Vraag

Uitvallende boxen en haperende muziek


Badge

Ik heb al vele topics gelezen en daar actie op ondernomen maar start en nu toch maar zelf een. Ik heb al jaren meerdere Sonos boxen, in het begin aangesloten met een bridge. Dat heeft jaren prima gewerkt. Toen dat niet meer zo goed werkte heb ik een Boost aangeschaft wat jn eerste instantie ook prima werkt. Maar ik heb al heel lang last van boxen die af en toe uitvallen of muziek die uitvalt. 

Muziek van mijn NAS is best stabiel maar laat het ook weleens afweten, Spotify is een drama. 

Sinds enige tijd heb ik voor verbetering van mijn wifi netwerk 3 stuks TP Link Deco M5  aangesloten en mijn wifi is prima. Vergaderingen via Teams lopen soepel 😁. De hoofd Deco staat als router ingesteld en de wifi van mijn KPN modem is uitgezet, het modem kan niet als bridge ingesteld worden. Alle boxen lopen via Sonosnet, dus via de Boost, herkenbaar via WM: 0. De boost is middels de ethernetkabel aangesloten op de hoofd Deco. Alles wat met tv te maken heeft is aangesloten op het KPN modem. 

Ik heb bewust verschillende hubs uit elkaar gezet. De Boost staat vier meter van de hoofd Deco, de hub voor de verlichting is aangesloten op de tweede Deco die een verdieping hoger en 13 meter verder staat. Mijn NAS is hier ook op aangesloten. Mogelijk dat dit niet optimaal is maar toen mijn NAS nog rechtstreeks op mijn modem zat had ik dezelfde problemen. Ook mijn dect telefoons staan niet echt dichtbij. 

Vanmorgen nog eens alles herstart, eerst modem, toen Deck M5 en toen alle boxen en de boost losgekoppeld en vanaf de Boost een voor een weer opgestart. Maar met Spotify was het direct weer een drama. Muziek van mijn Nas lijkt het goed te doen. Kunnen jullie eens meekijken?

 

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

11 Reacties

Reputatie 7

Dit is een gebruikersforum, waarin Sonos af en toe meekijkt. Voor direct contact met Sonos kun je ze beter even bellen.

In principe lijk je alles goed gedaan te hebben, behalve het gebruik van de Deco als router, achter de Experiabox, die ook werkt als router (want niet in bridgemode te zetten) -  vandaar dat het met je NAS in eerste instantie misging. Je hebt nu twee netwerken “achter elkaar”. Voordat je Sonos belt zou je nog eens kunnen kijken of het zou helpen als je de Deco in AP-mode zet.

Badge

Als ik de Deco in AP mode zet dan heb ik er niets aan. Ik kan geen kabels door mijn huis leggen en ben dus afhankelijk van wifi versterkers of deze Deco. De NAS ging niet in eerste instantie mis, ook voordat ik de Deco toevoegde had ik deze problemen al.

De hoofd Deco is bedraad aangesloten op het modem en op deze Deco dus de Boost. De drie Deco's vormen een netwerk en alles is dus achter de Deco's op dat ene netwerk aangesloten, zowel de Boost als de NAS. Het enige wat nog via het modem loopt is de tv en dat moet ook zo anders doet ie het niet. 

Reputatie 6
Badge +3

Voor Deco in AP Mode hoef je geen kabels te leggen; alles blijft aangesloten zoals het is, alleen haal je de router functies weg uit de Deco. Zoals 106rallye al aangeeft heb je nu 2 routers op elkaar, dat geeft conflicten op het bereiken van aangesloten apparatuur zoals je NAS. Op je internet heeft het weinig invloed vandaar dat Teams gewoon werkt.

IPTV moet inderdaad op je KPN Experiabox anders werkt ie niet maar desalniettemin kun je problemen hebben door multicast flooding.

 

 

Reputatie 6
Badge +3

Het kan ook andersom; dus de routerfuncties uit de Experiabox halen. Ik zou onderstaand topic eens ‘even’ doornemen, dat leeft al 7 jaar.

 

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983

Badge

Ik heb een KPN Box 12, volgens mij kan ik daar de router functie niet van uitzetten.

