van surroundspeakers naar normale speakers

  • 2 October 2019
  • 7 reacties
  • 829 Bekeken

Beste mensen,

ik heb een playbar aangesloten op mijn TV. Recent heb ik 2 symfonisk speakers als surroundspeakers toegevoegd.
Als Thuisbioscoopsysteem ben ik hier best tevreden over. Muziek luisteren via dit systeem bevalt me minder. De playbar is te overheersend.
Is het mogelijk om muziek te luisteren via alleen de 2 symfonisk speakers? Welke handelingen moet ik daarvoor verrichten?
ik ben erg benieuwd naar jullie reacties. Dank alvast daarvoor!

Groet,
Jan

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

7 Reacties

Reputatie 7
Badge +3
Deze instellingen al eens geprobeerd te veranderen?
Bij muziek afspelen kan je het sfeervol ook aanpassen, waardoor het geluid van de surroundspeakers gelijk gesteld wordt aan de frontspeaker.
Ook kan je proberen het volume meer naar achter te trekken door de schuifregelaar bij muziek.

Het steeds loskoppelen van de surroundopstelling is onbegonnen werk en je zult het dus echt in bovenstaand moeten zoeken.

Bedankt Erooy,

ik wil de playbar helemaal uitschakelen. Dat gaat dus blijkbaar niet.
Dat zou anno 2019 toch niet zo’n probleem moeten zijn!
Gaan de ontwikkelaars van Sonos hier nog mee aan de slag?
Reputatie 7
Badge +3
De surroundopstelling wordt binnen Sonos min of meer als 1 speaker gezien en gedraagt zich ook als zodanig. De frontspeaker is daarin leidend, dat is waarschijnlijk ook waarom je de surrounds wel kunt uitschakelen en de front niet.
Om de surrounds apart te gebruiken zul je deze steeds moeten ontkoppelen. In mijn optiek onbegonnen werk.
Of het softwarematig wel of geen probleem is valt buiten mijn beoordeling. Wat Sonos in de toekomst van plan is laten ze nooit los. Je zult vanuit Sonos hooguit de reactie krijgen dat ze het een leuk idee vinden en dat ze het doorzetten naar de ontwikkelafdeling. Daarna hoor je waarschijnlijk nooit meer iets.
Bedankt voor je toelichting Erooy.
tja, je gaat toch ook niet twee extra speakers aanschaffen om toch stereo te kunnen luisteren.
Gelukkig zijn mijn speakers van ikea/sonos. Ik was eerst van plan om dure play vijfs aan te schaffen.
Blij dat ik dat niet gedaan heb!
En toch vraag ik me af of de twee speakers in stereo een mooie geluid geven dan de drie speakers met de juiste instellingen..... deze kwestie al vaker voorbij zien komen heeft iemand dit al eens getest?
Reputatie 5
Badge +3
Overigens kun je, als je de surrounds op "volledig" zet en dan het muziekvolume vol open, de balans zover naar achteren trekken dat je de Playbar nauwelijks meer hoort, zeker op lagere volumes. In ieder geval dat is mijn ervaring, ligt natuurlijk ook aan de ruimte.

Om in mijn woonkamer (bijna vierkant, 6x5.5 waarbij de standaard zitpositie dichter bij de surrounds is dan bij de Playbar) de boel in "balans" te hebben bij het afspelen van muziek moet ik de surrounds op -6% zetten. Bij alles daarboven gaan ze overheersen t.o.v. de Playbar, zelfs als ik dichter bij de Playbar ga zitten.

Gewoon een ervaring om mee te geven, zoals hierboven al genoemd, speel eens met de instellingen en kijk hoe het bevalt.

Gezien hoe het Sonos 5.1 werkt, met een dedicated 5 Ghz-wifi koppeling tussen Playbar en surrounds waarbij de Playbar al het "werk" doet en dat doorstuurt naar de surrounds, is het waarschijnlijk technisch moeilijk om makkelijk/snel schakelen tussen surrounds en losse speakers mogelijk te maken, anders hadden ze dat wellicht al gedaan. De optie voor stereo weergave uit de surrounds is al een nette handreiking binnen het 5.1 systeem, bij de introductie van Sonos 5.1 was die er nog niet.

Sonos maakt beslissingen over functionaliteit voornamelijk op basis van de gebruiksstatistieken uit de app, veel minder uit directe feedback, heb ik de indruk, dus ik sluit me aan bij Erooij wat betreft de kans op succes voor een dergelijke suggestie.
Reputatie 7
Badge +3
Persoonlijk vind ik “volledig” te overheersend. Mogelijk komt dat omdat de surroundspeakers redelijk dicht bij de luisterpositie staan. Het is echt een kwestie van spelen met de mogelijkheden en je zult ongetwijfeld een voor jou werkbare oplossing vinden.
Ben je ook in de gelegenheid om trueplay in te stellen? Een iPhone of iPad is daarvoor nodig. Ik heb zelf een playbase en verbaas mij er tot op heden nogsteeds over hoe ruimtelijk deze de muziek ook weergeeft. Door de achterspeakers niet te hard mee te laten werken geeft dat voor mij een heerlijk vol geluid. Uiteraard is dit ook afhankelijk van de bron, niet elk muzieknummer is hetzelfde vwb het effect.