Beantwoord

Ziggo Next en Sonos AMP

  • 18 December 2022
  • 9 reacties
  • 309 Bekeken

Ik heb een LG TV, een Ziggo Next en wil een Sonos AMP aanschaffen.

De Ziggo Next box is met HDMI CEC verbonden met de TV. Ik wil nu de optische uitgang van de TV verbinden met de Sonos AMP om het geluid van de TV via de boxen te krijgen. De AMP heeft echter geen digitale aansluiting, alleen een HDMI. Is hier een adapter voor? Sonos heeft een adapter met een Toslink stekkertje. Dus de Toslink in de TV en vandaar uit met HDMI naar de Sonos?

Stel dat ik de Ziggo met de Sonos wil verbinden kan dat met dezelfde adapter?

icon

Beste antwoord door Erooij 19 December 2022, 10:16

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

9 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Waarom niet de cec gebruiken en de next op een andere HDMI-poort?

 

Krijg ik dan wel het geluid van de tv op de sonos als ik de tv afstem op de hdmi van de Next?

En dan kan ik waarschijnlijk niet naar de radio luisteren via de Next als de tv uitstaat. Dat doe ik nu  want dan kan ik de AB van de Next gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Een tv heeft vaak meerdere HDMI ingangen en vaak maar 1 of 2 HDMI in-/uitgangen. Je moet zorgen dat de Sonos verbonden is met de HDMI uitgang van de tv (aangeduid met Arc), voor de Next maakt dat verder niet uit, die maakt gebruik van HDMI in. CEC wordt gebruikt om schakelingen totstand te brengen, bijvoorbeeld wanneer je de Next uitzet gaat ook automatisch de tv uit. CEC kan overigens ook voor problemen zorgen omdat dit niet altijd op deze,de wijze wordt gebruikt door de producenten.

Wanneer Sonos is verbonden met de tv kan je alleen geluid ontvangen wanneer de tv aanstaat. Met wat is je Next dan nu verbonden om radio te kunnen luisteren zonder dat de tv aanstaat?

Met een bluesound node met toslink

Aan de node hangen nu Beolab 8002 actieve speakers. Die wil ik vervangen door passieve speakers.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben hem helemaal kwijt. Je lijkt een enorme dure investering te hebben in draadloos en wilt daar nu nog een duur element aan koppelen om vervolgens weer passieve speakers te gaan gebruiken.?
Waarom dan niet investeren in een goede receiver wanneer je over wilt gaan op dit soort speakers. Zou het leven een stuk makkelijker maken. 

Haha, ik snap je verwarring. De Beolabs zijn ±20 jaar oud en ik wil deze vervangen. De Bluesound Node heb ik enige jaren geleden gekocht om de Beolabs aan te sluiten. Omdat dit actieve speakers zijn was een Node voldoende en deze was destijds niet zo duur. De Node is allen een streamer maar daar kunnen de Beolabs direct op.

Als ik dus passieve speakers koop, kunnen deze niet aan de node en komt de Sonos AMP of de Bluesound Powernode als optie naar boven. Ik vind de software van Bluesound niet zo prettig en neig dus naar Sonos. De Bluesound node gaat dan op marktplaats. Een aparte receiver geeft weer een extra apparaat en ik probeer het zo simpel mogelijk te houden.

Reputatie 7
Badge +3

Geen idee of je van toslink naar HDMI kan (andersom kan wel), maar volgens mij zou het toch zo zijn dat wanneer je tv een HDMI Arc aansluiting heeft je deze met de amp kan verbinden om tv geluid te krijgen. De radio functie van de Next heb je in feite niet meer nodig omdat je daarvoor de Sonos app met al zijn services kunt gebruiken.