Skip to main content
Antwoord

Verschil in instellingen per bron; 'plop' geluiden

• September 21, 2025
  • 4 reacties
  • 79 Bekeken

Hi,

Ik heb nu een tijdje mijn Arc Ultra en Sub 4 in gebruik. En op zich wel tevreden, maar ik merk dat ik verschillen geluidsinstellingen EQ per bron gebruik.

Bij het streamen van muziek (Sonos Radio, Spotify) meer bas instel dan bij TV geluid via HDMI. Als ik de instelling met meer bas laat staan voor het TV geluid dan hoor ik regelmatig van die 'plop' geluiden, een wat korte doffe dreun, in gesproken woord. Dat is vooral bij nieuwsuitzendingen, spraak.

Ervaren jullie dat ook? Hoe los je dat op? Elke keer de EQ settings wijzigen?

Beste antwoord door 106rallye

Ik wijzig de EQ eigenlijk nooit. Set and forget. Het lijkt erop dat jij teveel bas toevoegt voor spraak.

4 Reacties

106rallye
  • Antwoord
  • September 21, 2025

Ik wijzig de EQ eigenlijk nooit. Set and forget. Het lijkt erop dat jij teveel bas toevoegt voor spraak.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • September 21, 2025

Over het algemeen verander ik ook nooit iets in de instellingen. Opzich herken ik dit fenomeen wel. Mijn vermoeden is dat dit door de opname veroorzaakt wordt, het komt af en toe voor. 

• Auteur
  • Novice
  • September 22, 2025

Goedenavond,

Dank voor jullie reacties. In eerste instantie heb ik ook de instelling van EQ gelaten, maar op een gegeven moment bij muziek wat meer bas toegevoegd. En dat gaf dan weer nadelig effect bij het gesproken woord.

​Maar even voor de zekerheid…. er is één algemene EQ instelling, die voor alle bronnen (hdmi, streams e.d.) wordt gebruikt, toch? Niet per bron apart?

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • September 22, 2025

Klopt