Beantwoord

Wegvallen geluid en beeld, Sonos Arc en Panasonic TV.

  • 27 December 2022
  • 25 reacties
  • 609 Bekeken

wij hebben de sonos Arc via hdmi op onze panasonic Oled aangesloten. nu valt zo nu en dan het geluid en beeld weg. 

dan is het beeld zwart en staat hdmi in het scherm. op de Arc knippert dan het witte lampje.

het is maar een paar seconden , maar gebeurt wel regelmatig. ook met het kijken naar Netflix.

type panasonic tv is 55HZ984 .

wie heeft er een idee wat te doen ?

icon

Beste antwoord door Dari W 12 January 2023, 15:38

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

25 Reacties

Reputatie 2
Badge +2

@KyraIlse een paar check-vragen, omdat er meerdere oorzaken kunnen zijn:

  • maak je gebruik van een hoge capaciteit hdmi kabel? Het eArc signaal genereert veel data en niet elke hdmi kabel kan dat aan. 
  • heb je de hdmi kabel in de hdmi2 poort van je Panasonic tv gestoken? Volgens de gebruikershandleiding is dat de poort met het eArc signaal.

Heb de kabel er tussen diebij de sonos geleverd is. En ook in hdmi 2 van de tv gedaan. Weet dus niet hoe geweldig de kabel van sonos is, maar dat mag je toch wel iets van verwachten.

 

Reputatie 2
Badge +2

Hoi @KyraIlse, dat zou je mogen verwachten. Zie dit uitgebreide topic, want er zijn nogal wat toepassingsmogelijkheden. Meer ervaren Sonos community leden geven aan de Sonos kabel voor de meeste toepassingen geschikt zou moeten zijn, maar heel specifiek is Sonos niet over de specs van de meegeleverde kabel. Ik heb bij onze opstelling uit voorzorg alle hdmi kabels op versie 2.1 gekocht. Dat ook voor mijn broer gedaan (die vergelijkbare problemen had als bij jou, met een beam, 2xOne SL en een Samsung tv+eArc). Sindsdien heeft hij geen problemen meer. 
Een beetje kwaliteitskabel hoeft niet zo duur te zijn (zie bijv. Amazon’s keuze of Coolblue’s keuze).

Maar nogmaals: dit hoeft niet het probleem te zijn bij jou.

Ik ga het in ieder geval proberen. Alvast bedankt. 

Reputatie 5
Badge +3

Deze discussie is hier al vaker voorbij gekomen.

Ik weet bijna zeker dat als je een soundbar koopt van 900 euro Sonos er niet bewust een slechte of goedkope kabel bij levert. Er zal heus verschil zitten in kabels maar de kabel van de ARC is gewoon goed.

Dus een nieuwe lost mijn probleem niet op, maar wat dan te doen? 

Reputatie 5
Badge +3

De kabel kan natuurlijk beschadigd zijn of kapot door wat voor reden dan ook. Is de ARC wel op de juiste hdmi aansluiting van de tv aangesloten? Nummer 1 is vaak bedoelt voor de tv ontvanger.

Hij is aangesloten op hdmi 2 met eArc.

Op hdmi 1 zit ziggo next.

 

Reputatie 7

Die Next staat erom bekend dat hij kan storen op andere aangesloten apparaten. Probeer eens HDMI-CEC uit te zetten op de Next?

Reputatie 2
Badge +2

Al nadenkende over dit topic vond ik nog een bijzonder uitgebreide en vermakelijke post  (helaas wel in het Engels) die specifiek ingaat op de interferentie tussen een settopbox zoals de Next en de Arc hdmi2 poort.

De suggestie van @106rallye om hdmi cec uit te zetten kan volgens dit artikel de oplossing weleens zijn, maar deze auteur heeft wel een heel onorthodoxe oplossing gevonden. Desondanks een leerzaam artikel en volgens mij ontopic op dit issue. 

Heb het idee dat het aan het netwerk ligt. Dat is hier niet top. 

 

Reputatie 2
Badge +2

kun je de Arc met een netwerkkabel op internet zetten? Of had je dat al zo? 

Reputatie 5
Badge +3

Ik denk dat je beter je tv ook met vaste internet kabel kunt aansluiten, dat het beeld weg valt heeft niets met de ARC te maken. 

Alles loopt via netwerk kabel. Is hier gewoon niet stabiel. Loopt via connectbox van ziggo. 

 

Reputatie 5
Badge +3

Misschien dan eens daar naar kijken, stabiel internet is natuurlijk wel handig. 

Reputatie 7

Dat beeld en geluid wegvallen kan niet te maken hebben met de aansluiting van de Sonos (bij TV kijken wordt die niet gebruikt maar gaat het via HDMI), maar het kan wel aan de aansluiting van de Ziggo Next liggen.

