Update 14.12


Reputatie 4
Badge +3

Beste,

Sinds gisteren heb ik de nieuwe update (14.12) geïnstalleerd op ons Sonos-systeem. Volgens dit bericht zou onder andere de Arc een verbeterde weergave hebben van dialogen tijdens tv kijken. Ook de weergave van muziek zou nog beter moeten zijn.
Wat na de update voor Arc-gebruikers meteen opvalt, is dat je de oude Trueplay tuning kwijt bent en dit opnieuw moet gaan doen. Pas dus op wanneer je geen iOS device hebt, want dan moet je eerst weer iemand gaan vragen om deze te lenen om je Trueplay opnieuw in te regelen.

Verder zijn er nog wat zaken verbeterd, zoals nu de mogelijkheid om meerdere producten achter elkaar toe te voegen, en dan ineens alles te updaten ipv na ieder product eerst te updaten voordat je verder kunt gaan met toevoegen. Ook is er voor de Roam en de Move een WiFi besparingsmodus bij gekomen, waardoor de accu langer mee zou moeten gaan.

Allemaal leuk en aardig, maar ik merk dat het volume van de Arc een stuk lager is geworden, dat is op zich niet zo’n punt, als je het ding gewoon wat harder zet, maar ik heb het idee dat de Sub (gen3) niet meer zo krachtig is als voor de update. Ik heb de Trueplay al meerdere keren uitgevoerd, maar lijkt niet te verbeteren. Heb nu het niveau van de Sub in de S2 app op +6 staan ipv de +3 welke ik voorheen had ingesteld. Weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, maar de lage tonen klinken minder ‘vol’. Waar je voorheen de lage tonen echt kon voelen, is de ervaring nu een stuk minder.

Kennelijk ben ik niet de enige, op de Engels-talige community lees ik veel klachten van Sonos gebruikers welke soortgelijke ervaringen hebben.

Zijn er hier al mensen welke de nieuwe update hebben geïnstalleerd en hoe is jullie ervaring? 

Ik hoop dat Sonos snel met een oplossing gaat komen, want als je eenmaal de update hebt gedaan, kun je niet meer terug, heb ik begrepen. Ik heb nu de auto-update functie in de app uitgezet, en zal de volgende keer eerst even wat meer research gaan doen alvorens zomaar een update uit te voeren. Ik begrijp niet dat Sonos dit soort patches zomaar naar de gebruikers toe schiet zonder ook maar enige vorm van communicatie vooraf.


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

50 Reacties

Badge +1

Hier precies hetzelfde. Moest aan Sub speaker gaan voelen of deze nog iets deed.

Geen goede update. Ook lijkt alles een beetje afgevlakt qua geluid. Ben echt niet tevreden met ARC Sub en 2 x Five.

Rest van de speakers One en Roam niets gemerkt.

Graag zsm herstellen Sonos!

Update ook geïnstalleerd, voordien had ik dat de linkse surround speaker luider was dan de rechtse, maar dit heb ik kunnen omzeilen door meer links te gaan zitten tijdens kalibratie met trueplay. Ik dacht dat Sonos dit probleem wel zou aangepakt hebben want ik lees dat er nog zijn met dit probleem, maar niet dus. Eerst dus gekalibreerd door terug in het midden te gaan zitten, maar terug hetzelfde probleem, dan maar weer links gaan zitten, maar deze keer lost dit het probleem niet op en blijft de linkse gewoon luider dan de rechtse, wat ik ook doe.

Reputatie 4
Badge +1

Goedemorgen allen. 

 

Dank jullie wel voor de feedback.

Dit is doorgegeven binnen ons bedrijf aan de juiste afdeling. 

 

Momenteel heb ik verder geen informatie en of toelichting. 

 

Sinds deze update is het geluidsprofiel van de subwoofer echt heel anders. Wanneer je hem harder zet gaat vooral de mid-bas omhoog, het laag blijft helaas veels te zacht. 

