Vraag

TV alleen op beam, muziek op Play5+Play1 met of zonder beam?

  • 4 December 2020
  • 3 reacties
  • 213 Bekeken

Hallo allen, 

2 jaar geleden 2x een play5 aangeschaft. Grote boxen, maar een waanzinnig geluid en volume. Deze krachtpatsers konden we aansluiten op de tv dmv 3.5mm Jack. We hebben er destijds een Play1 bij gekocht om af en toe te verplaatsen, die nu eigenlijk altijd in de tv kamer bijgevoegd wordt. 
 

We hebben vorige week een nieuwe TV gekocht (Samsung Qled the Frame). Omdat we top geluid gewend waren en we de 5jes niet op deze tv kunnen aansluiten (geen koptelefoon aansluiting), hebben we tijdens black friday bedacht een Beam aan te schaffen. 

Ik kom er nu achter dat de Beam als basis in combinatie met de dubbele 5 toch minder goed geluid geeft in vergelijking met de eerdere dubbele 5 (als basis). Of kan ik dit wijzigen dmv de instellingen? 

Mijn vraag; klopt het dat je bij tv kijken het beste de gehele set kan aansluiten, maar als je muziek luistert je de Beam beter even kan buitensluiten?
 

Vind het zonde het vermogen van mijn 5jes niet optimaal te benutten. Heb het gevoel er op achteruit te gaan, terwijl de Beam toch juist een toevoeging zou moeten zijn?
 

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

3 Reacties

Reputatie 7

Ik lees het niet in je post, maar ik neem aan dat je Play 5’s nu anders opgesteld staan? Als je ze combineert (in één Sonos kamer zet) met een Beam geven ze alleen de surroundgeluiden door.
 

Ik denk dat de Play 5’s als surround een beetje overkill zijn voor de Beam. Als je het geld hebt zou ik de Play 5’s gewoon voor muziek gebruiken en voor surround een paar One SL’s aanschaffen. Of de Beam terugsturen en een Arc bestellen.

Ik heb de een 5 links van de tv (2m van TV af) en de andere rechts op zelfde afstand. Misschien is achter plaatsen beter? Nadeel is dan alleen dat je de box naast je oor hebt in de ‘lighoek’ van de bank. Wat is volgens jullie de beste opstelling? De bank staat 3.5m van de TV af, welke tegen een rechte wand aan staat. 
 

De Arc zou inderdaad een mooie optie zijn, maar helaas heb ik daar op dit moment het geld niet voor over. De 5jes vind ik voor muziek top, dus ik hou ze toch maar. Als ik het opnieuw had mogen doen had ik inderdaad een Arc aangeschaft met 2x1 erbij. 

De beam geeft wel een aanzienlijk beter geluid voor het TV kijken, dus daar gaan we deze dan maar voor gebruiken.. 
 

 

Reputatie 7

Misschien moet je je dan toch eens verdiepen in wat een surround-opstelling dan inhoudt: speakers achter. Bij Sonos houdt dat in dat je een Sonos soundbar of een Amp (met twee passieve speakers) voor  hebt en Play 5’s (tegenwoordig Five‘s, of One’s of One SL’s of een Amp met twee passieve speakers) achter. Play 5’s staan dus nooit voor. De linksvoor, center en rechtsvoor-speakers zitten in de Beam.

Vandaar ook dat het geluid van de Play 5’s je in deze opstelling tegenvalt: dat is het publiek bij een optreden, een overvliegende helikopter in een film. Niet bedoeld voor naast de TV, maar voor achter je.

Als je per sé de Play 5 als achterspeaker wilt hebben, zou je de nadelen van de opstelling van je bank op kunnen (proberen te) lossen met Trueplay. Of je maakt een aparte kamer van de Play 5’s en gebruikt ze voor muziek in stereo. Het TVgeluid gaat dan via de Beam - groeperen met de Play 5’s geeft 75ms vertraging op Play 5’s.