Reputatie 3
Badge +2

Hey @KyraIlse 

Ik zie dat je al veel hebt geprobeerd maar het nog niet gelukt is om het probleem op te lossen. Dit klinkt inderdaad ofwel een Ziggo next ofwel een TV probleem.

Het mag in dit geval niks met het netwerk te maken hebben want bij het kijken van TV maakt Sonos geen gebruik van een netwerk, dit zou zelfs moeten werken als er geen wifi netwerk actief is in huis (mits de soundbar wel van te voren een keer geinstalleerd is).

Het beste wat je kan doen is de Ziggo next box en eventueel andere aangesloten HDMI devices te ontkoppelen en indien mogelijk een avond TV kijken via bijvoorbeeld de TV app van Netflix en kijk of het probleem dan nog steeds voorkomt.

  • Komt het probleem dan terug dan gaat er waarschijnlijk iets niet goed in de TV en is het slim om eventjes contact op te nemen met Panasonic
  • Mocht het probleem dan wegblijven kan je er van uitgaan dat het probleem inderdaad uit de Ziggo next box komt, en dus zou ik aanraden om contact op te nemen met Ziggo

Mocht je toch willen dat wij dieper gaan kijken naar wat de Arc binnenkrijgt/ meet wanneer dit probleem zich voor doet kan dat natuurlijk ook, nadat het geluid wegvalt maak z.s.m. een diagnose vanuit de Sonos app via instellingen > ondersteuning > diagnose verzenden en neem daarna contact met ons op.

Super, dan gaan we dat eens proberen. Mocht het probleem er dan niet zijn. Zak het idd de next zijn. Alvast bedankt.

 

Badge

Ik heb hier al veel over gelezen en ervaar het zelfde probleem met een LG G1RLA65 tv sinds het begin ik de ARC heb. dat is nu ongeveer 2 maanden. Willekeurig valt het beeld en geluid even weg. Bij mij verschijnt dan ook even de volume bar van de tv in beeld.

Dit gebeurt ook tijdens het spelen op de PS4! Das vreemd maar het kan zijn dat de Ziggo nextbox aangestaan heeft.

ik heb de kabel van Ziggo naar tv al vervangen helaas zonder resultaat. Ook de Ziggo nextbox terug zetten van 4K naar HD resolutie biedt geen oplossing. Ik ben dus nog volop aan het onderzoeken en testen. 
 

zal hier een update plaatsen zodra ik meer info heb en onderzoek heb gedaan.

 

 

 

 

Reputatie 5
Badge +3

Het zal bij jullie toch echt iets in de Ziggo verbinding zijn die of niet al te lekker is of kort wegvalt. Ik heb dezelfde tv en beeld of geluid valt nooit weg. We zitten wel bij KPN.

Reputatie 7

De beeldverbinding van Ziggo dus, neem ik aan…..

Reputatie 5
Badge +3

Ja dat bedoelde ik, maar weet niet of dit allemaal heel anders is dan bij KPN. 

Badge

Ja logischerwijs zou je dat wel denken echter is er geen pijl op te trekken wanneer het probleem zich voordoet. Heb soms het idee dat het met snel bewegend beeld is wat mogelijk meer data met zich meebrengt of de volume aansturing van Sonos Arc via de Next box. Dus volume regeling met AB van Ziggo via de box geregeld. Maar ook dat moet ik nog onderzoeken door uit te schakelen en de AB van de TV te gebruiken

Badge

Nou heb nog wat testen gedaan. Wat heb ik gedaan

  • HDMI kabels vervangen maar zonder resultaat. Probleem bleef, dat is dus het probleem niet.
  • Uiteindelijk heb ik de Ziggo Next box op HDMI 4 aangesloten omdat die 60-120hz aan zou kunnen en ik de Ziggo Next op 4K heb in gesteld.
  • Hierna heb ik eigenlijk geen problemen meer geconstateerd de afgelopen dagen.

Wat ik wel raar vind is dat de Sonos zo gevoelig is voor externe apparatuur. Ook valt me op dat als je iets beweegt aan de HDMI aansluiting van de ARC het zelfde probleem lijkt te ontstaan. Ik heb hier voor een Marantz home cinema set gehad en nooit deze of andere problemen ervaren. Dus zomaar zeggen dat alles aan de Next van Ziggo ligt vind ik iets makkelijk.

ik kijk het de komende dagen, mocht ik wel of geen problemen ervaren laat ik het nog even weten.

Badge

Probleem opgelost!

Na lang van alles getest te hebben denk ik het probleem gevonden te hebben en de oplossing ook.

Sinds ik in mijn tv LG 651GLRA de functie E-ARC heb uitgeschakeld heb ik het probleem niet meer gehad. Elke keer wanneer ik de functie terug aanzet ontstaat het probleem willekeurig en zie ook direct de storing in beeld die anders willekeurig verschijnt