De update heeft ook positieve punten voor de spraak en stereospreiding maar het laag is zeer negatief beinvloed. 

Reputatie 4
Badge +3

Meten is weten:


Als het goed is komt er na aankomend weekend een video beschikbaar met tips om het geluid weer zo dicht mogelijk bij 14.10 af te stellen. 

Reputatie 5
Badge +3

Ik heb zelf nog niet echt veel verschil gehoord na de nieuwe update. Maar merkte wel dat het volume hoger moet en de bass minder is. 

Ik hoop dat het met een nieuwe update word opgelost.

Reputatie 4
Badge +3

Ik denk zelf dat er een bug zit in de trueplay tuning. 
Heb nu de treble op +3 (was 0), bass op +2 (was 0), sub level op +7 (was +3). Hiermee komt het een beetje in de buurt van de oude versie. 
Ook valt het mij op dat bij dolby digital 5.1 het geluid nu beter klinkt als bij dolby Atmos. 
 

De dialogen zijn na de update wel beter, maar de rest is behoorlijk afgevlakt. 

Reputatie 5
Badge +3

Trueplay had ik nog nooit gedaan.

Ik heb het geluid afgesteld op wat ik zelf mooi vind klinken, misschien niet de beste manier maar voor mij klinkt het prima. 

Reputatie 4
Badge +3

Hier wordt haarfijn uitgelegd wat de nieuwe update doet met de arc:


Nog steeds enkel getest met alleen de arc zonder trueplay, maar er volgen meer video’s later. 

Reputatie 4
Badge +3

Even een kleine update van mijn kant…

Ben vanmorgen even aan de slag gegaan met de info welke uit de video heb. Zoals daarin te zien, is de curve bij de midrange bass door de aanpassing van 14.12 iets omhoog gebracht door Sonos en de Trebble omlaag. In feite is het na de update een scheve curve, waardoor het geheel zo enorm anders klinkt. Volgens Peter Pee is dat een trucje om de focus op de dialogen te leggen, en wordt de rest dus enigszins afgevlakt, zodat de engineers van Sonos kunnen zeggen “Hey, wij hebben de kwaliteit van de dialogen verbeterd!”.
Alleen jammer dat dit ten koste gaat van de overige frequenties. Nogal logisch dat er veel gebruikers klagen over een systeem dat niet meer zo goed klinkt als ervoor.

Waar ik nu op ben uitgekomen met mijn setup met Trueplay tuning (Arc, 2x One SL en 1x Sub gen3) is het volgende:

  • Loudness: on
  • Bass: -1
  • Treble: +2
  • Audio surround: 0 voor zowel TV als muziek
  • Hoogte Audio: +3
  • Sub-level: +8

Heb meerdere keren Dolby Summit (app voor Apple TV 4K) afgespeeld waarbij ik het geheel stapje voor stapje afstelde. Ook heb ik in de app “Home theater testing kit” een frequentie een paar keer afgespeeld voor het lage. Deze gaat van 320 naar 20 Hz, hiermee kun je de sub gen3 even goed laten werken en het volume afstellen.

Nu klinkt het naar mijn idee ongeveer net als voor de update met een kleine verbetering van de dialogen. Mooiste zou natuurlijk zijn wanneer Sonos in de toekomst gewoon een afstel mogelijkheid in de S2 app toevoegt waarbij je de midrange naar eigen wens kunt afstellen, nog mooier zou een equalizer zijn, waarmee je het helemaal kunt fine-tunen. Wie weet gaan we in de toekomst ooit zo’n feature tegemoet zien, maar voor nu moeten we leren dealen met de huidige update en hopen op een spoedige patch welke dit scheve sound-profile weer enigszins recht trekken en het superlaag van de sub (zeg tussen de 25 en 50 Hz) weer iets omhoog kunnen brengen zodat er weer een mooie vlakke lijn in het frequentiebereik van 20 tot 20 kHz ontstaat en het geheel weer mooi in balans is.

