Beantwoord

Volledig nieuwe SONOS setup inclusief platenspeler. Hoe pak ik dit best aan?

  • 10 February 2024
  • 3 reacties
  • 325 Bekeken

Beste

Mijn stereo heeft het zopas begeven en ben aan het uitkijken naar een nieuwe SONOS setup.
Mijn idee is het volgende:

  • SONOS Beam (gen2)
  • SONOS ERA 300 2x (met stand)
  • SONOS sub mini
  • SONOS Amp (om REGA P3 platenspeler te kunnen connecteren)

Het gebruik van de ERA 300’s is dubbel.
Ze zouden dienst moeten doen als surround tijdens cinema opstelling.
Doch indien TV niet wordt gebruikt, maar enkel naar muziek wordt geluisterd (gestreamd of via platenspeler) dan zou ik de ERA 300’s als stereopaar willen gebruiken (zonder de Beam) samen met de sub mini. Kan dit (eventueel met extra onderdelen in de setup)? 


Wat zijn de mogelijkheden van de AMP?

  1. Ofwel, ik gebruik geen andere speakers dan bovenstaand vermeld. Hoe sluit ik het beste de Amp aan?
  2. Ofwel, ik gebruik wel andere passieve speakers. Kan ik die combineren met bovenstaande opstelling? En kan ik hierbij ook de Beam (gen 2) uit de configuratie laten in het geval ik enkel muziek speel (gestreamd of via platenspeler)?

Bijkomende vraag: als ik het goed begrepen heb, is er voor elk extern apparaat (platenspeler, cd/DVD-speler,…) een aparte Amp nodig? Of bestaan er bv ook cd/DVD-spelers die bv rechtstreeks op de TV (LG OLED55C8PLA) kunnen aangesloten worden via HDMI (of iets dergelijks)? Of wat is een andere mogelijke manier?

 

Zo ik denk dat ik hiermee een zo compleet mogelijk overzicht heb gegeven van wat de bedoeling is.

Dank alvast voor jullie bevindingen en adviezen.

icon

Beste antwoord door 106rallye 10 February 2024, 23:12

Bekijk origineel

3 Reacties

Reputatie 7

Je kunt een surround-“kamer” bij Sonos niet eenvoudig opsplitsen voor stereo gebruik van de achterspeakers. Gewoon niet doen dus. Bovendien staan de stereospeakers dan in de meeste huiskamers achter je, wat een vreemd effect heeft. Dus je setup met Beam en Sub mini is prima, maar als surrounds zou ik dan Era 100 nemen. De 300’s zijn naar mijn mening overkill voor een Beam.

Dan apart voor stereo nog een stel Five’s (mogelijk Era 300’s als je Atmos muziek wilt). Op die Five’s en op de Era speakers (als je ze niet in een surround set up gebruikt en er een adapter van Sonos bijkoopt) kun je de platenspeler aansluiten, deze voorzien is van een aparte of ingebouwde voorversterker - Sonos verwacht een line level signaal. Zo’n Era speaker kan ook via Bluetooth contact maken met een daarvoor geschikte platenspeler. Ook je je een platenspeler bedraad verbinden met een Sonos Port - zeg maar een Amp zonder versterker en HDMI-aansluiting. Van Victrola is er overigens ook een platenspeler die via wifi met Sonos werkt.

 

Dank je voor je uitgebreide antwoord.

En wat betreffende de Sub mini. Kan die gedeeld worden met Beam (als TV surround) en met 2x Era 300 voor muziek (zonderTV)?

Mijn platenspeler heeft geen voorversterker. Dus als ik het goed begrijp moet ik dan

  • ofwel voor een AMP gaan,
  • ofwel voor een apart voorversterker die dan via line in naar de Era’s of Fives gaat.

Klopt dit?

Reputatie 7

Nee, ook voor het "dubbele” gebruik van een Sub mini moet je de "kamer” telkens opsplitsen resp. samenvoegen. Dat is best een karweitje en je verliest iedere keer je Trueplay-instellingen. Het systeem is gewoon niet bedoeld om elke keer in verschillende samenstellingen te gebruiken.

Als je een platenspeler zonder voorversterker hebt moet je bij Sonos altijd een aparte voorversterker gebruiken: alle Sonos apparaten met een lijningang (de Amp die je noemt, de Port, de Five en de Era 100 en 300 met adapter) verwachten een line level ingangssignaal.

De Amp is een versterker. Wil je die aanschaffen, dan moet je dus ook nog passieve speakers hebben.

Reageer