Beantwoord

tv speakers gebruiken

  • 5 December 2022
  • 20 reacties
  • 225 Bekeken

Goeiedag,

Kan iemand mij vertellen hoe ik kan switchen tussen TV geluid via de TV speakers en TV geluid over de arc

Ik heb de instelling "automatisch afspelen TV" in het Sonos thuisbioscoop menu uit gezet en op mijn TV probeer ik via geluidsinstellingen te switchen naar TV speakers maar na 2 seconden geluid over de TV speakers wordt deze weer vanzelf teruggezet op HDMI ARC verbinding. 

Ik wil alleen geluid over de arc als ik bijvoorbeeld Netflix kijk

Nu helpt alleen de HDMI kabel uit mijn TV te halen maar dat kan niet echt de bedoeling zijn, lijkt mij.

Alvast bedankt voor de reacties!

icon

Beste antwoord door 106rallye 5 December 2022, 22:11

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

20 Reacties

Reputatie 2
Badge +2

Voorzover ik weet @Majortom is dat niet mogelijk wat jij wil. Ik ben hier die mogelijkheid in elk geval nooit tegen gekomen, switchen tussen je tv speakers en je arc soundbar. Het feit dat je er een HDMI kabel in hebt zitten maakt dat het geluid automatisch naar je Arc gaat. Tenzij je tv een instelling op de afstandsbediening heeft dat je die HDMI uitgang als het ware uit kan zetten. Maar waarom zou je dat willen? Geluid niet goed via de Arc? 

Omdat ik bij een tv programma gewoon via tv luidsprekers wil van de Sony xr a90 die juist zo goed zijn.

Reputatie 5
Badge +3

Geluid is natuurlijk heel persoonlijk. Maar beetje zonde om een mooie soundbar te hebben en er dan niet volledig gebruik van te maken. 

Reputatie 7

Ook ik begrijp niet waarom je dit zou willen, maar het kan wel: zet Bravia Link (HDMI-CEC) tijdelijk uit op je Sony.

Reputatie 2
Badge +2

Ook ik begrijp niet waarom je dit zou willen, maar het kan wel: zet Bravia Link (HDMI-CEC) tijdelijk uit op je Sony.

Mooie @106rallye. Weer wat geleerd, had er nooit van gehoord. En inderdaad, zo beschrijft Sony dat zelf, zie punt 3 uit het sync menu. 

 

Morgen dat van Rallye maar even proberen

 

Nu proberen, maar weet je at het is mannen, de complete set gaat dan aan het 1x arc 4x one sl 1x sub. Dat is beetje much voor simpelweg nieuws kijken of iets dergelijks. Ik heb de home Cinema set puur voor Cinema 🎥 films kijken en series.

Reputatie 7

Ik zie geen probleem, al heb ik een Beam en geen Arc. Het is niet dat je er bij het Journaal last van hebt of zo.
 

Vier keer One SL? Dan heb je lag op de gegroepeerde speakers. Dat lijkt me nou wél vervelend.

Nee maar als ik YouTube open trilt het hele huis al

Reputatie 7
Badge +3

En een totaal verkeerd geluidsbeeld. Meer hoeft niet mooier te zijn. Je haalt totaal de kracht van Sonos met een enorm goede spreiding van het geluid onderuit door er 2 extra speakers aan toe te voegen. Ik begrijp maar niet waarom mensen dit willen. 
Wil je dit dan moet je een receiver aanschaffen die wel dat aantal speakers kan aansturen. De soundbars van Sonos sturen de 2 surrounds en de subwoofer aan. De 2 extra speakers krijgen een afwijkend eigen stereo signaal, wat dus niet klopt met de opzet.

Reputatie 2
Badge +2

Ik volg het niet meer. Dit topic ging toch over het kunnen schakelen tussen de (eigen) luidspreker van een Sony tv óf een Arc met surround? 

Ik volg het niet meer. Dit topic ging toch over het kunnen schakelen tussen de (eigen) luidspreker van een Sony tv óf een Arc met surround? 

Klopt, en dat kan ik nog steeds niet 

Reputatie 5
Badge +3

Het is niet handig om te switchen wat @106rallye en @Allissey  aangeven. Op het moment dat je de hdmi kabel in de tv drukt "kies" je voor het geluid via de ARC. 

 

Reputatie 2
Badge +2

@Ronald22 dankzij de suggestie van @106rallye leek het mogelijk om via Bravia Sync wel te switchen. Dat heeft de auteur nu getest. Die behoefte om te switchen heb ik hier nooit omdat "normale" tv geen 5.1 of atmos signaal doorgeeft maar bijna altijd Stereo PCM. En dan kun je de Arc met surround netjes in balans afstellen. Sterker: de surroundspeakers en de sub doen dan helemaal niet mee. Maar goed, @Majortom wilde graag weten of het mogelijk om te switchen. En ik begrijp nu dat dat met Bravia Sync niet lukt. 

Reputatie 5
Badge +3

Heb je dat ondertussen geprobeerd @Majortom was wel benieuwd of dat werkt. 

 

Ja niet gelukt

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dan gewoon de 2 extra one’s niet mee laten doen bij tv kijken. Spraak komt gewoon uit de Arc en de sub zal ook minimaal meedoen bij normaal tv kijken. Door het toevoegen van een groep met stereopaar krijg je extra (vertekend) geluid.

Heb je dat al geprobeerd? 

Reputatie 7

Toch een paar zaken die mij onduidelijk zijn:

@Majortom CEC uitzetten moet ertoe leiden dat de Sonos geen geluid meer krijgt. Als dat niet lukt komen er vragen op over hoe je de Sonos devices dan aangesloten hebt. Zeker omdat je ook nog eens noemt dat er “4x one sl” aangaan. Dat kan namelijk niet met een Sonos surround set up en is daarom mogelijk ervan de oorzaak dat je de Sonos als belastend ervaart bij gewone TV.

Daarnaast komt de vraag op wat er dan niet lukt. Gat CEC automatisch weer aan of zo?

@Allissey Jij stelt "normale" tv geen 5.1 of atmos signaal doorgeeft maar bijna altijd Stereo PCM. Misschien is dat bij jou zo, maar bij mij zijn zowel op Ziggo als bij KPN in ieder geval alle publieke zender DD 5.1 - zeker geen PCM. Wat zijn jouw instellingen?.

 

Reputatie 2
Badge +2

@106rallye, attent van je, dat klopt inderdaad. Beetje offtopic: Ik woon op een terrein waarvan de gebiedseigenaren geen KPN en geen Ziggo toelaten omdat beide koppelverkoop doen (je kunt alleen tv/radio van hen ontvangen als je ook internet van hen afneemt via hun eigen netwerkkabels). Op dit terrein is een privaat glasvezelnetwerk aanwezig en dus ben ik aangewezen op tv/audio providers als Canal Digitaal, NLZiet, NPO en uiteraard de streamingdiensten als Netflix, Amazon etc. Qua audio ben ik dan afhankelijk van wat zij te bieden hebben. En voor live televisie vond ik nog geen aanbieder die iets meer biedt dan het stereo signaal. 

Reputatie 7

Nee, live TV via een app is inderdaad bij alle aanbieders (waarvan ik weet) stereo…...