Beantwoord

TV-geluid streamen naar Sonos, zonder vertraging tussen geluid en beeld?

  • 3 August 2023
  • 15 reacties
  • 442 Bekeken

Achtergrond

Ik heb al eens vaker geprobeerd om TV-geluid te streamen naar draadloze speakers. En altijd ondervonden dat het geluid trager doorkomt dan het beeld. Dus dit effect: je ziet iemand hallo zeggen, maar jet hoort dat pas een seconde later. Kortom, een synchronisatie diue niet goed is.

Op zich te begrijpen, want het TV-beeld komt op z’n normale snelheid door, maar de audio moet vanaf de TV eerst omgezet worden van analoog naar digitaal, dan verzonden worden naar de draadloze speaker en weer teruggezet van digitaal naar analoog.

 

Mijn vraag: Hoe zit dit bij Sonos?

  • Kan ik Sonos speakers aan een willekeurige TV koppelen waarbij audio en video wel gesynchroniseerd zijn?
  • Als dat kan, hoe werkt dit dan? (Dat audio en video gesynchroniseerd blijven)
  • En wat heb ik er voor nodig, kan dit met willekeurige Sonos speakers?
icon

Beste antwoord door Erooij 3 August 2023, 14:18

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

15 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan wanneer je gebruik maakt van één van de soundbars, welke rechtstreeks gekoppeld is met de tv. Elke andere oplossing zal voor een vertraging zorgen. Ook wanneer je losse speakers zou groeperen met de soundbar dan werken die alleen met een vertraging. 
Kortom, alleen een soundbar met daar eventueel 2 surrounds en een sub zal goed werken.

Dankjewel @Erooij 

 

Ok, dus een soundbar is altijd nodig en dan kunnen daaraan weer andere Sonos speakers gekoppeld worden. Moeten die andere speakers nog ergens aan voldoen, of kan dat willekeurig welke Sonos speaker zijn?

 

Wat ik nog niet begrijp is hoe de Sonos voorkomt dat het geluid op de draadloze speakers vertraagd is t.o.v. het beeld op de televisie. Ik zou vermoeden dat je een beeldvertraging op de TV moet instellen, maar die instelling ben ik nog niet op TV’s tegengekomen. Weet je hoe Sonos dit probleem oplost? 

Reputatie 5
Badge +3

De soundbar sluit je altijd aan met een kabel, die heeft geen vertraging. 

@Ronald22 Dank voor je reactie.

Dat de soundbar geen vertraging geeft begrijp ik, dat doen bekabelde speakers niet.

Maar als ik twee Sonos speakers draadloos koppel aan de soundbar, zou ik daar wel een vertraging verwachten.
Ik probeer dus te begrijpen hoe Sonos voorkomt, dat er op deze draadloos gekoppelde speakers een vertraging kan ontstaan.

Reputatie 5
Badge +3

Als je de 2 speakers gaat koppelen als surround speakers is er niets aan de hand. Als je bijvoorbeeld in de keuken nog een speaker plaatst en daar het geluid van de tv wilt horen heb je wel een vertraging. Het is maar heel minimaal maar wel hoorbaar. 

Ok, duidelijk dat het moet werken.

 

Maar bedoel je dat de afstand tussen TV (dus soundbar) en speakers een rol speelt?

En hoe werkt het Sonos systeem dan om die mogelijke vertraging te voorkomen?

 

Reputatie 5
Badge +3

Nee de afstand speelt geen rol je zou de speaker ook in de tuin kunnen plaatsen, maar de soundbar heeft gewoon even tijd nodig om het signaal te kunnen bufferen naar een andere speaker. 

Voor als je nieuw bent, er staan op dit forum veel tips van mede gebruikers. En op youtube staan veel interessante filmpjes.

Ok.

Nog steeds ben ik met name benieuwd hoe Sonos de vertraging op de draadloos gekoppelde speakers voorkomt.
Heb je daar info over?