Tot zover even mijn ‘adventure’ betreft de 14.12 update. Mogelijk dat iemand er iets aan kan hebben, of zijn/haar eigen methode hier eens wil delen.

Reputatie 5
Badge +3

Sub +8…..pfeeeuwww dat vinden mijn buren niet fijn :-)

Reputatie 4
Badge +3

Hij staat inmiddels op +9 😇

Het geheel hoeft ook niet hard te staan, maar het lijkt nu wel in balans te zijn. Ik heb gelukkig maar een buur aan 1 zijde, en die muur is supergoed geïsoleerd. We hebben het getest door het geheel even flink te laten dreunen en bij de buren was er vrijwel niets te vernemen ☺️. Geeft misschien ook wel aan dat het geluid van de sub er flink naast zit na patch 14.12, wie zal t zeggen…...

Inmiddels weer wat feedback van Sonos gekregen. Het is inmiddels bekend dat Trueplay niet overal evengoed werkt sinds patch 14.12 en zijn ermee bezig. Wordt in de volgende patch verholpen. Ze konden nog niet zeggen wanneer deze patch komt, maar er wordt aan gewerkt 🙏

Reputatie 4
Badge +1

Goedemorgen.

 

Op de Engelse community staat een statement: https://en.community.sonos.com/announcements-228985/14-12-update-6872573

Reputatie 5
Badge +3

Het is wel bijzonder dat Sonos zo een grote verandering doorvoert, zonder de keuze te geven om het geluidsbeeld onveranderd te laten, immers hierop hebben sommige gebruikers deze speakers gekocht.

maar alles bij elkaar zou Sonos er goed aan doen om een equalizer toe te voegen. of om de gebruiker meer vrijheden te geven mbt geluidservaring en instellingen.

Sonos is ermee bezig, ben benieuwd waarmee :-)

 

Reputatie 4
Badge +3

Vanavond weer even wat tijd gevonden om te testen met Trueplay uit zoals geadviseerd door Sonos in hun laatste statement gepost hierboven door @Jeroen V 

Dit betreft voor gebruikers van de Arc icm de sub. 

Het klinkt weer als vanouds. Ik had met Trueplay de sub op +9 gezet, waardoor het weer een beetje “in de buurt” kwam. Echter, met Trueplay uit, moest ik de sub van +9 helemaal naar -3 zetten om hetzelfde effect in de lage tonen terug te krijgen zoals we gewend waren voor de update. De equalizer staat nog steeds op bas -2, treble op +2 en loudness op “aan”. Hoogte audio +3 en surrounds op 0.

Nu kan ik de lage tonen weer voelen zoals voorheen. Duidelijk is dus, dat door de laatste update de Trueplay icm de sub, niet het gewenste resultaat geeft.

Ergens is het heel erg jammer dat de gebruikers van een best duur audiosysteem op deze manier zelf moeten gaan “troubleshooten” om het weer werkend te krijgen. Ik vind dat dit niet bij een systeem hoort waarvoor een consument meer dan 2000 euro betaald (met surrounds). Ik kan best begrijpen dat er eens een foutje gemaakt kan worden. Maar ik begrijp niet dat Sonos dan niet veel sneller actie onderneemt en dan de keuze aanbied om te ‘downgraden’ naar versie 14.10 voor de gebruikers welke problemen ervaren.

