Skip to main content
Vraag

upgrade play:1 naar era 300 icm Beam gen 1

• December 27, 2025
  • 5 reacties
  • 35 Bekeken

Hallo allen,

ik gebruik op dit moment een opstelling met 2 play:1 icm een Beam van de eerste generatie. Ik ben van plan de 2 kleine speakers van een upgrade te voorzien. Ik denk aan de Era 100 of 300. Maar gaat dat überhaupt werken icm deze Beam? Ik kom daar niet goed uit. Kunnen de Era’s functioneren in een surround opstelling met de beam? Maakt het daarbij uit of ik kies voor era 100 of 300? 
Ik luister ook graag gewoon muziek (lossless via spotify). Wat is jullie advies?

5 Reacties

• Auteur
  • Novice
  • December 27, 2025

Aanvulling: of kan ik dan beter de play:1 blijven gebruiken en m’n geld uitgeven aan bijvoorbeeld een Beam 2 met mini sub icm die play:1?

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • December 27, 2025

Dit is een heel lastige. Technisch kan je de 100 koppelen met een Beam gen 1, voorzover ik het kan vinden. Mijn verwachting is echter dat het geluid in surroundopstelling dan niet echt veel beter zal worden.

Het grote verschil zou moeten zitten in een combinatie van een gen 2 met de era’s.

De gen 2 kan ook gecombineerd worden met de play 1’s. Zie onderstaande link voor info

https://support.sonos.com/nl-nl/article/surround-sound-guidelines-and-limitations?product=beam-gen-2

Wat het beste voor jou is is natuurlijk lastig te zeggen. De gen 1 en gen 2 zouden wel echt verschillend zijn, waarbij uiteraard de gen 2 beter is. Persoonlijk zou ik bij een surroundopstelling dan altijd eerst de soundbar vervangen.

106rallye
  • December 28, 2025

Ik denk dat een upgrade van Beam naar Arc Ultra het grootste verschil zou maken, Era 30p’s vind ik wat overkill voor een Beam - en ik weet niet of die met een Beam Gen 1 samenwerken. De Arc Ultra werkt echter niet met Play 1’s.

Eens met ​@Erooij dat de Era 100’s geen enorme upgrade zullen zijn voor de Play 1’s.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • December 28, 2025

@106rallye 

Topicstarter spreekt zelf niet over een Arc. Persoonlijk ben ik dan ook van mening dat je nooit zomaar een advies mag geven naar het duurste en grootste wanneer een koper zelf zijn of haar grenzen aangeeft. Wij weten ook niet wat voor tv er achter de soundbar staat. Een Arc voor een 43 inch tv staat ook als een vlag op een strontschuit. 

106rallye
  • December 28, 2025

De Era 300’s lijken bovendien niet te werken met de Beam (Gen 1), zie https://en.community.sonos.com/home-theater-229129/era-300-and-beam-gen-1-6880790

De enige mogelijkheid voor een upgrade zou dan met je huidige componenten een Sub of Sub mini zijn.

Upgraden naar een Beam (Gen 2) geeft je Atmos. Is dat het extra geld waard? Dan zou ik beter nog een stap naar boven doen, maar dan heb je ook nieuwe surrounds nodig, dus dan wordt het, daar heeft ​@Erooij gelijk in, erg duur.