Beantwoord

Vaag surround probleem


Hallo,
Ik heb een probleem om surround werkend te krijgen.(De Sonos app zegt trouwens ook dat het stereo is
) Ik heb een Samsung UE48H6200AK, Ziggo Next, Sonos Beam en 2 Play:1's in een surround opstelling. Ik heb de wizard van de Sonos App gevolgd om de Play:1's in een surround mode te krijgen.
Het lukt me maar niet om surround werkend te krijgen. Op de TV blijft namelijk ook Dolby Digital greyed out.

Opstelling:


  • Beam aangesloten op ARC (HDMI 2)
  • Ziggo Next op HDMI 1
  • Ook Next met optische kabel erbij geprobeerd
Next staat ingesteld op Dolby Digital. Via optische kabel zelfde probleem, ik kan geen dolby digital kiezen op de TV.
Kent iemand dit probleem, of zie ik iets over het hoofd?
icon

Beste antwoord door TheFrahes 16 June 2019, 22:35

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

19 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
Hoi TheFrahes,

De Sonos zal afspelen wat deze te horen krijgt.
Als Sonos een stereo signaal van de TV aangeboden krijgt, zullen de achter speakers niks tot weinig laten horen.
Je wilt er zeker van zijn dat de TV ingesteld staat om Dolby Digital 5.1 door te zetten, ook wil je er zeker van zijn dat de Ziggo Next goed ingesteld staat om een Dolby Digital 5.1 signaal aan de TV door te geven.
Daarna is het nog belangrijk dat je wel een programma kijkt waar Dolby Digital 5.1 in word aangeboden.
Wil je ook vragen onze Community Post door te lezen waarin redelijk onderin het gedeelte "Stereo vs Dolby" uit te klappen is.
Hoi Tim, bedankt voor je reactie.

Ik ben ondertussen al wat wijzer geworden.
Als ik de netflix app direct via mijn tv gebruik, krijg ik wel 5.1 door. Mijn tv zendt dus (vanaf de bron) via hdmi geen DD door helaas. Vandaar dat de next en medi8er alleen in stereo over de beam komen, want die zitten via hdmi in de tv. Voorheen deed mijn receiver dit dan omzetten naar 5.1 maar ik heb geen receiver meer...
Er schijnen splitters te zijn die met dit probleem om weten te gaan, daar moet ik dus naar op zoek gaan. Als iemand nog andere sugessties heeft, alle hulp is welkom!
Reputatie 7
Badge +2
Weet dat als je receiver een stereo signaal ontving, deze hier onmogelijk een dolby digital 5.1 van heeft kunnen maken.
De receiver kan niet zomaar geluid erbij "bedenken".
Mogelijk dat de receiver het stereo geluid van voor, ook naar de achter speakers stuurde, maar dit zou dan nooit een volwaardig 5.1 geluid geweest zijn.
Mijn ziggo next en medi8er zaten voorheen direct via hdmi aangesloten op de receiver, deze blafte het gewoon 5.1 via de speakers de kamer in. Speakers en receiver zijn er niet meer, dat was mijn eigen keus. Er zijn optical audio passthrough splitters die dit kunnen oplossen, heb ik op een ander forum gelezen. Dat dus maar proberen...!
Reputatie 7
Badge +2
We horen graag het resultaat!
Badge

Hallo TheFrahes,

 

Ik ben benieuwd of het je inmiddels is gelukt om 5.1 de kamer in te krijgen.

Ikzelf zit met het probleem dat ik mijn Ziggo Horizon box heb omgeruild voor een Ziggo Next box.

Sindsdien heb ik alleen maar stereo. Voor de rest niets veranderd aan de tv of de optical aansluiting.

Ik hoor graag.

 

Raymon

Reputatie 7
Badge +3

Ik ken de ziggo next niet, maar zoals je het beschrijft staat er een instelling op de next niet goed voor het geluid. Deze zou op DolbyDigital moeten staan

Badge

Hoi Erooij, bedankt voor je tip, er zitten maar 2 geluidsopties in de Next, Stereo en Dolby.

Beide al geprobeerd maar helaas, geluid uit de Sonos opstelling blijft stereo.

Reputatie 7
Badge +3

Hopen dat een Next gebruiker het probleem leest. Mogelijk dat die een oplossing heeft. De keuze moet in ieder geval Dolby zijn. 
Overigens lees ik bij Ziggo dat veel mensen problemen hebben met het geluid van de Next. 

Badge

Dat las ik ook al, meer m.b.t. vertraagt geluid.

Het moet ook wel aan de Next liggen lijkt me want met de Horizon box was het geluid wel goed.

Reputatie 7
Badge +3

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/geen-dolby-digital-5-1-via-samsung-tv-ue46es8000-i-c-m-de-mediabox-next-43412/index2.html
Deze vond ik. Heel verhaal. 

Badge

Pfff. deze kende ik nog niet, lekker is dat.

