Beantwoord

Beam 5.1 passthrough

  • 8 May 2021
  • 6 reacties
  • 359 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een Sonos Beam gekocht. Met name om te gebruiken als soundbar bij de TV, maar ook voor muziek. Als ik de smart apps van mijn TV gebruik (Samsung UE48H6400), krijg ik DD 5.1 geluid door. Gebruik ik een andere HDMI ingang, komt er alleen PCM Stereo geluid door. Op internet lees ik dat dit een bekend probleem is en te maken heeft met het feit dat de TV in zo'n geval geen passthrough biedt voor 5.1 signaal. 

Als ik 't goed begrijp is de enige optie (naast een andere tv kopen) om een soort HDMI switch te kopen die het 5.1 signaal wel correct doorgeeft. Ik zie daarin alleen door de bomen het bos niet meer. Is hier toevallig iemand met ervaring met zo'n HDMI switch om 5.1 signaal te krijgen vanuit andere ingangen dan alleen de tv zelf?

icon

Beste antwoord door 106rallye 9 May 2021, 09:59

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Een andere mogelijkheid is dat de geluidsinstelling van het aangesloten apparaat niet juist is ingesteld. Wanneer er bijvoorbeeld gekozen is voor dts dan kan Sonos dit niet aan en zet het om naar pcm.

Reputatie 7

Je TV is al wat ouder. Dan kunnen dit soort zaken voorkomen, met mijn vorige TV (een Samsung uit 2010) had ik hier ook problemen mee. Met de PS4 is het me toen gelukt om 5.1 te krijgen, met de Chromecast niet. De vraag is daarom eerst welk ander apparaat je hebt aangesloten, waarvan je graag 5.1 zou willen hebben.

Bij de Beam in combinatie met een oudere Samsung is vaak het probleem dat de TV stereo doorgeeft als de bron Dolby Digital + (DD+) aanbiedt. De Beam kan alleen iets met DD (zonder+). Dit probleem is volgens mij niet goed op te lossen bij de Beam. De HDFury Arcana, die vaak bij de Arc wordt aangeraden helpt hierniet.

Een andere mogelijkheid is dat de geluidsinstelling van het aangesloten apparaat niet juist is ingesteld. Wanneer er bijvoorbeeld gekozen is voor dts dan kan Sonos dit niet aan en zet het om naar pcm.

Bij de aangesloten Ziggo box ben ik er vrij zeker van dat die goed ingesteld staat. Toch geeft die ook alleen stereo geluid. Ik verwacht dus dat het probleem zit in de tv die dat signaal niet goed doorgeeft. Maar weet nog niet zo goed hoe ik dat op zou moeten lossen.. 

Je TV is al wat ouder. Dan kunnen dit soort zaken voorkomen, met mijn vorige TV (een Samsung uit 2010) had ik hier ook problemen mee. Met de PS4 is het me toen gelukt om 5.1 te krijgen, met de Chromecast niet. De vraag is daarom eerst welk ander apparaat je hebt aangesloten, waarvan je graag 5.1 zou willen hebben.

Bij de Beam in combinatie met een oudere Samsung is vaak het probleem dat de TV stereo doorgeeft als de bron Dolby Digital + (DD+) aanbiedt. De Beam kan alleen iets met DD (zonder+). Dit probleem is volgens mij niet goed op te lossen bij de Beam. De HDFury Arcana, die vaak bij de Arc wordt aangeraden helpt hierniet.

Ik gebruik de chromecast het meeste, dus vind het daarvan het belangrijkste dat die 5.1 doorgeeft. Hoe is het jou destijds gelukt met je ps4? Heb je er zo'n switch tussen gezet of puur instellingen gewijzigd? 

Reputatie 7
Badge +3

Heb je ook daadwerkelijk naar de instellingen van de ziggo box gekeken? Je zegt “vrij zeker”, dat is niet heel overtuigend. 

Reputatie 7

Nieuwsgierig

Mij valt op dat je enkel over de Beam spreekt. Je hebt dus geen surround speakers? Hoor je dan veel verschil op de Beam tussen stereo en 5.1? Dat zou best kunnen, omdat bij 5.1 mogelijk de center speaker gebruikt wordt en bij stereo niet. Ik ben gewoon nieuwsgierig omdat ik mijn Beam altijd in combinatie met mijn surrounds gebruikt heb.

Chromecast

Ik denk dat je 5.1 van een Chromecast met een Beam moet vergeten, zeker met je huidige TV. Het lijkt erop dat de Chromecast als hij wordt gevraagd iets anders te leveren dan DD+ over gaat naar stereo. En met DD+ kan je Beam niet (in tegenstelling tot de Arc).

Ziggo

Je bent “vrij zeker” dat de Ziggo box “goed ingesteld” staat. Maar toch krijg je geen surround. Misschien kun je aangeven (evt. met fotootjes wat de geluidsinstellingen van je Ziggo box en je TV zijn? Mogelijk staat er iets toch niet goed.

Playstation

Ik heb toen gebruik gemaakt van een HDMI extractor embedder (2 Way HDMI Audio Extractor & Embedder - Lindy Electronics). Daarop sluit je vanaf de PS4 zowel de HDMI als de optische kabel aan. Het apparaat verwijdert het HDMI-geluid en voegt het geluid van je optische uitgang toe - dat moet DD zijn, want DD+ gaat niet over optisch. Via HDMI gaat dat naar je Tv, die het weer doorzet naar de Beam. Bij mij werkte dat.

Op mijn 2019 Samsung is deze work around echter niet meer nodig. Deze geeft gewoon 5.1 door aan de Beam zonder de extractor embedder. Waarom weet ik niet.