Twijfel over optimale surround geluid Sonos Arc/2x Sonos SL i.c.m. Sony XR-55A90J.

  • 7 January 2023
  • 2 reacties
  • 219 Bekeken

Hallo,

Ik ben sinds een jaar bezitter van een Sony XR-55A90J i.c.m. een Sonos arc. Geluid is in mijn ogen nooit optimaal geweest,  ik twijfel of ik wel de juiste TV-instellingen heb toegepast. Gisteren besloten om 2 one SL speakers toe te voegen om te kijken of het daarmee beter zou worden. Probleem is vooral dat de 2 one's heel verschillend geluid geven bij verschillende TV-zenders. Bij de ene zender hoor je veel achtergrondmuziek en bij de andere zender weer niet. Spraak hoor je bijna totaal niet uit beide one's. Wat ik graag zou willen weten is of het aan mijn TV-instellingen zou kunnen liggen. Hierbij de specs:

  • Arc middels (juiste) HDMI kabel aangesloten op HDMI-Earc aansluiting TV (XR-55A90J).
  • TV aangesloten middels HDMI kabel op ziggo next mini box
  • one's zijn in de sonos app toegevoegd aan dezelfde ruimte als de arc
  • True toning uitgevoerd
  •  in de Sonos app bij “audio surroundspeakers” volume van tv op maximaal gezet (+15)
  • Hier beneden de huidige audio-uitgang instellingen van de tv 

Ik heb reeds diverse opties geprobeerd m.b.t. TV-instellingen, helaas nog geen succes.

Als ik in de sonos app kijk in “mijn systeem” dan switcht de modus variërend van Dolby digital 5.1 naar Stereo PCM naarmate ik van zender switch. Klopt dit of zou ik bij iedere zender een zelfde audio uitvoer moeten krijgen (Wellicht dolby digital)? Via de streamingsdiensten krijg ik ook dolby atmos door, zoals ik kan zien in de sonos app. Maar ook daar geldt dat de spraak alleen doorkomt via de Arc. Ik vraag mij af wat de juiste instellingen zouden moeten zijn en of ik daar e.e.a. mee kan verbeteren. Zo niet, dan is dat voor mij ook duidelijk en stuur ik de one's nog terug nu de mogelijkheid er is.

Alvast dank mocht iemand mij verder kunnen helpen.

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

2 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat het aan een verkeerd verwachtingspatroon ligt. Spraak zal je vrijwel nooit uit de surroundspeakers horen, deze zijn echt bedoeld voor achtergrondgeluiden.

Wanneer je soms wel DD 5.1 en soms niet ziet dan moet je tv instelling goed staan anders zou je nooit DD5.1 zien. Wat je ziet is dus afhankelijk van je provider en/of de zender.

Ook klopt het wel dat het ene programma een betere 5.1 doorgeeft dan de andere, daar kan Sonos niets aan veranderen.
Uiteraard moet jezelf bepalen of je de one’s terug wilt sturen, maar nogmaals dit is zoals het hoort en bij het afspelen van muziek kan je toch ook heel veel plezier van de one’s hebben.

Reputatie 5
Badge +3

Ik zou ze ook houden, films en series kijken is een feestje met surround. Maar net wat @Erooij zegt stemmen komen eigenlijk nooit van achter dat zou ook erg raar zijn tijdens het kijken van films.