Voor een kapitaal aan apparatuur en dan gewoon stereo geluid :rage::rage::rage:

Badge

Pfff. deze kende ik nog niet, lekker is dat.

Voor een kapitaal aan apparatuur en dan gewoon stereo geluid :rage::rage::rage:

Ik heb zojuist een mail gestuurd naar Ziggo, mocht dit idd niet mogelijk zijn dan maar overwegen terug naar de Horizon box te gaan hoewel ik de Next box voor de rest erg fijn en vlot vind werken.

Badge

Pfff. deze kende ik nog niet, lekker is dat.

Voor een kapitaal aan apparatuur en dan gewoon stereo geluid :rage::rage::rage:

Ik heb zojuist een mail gestuurd naar Ziggo, mocht dit idd niet mogelijk zijn dan maar overwegen terug naar de Horizon box te gaan hoewel ik de Next box voor de rest erg fijn en vlot vind werken.

Meteen al antwoord:

 

“ Beste Raymon,

Ik begrijp helemaal dat je voor €2500 aan Sonos waar voor je geld wil. Laten we hopen dat de techniek zijn werk doet en dat er in de nabije toekomst ondersteuning komt op 5.1.
 Als het te lang duurt, laat het ons weten dan kijken we of we de stap naar de Xl (Horizon) in orde kunnen maken 

Met vriendelijke groet,” 

 

Niet het antwoord waar ik op hoopte helaas.

Ik wacht een paar weekjes en anders helaas terug naar een Horizon box.

Reputatie 7

Met mijn Mede8er en PS4 had ik dit probleem ook op mijn Samsung UE46D8000. Voor de PS4 heb ik dit opgelost met een “audio extractor/embedder” (https://smile.amazon.de/gp/product/B0746K9BNL/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o02_s00?ie=UTF8&psc=1). Voor de Mede8er werkte dat niet, maar met een “edid feeder manager” (https://smile.amazon.de/gp/product/B01M3SH3CL/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1) heb ik het wel voor elkaar. Beide apparaten zeggen dat ze DD (en geen DD+) naar de TV en vervolgens de Beam sturen, maar “out of the box” werkte het dus niet. Dit in tegenstelling tot mijn Apple TV3 en de STB van KPN, die zonder problemen DD door de TV naar de Beam krijgen.

Badge

Bedankt 106rallye,

 

Waarschijnlijk zou die audio extractor een oplossing kunnen zijn maar € 109,- vind ik net te veel om te gokken. En ik vind ( maar wie ben ik) dat een hi-tech box als de Next waar zelfs voice controle op zit gewoon ook goed geluid uit moet kunnen sturen.

 

Ik wacht nog een week of 4 of er wellicht een update komt en anders gaat die eruit.

Van Ziggo hoef ik helaas niet veel te verwachten wat betreft info voor aankomende  updates of oplossingen die in de maak / planning zitten.

 

Reputatie 7
Badge +2

@Douscha 

Hoor hier dat mijn collega ook de Next box heeft van Ziggo, waarin hij naar software-versie 4.19 geupdate is, en nu Dolby ervaart (mits de instelling dus ook op Dolby gezet is binnen dit Next kastje.)

 

 

Dit is via HDMI Arc aangesloten maar zou ook van invloed moeten zijn op Optische aangesloten soundbars.

Weet wel zeker dat je in de TV ook Dolby aan wil hebben staan, anders krijgt de TV een Dolby signaal, waarin deze het mogelijk als Stereo zou doorgeven naar Sonos als de instelling in de TV niet goed staat.

Badge

Goedemorgen Tim,

 

Ik las net op de Ziggo site dat er met update 4.19 van de Next wat aanpassingen zijn geweest m.b.t. geluid. Ik ga vanavond eens kijken of ik 4.19 erop heb staan en ga het testen.

Komt mooi uit, zowaar een avondje alleen dus alle tijd en rust.

Bedankt voor je replie.

Badge

@Douscha

Hoor hier dat mijn collega ook de Next box heeft van Ziggo, waarin hij naar software-versie 4.19 geupdate is, en nu Dolby ervaart (mits de instelling dus ook op Dolby gezet is binnen dit Next kastje.)

 

 

Dit is via HDMI Arc aangesloten maar zou ook van invloed moeten zijn op Optische aangesloten soundbars.

Weet wel zeker dat je in de TV ook Dolby aan wil hebben staan, anders krijgt de TV een Dolby signaal, waarin deze het mogelijk als Stereo zou doorgeven naar Sonos als de instelling in de TV niet goed staat.

Inmiddels 5.1 geluid. De oplossing bij mij was de TV resetten.

Enige wat er nu weer niet helemaal lekker is is het niet synchroon lopen van het geluid. Ik kan zowel op de Next als op de TV als in de Sonos op het geluid vertragen. Helaas moet ik juist alleen het beeld vertragen (of het geluid vervroegen).

Ook hier lees ik op de Ziggo site een hoop gedoe over, zelfs nog na de laatste update van 2 weken geleden.

 

Maar weer verder puzzelen en anders afwachten.