesloten/opnieuw geïnstalleerd/cache geleegd, zowel geprobeerd tijdens pairing (knipperend blauw lampje) als verbonden (vast blauw lampje) modus, Ace eerst toegevoegd via Android Bluetooth service of juist niet, niets werkt. Moet nu maar met de klantenservice bellen, wat een gedoe. Je wilt 'm gewoon meteen kunnen gebruiken als je nota bene extra hebt betaald voor snelle levering.

Vreemd. Bij mij ging dat prima. Laat je hier even weten wat de oplossing was als je gebeld hebt?

Wat ik verder nog heb geprobeerd: firewall op de (KPN) modem helemaal uitzetten, speciaal 2.4Ghz WiFi netwerk voor alleen de Beam (en Ace), heeft ook niet geholpen. Ook op twee andere telefoons geprobeerd: werkt ook niet.

Heb uren (!) aan de lijn gehangen met verschillende lagen tech-support van Sonos. Ook zij keken mee met diagnostische gegevens, kwamen er ook niet uit. Geboden oplossing is nu om de koptelefoon maar om te ruilen. Dat is wel jammer, de Ace kost in sommige winkels namelijk nu €339 nieuw, maar ik kocht hem ondanks dat gegeven expres bij een duurdere winkel voor €379 vanwege de snellere levertijd. Gaat het proces alsnog twee weken duren... ik denk dus nog even na wat ik überhaupt ga doen, maar laat het weten of het met een eventueel vervangend exemplaar wel lukt.

Waarom zou een aanpassing aan je wifi helpen met het koppelen van een Bluetooth koptelefoon?

Goede opmerking! Weet ik niet, misschien omdat 'ie uiteindelijk geregistreerd zou moeten worden op het lokale netwerk voor de audioswap? Sonos heeft mijn ticket zelf "will not associate via wifi" genoemd, dat bracht me op het idee. Ik heb ook geen idee waarom de koptelefoon wel met bluetooth kan verbinden aan alle telefoons, maar niet in de app verschijnt.

Nee, daarvoor hoeft hij niet op het netwerk. Je verbindt met de soundbar.

Je hebt de Ace dus wel via bluetooth kunnen koppelen? Waar gaat het dan fout als je dit volgt: https://support.sonos.com/nl-nl/article/set-up-your-sonos-ace

Heeft de Sonos app alle bevoegdheden op je telefoon?

Het gaat dan fout bij de allerlaatste stap. De Sonos Ace verschijnt in de app (wordt "gedetecteerd") en na het drukken op toevoegen is de laatste melding (voor de foutmelding) die verschijnt: "Sonos Ace voorbereiden". Daarna verschijnt meteen de melding: "De Sonos Ace kon niet worden toegevoegd." Ik heb één thread op internet kunnen vinden met iemand met hetzelfde probleem, daar is geen oplossing op gekomen.

De Sonos-app heeft alle bevoegdheden (heb ik meermaals gecontroleerd, en ook mee geprobeerd te spelen).

Als allerlaatste optie ga ik proberen morgenavond iemand met een iPhone de Ace te laten koppelen. Mocht dat lukken, probeer ik de firmware op die manier te updaten. De hoop is dat met de nieuwe firmware de Ace wel op mijn Android app koppelt... anders is het na lang geklooi toch einde verhaal, denk ik dan :(

In deze volgorde dus! Bij, tijdens of na welke van alle in deze thread genoemde stappen dan ook.

Inderdaad bijzonder. Ik heb overigens een iPhone……

Zojuist via een kennis met een iPhone geprobeerd, wederom hetzelfde probleem. Met drie verschillende Android-telefoons geprobeerd dus, en één iPhone. Ik geef het op, helaas.

Toch weer een update:

Ik vond het erg jammer dat de Sonos Ace niet werkte, ik had namelijk kort hiervoor een Sonos Beam aangeschaft, vooral in anticipatie op de audio swap functionaliteit. De Sonos Ace heb ik desondanks wel geretourneerd.

Toch heb ik er opnieuw voor gekozen om een Sonos Ace aan te schaffen, deze keer bij een andere webwinkel. Die kwam zojuist binnen en warempel: het pairen met de app lukt nu wél. Blijkbaar toch een foutief product.

Heel veel rompslomp verder dus, maar als het goed is heb ik nu een werkende hoofdtelefoon.

Op Engelstalige fora zie ik echter wel dat het probleem zoals ik het precies meemaakte vaker bij mensen is voorgekomen (die uiteindelijk de handdoek in de ring hebben gegooid en hun Ace hebben teruggestuurd om het nooit weer te proberen), alhoewel ik het niet vaak heb kunnen terugvinden. Ik denk dat het probleem dus wel iets groter is dan dat het alleen bij mij voorkwam.

Reageer