Badge

Ik zal op een ander moment de Deco in AP mode zetten en kijken hoe Sonos dan werkt en hoe het met mijn wifi is gesteld. In de handleiding stond overigens dat je AP alles bedraad aan moest sluiten, op internet kom ik ook wat andere informatie tegen. Gewoon testen dus.

Badge

Van de Deco in AP mode zetten werd ik alles behalve blij, wifi die uitviel en weer gezeur met het kijken van opnames van KPN iTV. En zonder wifi kan kan ik niet werken. Dus maar weer teruggezet als router.

Heb nu het KPN modem, met wederom de wifi uitgeschakeld, met daarop de setup box voor de tv en de hoofd Deco, als router, aangesloten. Op de hoofd Deco is een switch aangesloten met daarop de Boost, mijn NAS en de hub voor de verlichting. De twee andere Deco's lopen via wifi. Ik heb de verlichting in de garage en buiten een keer uit en aan gezet en twee boxen uit de garage, die mede verantwoordelijk lijken voor mijn probleem, losgekoppeld. En alles werkt. Zelfs Spotify! Wifi doet het prima, tv opnames geven geen problemen en het is een genot om naar de muziek te luisteren. Daarna heb ik de boxen uit de garage in de eetkamer aangesloten en ook dat draait prima. 

Binnenkort ga ik nog eens kijken wat er gebeurt als ik de Ikea boxen weer terugzet in de garage en als dat tot problemen leidt dan test ik dat nog even met een andere set Sonos boxen. 

Verder heb ik nog aardig wat gegoogeld over 'de twee netwerken' achter elkaar. Daar lees ik nogal wat verschillende dingen over. Gezien onze internetactiviteiten voorzie ik niet direct problemen met bijvoorbeeld dubbele NAT tabellen. Maar verder ben ik wat roestig in alles wat met internet en routers te maken heeft. De tijd zal het me leren of dit werkbaar is.

Reputatie 6
Badge +3

Ik begrijp niet alles wat je schrijft maar prima dat het werkt. De dubbele NAT zal niet zo`n probleem zijn, dubbele firewall gaat ook wel. Het probleem is de dubbele DHCP server, die geven de IP adressen uit. Het kan tot conflicten leiden met je bekabelde en draadloze apparaten waardoor deze elkaar niet meer gaan zien. Het hoeft niet zo te zijn maar kan wel met dubbele routers.

Reputatie 7

De Deco in AP-mode zetten zou geen invloed op je wifi moeten hebben, je verliest alleen wat functies. Begrijp ik het goed dat je je KPN TV ook via de Deco’s laat lopen?

Badge

Nee, ik schrijf dat de setup box is aangesloten op het kpn modem. Zie dat die zin niet helemaal lekker loopt. Dus KPN modem met daarop aangesloten de setup box en de hoofd Deco. Op de hoofd Deco een switch met de NAS, Boost en hub voor de verlichting. Deco als router en wifi van modem uit. Eigenlijk gelijk aan mijn eerste opzet behalve dat de switch en de NAS nu anders aangesloten zijn. 

In iedere opzet liep tv via het modem. De tweede opzet met de hoofd Deco als AP leidde wel degelijk tot wifi problemen en problemen met het kijken van opnames. Deze waren direct over toen ik de Deco weer als router inzette. 

Ik had juist het idee dat het uitgeven van de IP adressen geen probleem zou zijn omdat op de KPN router geen enkel apparaat zit wat ik vanuit het netwerk van de Deco hoef te benaderen. De Deco geeft IP adressen in een andere range uit dan het KPN modem. Maar ik weet niet in hoeverre het KPN modem IP adressen uitgeeft aan apparaten die achter de hoofd Deco op de switch zijn aangesloten en apparaten die via de wifi van de Deco lopen. 

Maar mocht dit onverhoopt toch tot problemen leiden dan kijk ik nog een keer of de Deco als AP soelaas biedt. Want ik realiseer me net dat ik die opstelling waarschijnlijk niet optimaal heb uitgevoerd.

Reputatie 7

Al blijf ik het op punten vreemd vinden:  goed dat het nu werkt voor je!