Mijn idee van een Sonos-systeem was juist om wat extra neer te leggen en zorgeloos te kunnen genieten van de kwaliteit van het systeem. Ik hoop dat dit een eenmalig iets blijft en het snel zal worden hersteld met een patch. Zoiets zou toch in een paar dagen te realiseren moeten zijn, aangezien de data van versie 14.10 reeds bekend is?
Zodra de patch er is, zal ik deze installeren, maar zal daarna toekomstige updates niet meer klakkeloos gaan installeren en eerst even de kat uit de boom kijken voordat ik een aangeboden patch ga installeren. Hoop dat Sonos ook even goed gaat kijken hoe dit heeft kunnen gebeuren en dat het team welke dit een goed idee vond, laat leren van hun fouten, Mogelijk heeft dit team het enkel getest op de Arc en niet verder gekeken. Deze les lijkt mij een goede leer voor een eventuele volgende keer.

Wel vind ik het top dat de telefonische helpdesk echt openstond voor mijn suggesties en opmerkingen. De chat, welke ik daarvoor had gebruikt, krijgt van mij een wat lagere waardering, die vond dat het aan mijn iPhone lag en ik moest maar even een andere iPhone regelen om de Trueplay mee af te stellen. Dit, terwijl het op de Engelse community letterlijk klachten regende van gebruikers welke exact hetzelfde probleem ervaarden.

Hier op de Nederlandse community heb ik ook niet veel opmerkingen gezien betreft deze patch. Hetgeen zou kunnen inhouden dat er hier weinig gebruiken zijn met een Arc icm met de sub, of dat de gebruikers van deze combinatie geen trueplay gebruiken, of simpelweg het resultaat voor lief namen en zelf het verschil daardoor niet eens hebben opgemerkt. Wie zal het zeggen 🙈

Nu hopen op een snelle uitrol van een nieuwe patch en tot die tijd zonder Trueplay het systeem gebruiken.

Reputatie 2
Badge +2

Ik ben een Arc met 2 x One gebruiker zonder Sub. Ook ik ervaarde een enorme teruggang van de klankkleur na de laatste update. Enorm afgevlakt geluid en geen warmte meer in de muziek ondanks dat ik oa de bass aardig verhoogd had. Na het lezen van het laatste bericht in deze topic de TruePlay uitgeschakeld en direct was er weer warmte en bass hoorbaar. Ik hoop toch echt dat Sonos hun visie over de laatst geleverde update gaan aanpassen of (indien het een bug betreft) snel voor een juiste oplossing gaan zorgen. 

Reputatie 7

Volgens het engelstalige forum kan er een fout zijn met de Sub. Sonos kijkt hiernaar, zie https://en.community.sonos.com/announcements-228985/14-12-update-6872573

Reputatie 4
Badge +3

Ik ben een Arc met 2 x One gebruiker zonder Sub. Ook ik ervaarde een enorme teruggang van de klankkleur na de laatste update. Enorm afgevlakt geluid en geen warmte meer in de muziek ondanks dat ik oa de bass aardig verhoogd had. Na het lezen van het laatste bericht in deze topic de TruePlay uitgeschakeld en direct was er weer warmte en bass hoorbaar. Ik hoop toch echt dat Sonos hun visie over de laatst geleverde update gaan aanpassen of (indien het een bug betreft) snel voor een juiste oplossing gaan zorgen. 

Wat bij mij opviel tijdens luisteren naar muziek met Trueplay uit, is dat de vocals behoorlijk “narrow’ uit de arc kwamen. Als ik dan Trueplay aanzet, klonken de vocals meteen een stuk ruimtelijker, wat ik persoonlijk mooier vind. Echter, door Trueplay aan te zetten klinken de overige frequenties weer heel erg afgevlakt, en dus niet mooi.
Tja… Dan moet je dus een soort “middenweg” zien te vinden. Dit heb ik gedaan door mijn surrounds voor de muziek-modus op “volledig” te zetten, dat dus de vocals ook door de surrounds klinken. Het level van de surrounds voor muziek heb ik iets omlaag gebracht (naar -4) zodat het geheel weer ruimtelijk klinkt en niet overheerst.

Daarnet kreeg ik opnieuw een mail van Sonos support met de mededeling dat wanneer ik de mail niet binnen 24 uur beantwoord ze mijn case zullen sluiten. Deze heb ik natuurlijk beantwoord, want zolang er geen patch is met een fix, mogen ze mijn case niet sluiten.