 

Reputatie 7
Badge +3

Geen info over, maar het principe is heel anders. De soundbar ontvangt het volledige signaal en stuurt alleen het surroundgedeelte door naar de surround. De surrounds krijgen dus nooit het volledig geluid. Dit is waarom deze gebouwd is.
Wanneer je extra speakers gaat groeperen moet de soundbar ineens werk gaan doen waar hij niet voor bedoeld is en dat is het volledig geluid naar een speaker zien te krijgen. Spraak moet komen van de positie welke je ziet op tv en niet ineens vanuit een speaker aan de andere kant van de kamer.

Reputatie 7

Naar ik heb begrepen hebben als surrounds toegevoegde speakers geen vertraging omdat ze via een aparte 5Ghz verbinding worden aangestuurd door de soundbar. Dat er minder info mee hoeft kan ook meespelen - zo is die 5Ghz verbinding bijvoorbeeld niet geschikt om geluid over terug te sturen, reden waarom de analoge aansluiting op een Amp, Era 100 of 300 of Five niet werkt als deze als surround gekoppeld worden.

Enige eis voor surroundspeakers is dat het om twee gelijke Sonos speakers moet gaan, dus niet een One en een Five, maar twee Ones (waarbij de One en de One SL als gelijke speakers tellen).

Dank @Ronald22, @Erooij, @106rallye 

Alle informatie bij elkaar maakt inzichtelijk hoe dit werkt. Dank voor jullie bijdragen!

 

Mijn samenvatting:

  • De Sonos soundbar is de mainspeaker en geeft alle geluid weer die de gebruiker ‘van voren’ waarneemt. De soundbar is bekabeld via HDMI, hier is dus sowieso geen sprake van vertraging.
  • De Sonos soundbar is ook een surround processor, hij scheidt het audio signaal in een signaal dat geluid ‘van voren’ weergeeft (gaat naar de soundbar) en een signaal dat geluid ‘van zijkant/achter’ weergeeft.
  • Het signaal voor ‘zijkant/achter’ gaat dan naar de draadloos gekoppelde Sonos speakers. Dit moeten dezelfde speakers zijn, b.v. twee One’s.
  • De verbinding van Soundbar naar draadloze speakers is een 5Ghz verbinding. Dit tezamen met het feit dat hier een beperkte hoeveelheid audio-data overheen gaat, veroorzaakt zeer waarschijnlijk dat het geluid in-sync blijft met het beeld op TV.

 

Mocht je hier nog aanvullingen op hebben, laat het gerust weten.

Reputatie 7

Klopt. Aanvulling: het verschil tussen de One en de One SL is de microfoon op de One. Omdat die bij gebruik als surround niet werkt (tenzij je een ouwe Playbar hebt), kun je voor surround het beste One SL’s gebruiken als je toch naar de One gaat.

Dank voor je aanvullend advies @106rallye !

 

Ik lees ook nog al eens dat gebruikers issues ervaren met WiFi en het Sonos systeem.

Is er ergens een document beschikbaar waarmee je WiFi issues kunt nalopen en evt. aangepaste instellingen kunt maken?

Reputatie 7
Badge +3

De WiFi verbinding binnen een huishouden is van heel veel factoren afhankelijk. Echt voorkomen kan je dat niet, verstoringen kunnen door de bouw van het huis ontstaan, storende elementen zoals een magnetron in je eigen huishouden of zelf storingen vanaf de buren.

Belangrijk is hoe je eigen netwerk nu opgebouwd is en of je een goede router gebruikt en hoeveel apparaten je wilt plaatsen en waar (verdiepingen ja of nee). 
Zelf het ik nog nooit netwerk problemen met mijn Sonos ervaren, maar nu bezit ik ook “slechts” een surroundset. Besef ook dat vaak alleen de problemen hier gemeld worden en je de rest nooit hoort.

Ook kan je hier lezen dat Sonos een prima helpdesk heeft die je altijd zal helpen met zoeken naar oplossingen wanneer je onverhoopt toch tegen netwerkproblemen zult aanlopen.

https://support.sonos.com/nl-nl/topic/connection-issues#

Top, dank je!