Vraag

Zend mijn PlayBase nu Stereo of DD 5.1?

  • 29 January 2018
  • 5 reacties
  • 1174 Bekeken

Badge
Hallo,

Vorig jaar kochten wij een PlayBase voor onder de televisie (Philips 49PUS7101/12) die DTS-geluid doorgeeft. Volgens de app van SONOS staat dat dan aangegeven als Stereo.

Onlangs zag ik in de app staan dat de audio-ingang nu Dolby Digital 5.1 is. Daarom keek ik ook welk signaal de aangesloten apparaten via de HDMI doorgeven. Volgens de PlayStation is het Linear PCM. De Apple TV weet niet om welk signaal het gaat, maar geeft wel gewoon geluid door aan de PlayBase.

Nu weet ik dus niet welk apparaat het bij het juist eind heeft en of al die verschillende signalen schadelijk zijn voor de PlayBase.
Is er iemand die mij hiermee kan helpen?

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
De Sonos Playbase en Playbar verzend niet maar ontvangt over de Optische kabel.
Sonos kan alleen Stereo of Dolby Digital 5.1 ontvangen, geen DTS.
Er is te controleren wat Sonos ontvangt.
Dit doe je onder Instellingen -> Info over Sonos.
Of via een computer als je boven op Help drukt, en dan onderin op Info over Sonos.
Bij de Playbar en Playbase ziet u dan staan wat deze ontvangt als de TV geluid aan de Sonos geeft.
Badge
Hallo,

Het blijkt te gaan om een vooruitgang. Na contact opgenomen te hebben met Philips kreeg ik te horen dat ze via een update naast het DTS-signaal nu ook Dolby Digital 5.1 verwerken. DD 7.1 kon al wel maar daar heb je HDMI voor nodig. De aangesloten apparaten raakte gewoon in de war doordat Dolby voorrang krijgt als signaal. Nu dat voor elk apparaat is aangepast staat in de app van Sonos dan ook overal "Audio-ingang: Dolby Digital 5.1"
Badge
Het probeelm waar ik nu tegen aan loop is dat bij het afspelen van film’s blue ray’s of DVD het geluid stereo is i.p.v DD 5.1 in de volgende opstelling,

PS4 Pro met HDMI aangesloten op Sony KD-55x8505b, TV is optisch aangesloten op de Play Base.
Met de 5.1 opstelling van Sonos “Play Base, Sub & 2x Sonos One.

Externe speakers in de TV zijn uitsgeschakeld en in de PS4 staan de audio instellingen op bitstream Dolby. Ook heb ik al LPCM geprobeert en ook dan krijg ik alleen stereo geluid binnen op de Playbar.

Wie kan deze film freak verder helpen.
Reputatie 7
Badge +2
Het probeelm waar ik nu tegen aan loop is dat bij het afspelen van film’s blue ray’s of DVD het geluid stereo is i.p.v DD 5.1 in de volgende opstelling,

PS4 Pro met HDMI aangesloten op Sony KD-55x8505b, TV is optisch aangesloten op de Play Base.
Met de 5.1 opstelling van Sonos “Play Base, Sub & 2x Sonos One.

Externe speakers in de TV zijn uitsgeschakeld en in de PS4 staan de audio instellingen op bitstream Dolby. Ook heb ik al LPCM geprobeert en ook dan krijg ik alleen stereo geluid binnen op de Playbar.

Wie kan deze film freak verder helpen.

Klinkt er naar dat de TV geen Dolby doorzet van de PS4.
Mogelijk een instelling van de TV?
Soms is een firmware update van de TV de oplossing.
Mogelijk heeft de PS4 een optische uitgang? Sluit je de Sonos hier op aan.
Badge
Nou meteen gaan uitproberen of het een instelling van de TV kan zijn maar dat is het niet.
Spelletjes, Netflix en online YouTube materiaal wordt gewoon goed doorgegeven aan de Sonos Soundbar.
Sluit ik de PS4 direct aan met de optische kabel op de Sonos Soundbar verandert er niets buiten dat ik de lipsync functie moet gaan gebruiken.
Uiteraard in de instellingen van de PS4 geluids output op optical en DD5.1 gezet maar ook dan Stereo

Maar er is vooruitgang wat me opvalt is dat alle bluerays met 7.1 geluid als stereo worden afgespeeld, in de PS4 kan je bij geluid via HDMI aangeven dat er of LPCM of bitstream dolby geselecteerd kan worden maar met beide settings hebben het zelfde resultaat het geluid is Stereo.

In sommige gevallen kan je bijvoorbeeld een andere taal selecteren op de blue ray en dan wordt het DD5.1 Frans maar ook dan krijg je Stereo geluid op de Sonos Sounbar.

Stop ik er vervolgens een blu-ray met Dolby Atmos in krijg ik netjes de film met DD 5.1.

Waar kan ik nog meer naar kijken ?

P.s., de TV en de PS4 hebben de meest recente firmware