Hopelijk dat iedereen die problemen ervaart hiervan een melding maakt bij Sonos, om zo de druk een beetje op te voeren en we niet al te lang op een fix hoeven te wachten.

Sonos voerde deze firmware update door om het aantal retours en reparatieprocessen te verminderen doordat de speakers niet meer hun volledige psu's kunnen gebruiken en minder stuk zullen gaan. Zie het als een reallocatie van geldmiddelen ten koste van de gebruiker. De reden hiervoor is het feit dat Sonos momenteel door Google voor miljoenen wordt aangeklaagd. 

 

Kortom, ze hebben hun consumenten letterlijk bestolen door hun reeds 2x de prijs van actuele waarde speakers te reduceren tot een vierde van hun prijs kwaliteit maar minder kans op slijtageschade. De sub problemen zijn geen bug, ze willen dat iedereen de mini sub koopt die zal uitkomen. Ik raad iedereen aan om zo snel mogelijk je Sonos ecosysteem en apparaten te verkopen voor het bedrijf failliet gaat of het algemene kennis wordt dat Sonos hun producten software-matig heeft gehalveerd in prestatie voor boekhoudkundige gesjoemel. In het ergste geval zal de arc+sub in 14.12 sterven, waardoor ze klinken als audio installaties uit 1995 en waardoor ze binnen de korste keren evenveel waard zullen zijn. U kan erop rekenen dat ze hun software niet zullen open sourcen en u vast zal zitten in 14.12,  

 

Er zijn nu reeds installaties te vinden voor 350 euro die beter klinken dan je Sonos nog zal doen.  Verkoop je installatie dus asap vooraleer ze nog amper dat waard is. 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Kan je eea onderbouwen met bronvermelding oid?

 Het komt nu erg over als een verhaal vanuit de complottheorie.

Reputatie 4
Badge +3

 

Kan je eea onderbouwen met bronvermelding oid?

 Het komt nu erg over als een verhaal vanuit de complottheorie.

Informatie over rechtzaken tegen Sonos staan overal online. De interne allocatie van geldmiddelen gebeurt in alle sereniteit en verdokenheid, daar het beurswaarde zou doen kelderen en vaak extralegaal is. In dit geval zou Sonos net zo goed op het matje geroepen kunnen worden voor inbreuken tegen bijvoorbeeld de WMP wetgeving. Dergelijke anti-consumenten-manoeuvres worden wel vaker uitgevoerd door bedrijven, maar daar zal simpele Jan geen link voor vinden. Het is ook bijzonder moeilijk om het te bewijzen, hoe gemakkelijk die dingen ook aangevoeld kunnen worden of benoemd worden door iemand die bijvoorbeeld al 30 jaar in informatica als jurist werkt. In elk geval zal Sonos het nu iets te druk hebben om bv ene Amerikaan een class action te laten starten. U mag gerust uw klokkenluider zoeken, slimmerik. 

Als u denkt dat dat "complottheorieën" zijn kan ik niet genoeg informatie delen zonder daarvoor vergoed te worden of mijzelf fiscaal in te schrijven als onderwijsinstelling (en met het oog op subsidies en de ongebreidelde nood aan inzet om het een en ander te doen blijven hangen, wellicht het nogal bijzonder onderwijs). 

Hoi @SchaamtelijkSlecht 

Er zijn nu reeds installaties te vinden voor 350 euro die beter klinken dan je Sonos nog zal doen.  Verkoop je installatie dus asap vooraleer ze nog amper dat waard is. 

En alles al  verkocht voor een goede prijs ?

Reputatie 7

OK. Geen links dus. We moeten deze gebruiker maar op zijn blauwe oven geloven. Mij valt dat moeilijk…….

Reputatie 7
Badge +3

Vermoeiend