Skip to main content
Beantwoord

Trueplay werkt niet

• August 9, 2026
  • 28 reacties
  • 163 Bekeken

Forum|alt.badge.img

I have 1 set existing out off:

1. Soundbar Arc Ultra

1 Woofer Sub 4 

2 Surround speaker Era 300. 

The Sonos app is installed on my I-pad with IOS version  26.5.2.

All microphones on the Sonos equipment are open.

The App has the right to use the micro phone on the Ipad

Everything is working fine besides TheTrue Play option to finetuning the room acoustics 

This feature of the app comes with an error report in the 3rd stage, when I try to do the Trueplay finetuning.

Enclosed the print screens of the steps starting the True play test,

First step: instruction to hold your device at eye level towards the Telly + continue with next step

Second: Instruction to sit at your favorite position when watching television + continue with next step.

Third screen  there is a screen flash ending in an error report telling you that something went wrong, “we could not finetune your Livingroom. Please Try again”

Also when you try again, each time it will end with this error message,

Please help so I can finetune the acoustics in my Livingroom as offered.

I enclose 3 PDF files with print screens.

Unfortunately there is no option on this page to enclose print screens - PDF files 

Beste antwoord door 106rallye

Heb je de hoes van je iPad afgehaald?

28 Reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Enthusiast
  • August 9, 2026

Here are the printscreens related to this topics

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • August 9, 2026

Probeer het eens met een ander device (iPhone). Eventueel gebruik je er één van een kennis.

Wellicht staat je iPad in dit rijtje:

Momenteel niet-ondersteunde mobiele apparaten

• iPad Pro 11-inch (2e generatie)
  • iPad Pro 11-inch (3e generatie)
  • iPad Pro 11-inch (4e generatie)
  • iPad Pro 12,9-inch (4e generatie)
  • iPad Pro 12,9-inch (5e generatie)
  • iPad Pro 12,9-inch (6e generatie)
  • iPad Pro M4 (7e generatie)
  • iPad (10e generatie)
  • iPad (11e generatie) (A16)
  • iPad Air 11-inch (M2, 6e generatie)
  • iPad Air 13-inch (M2, 6e generatie)

106rallye
  • Antwoord
  • August 9, 2026

Heb je de hoes van je iPad afgehaald?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Enthusiast
  • August 9, 2026

Heeft Sonos nog meer verassingen.

Hoog opgeven met je akoestiek via True play en dan als je alles geïnstalleerd heb, kom je erachter dat het meest essentiële onderdeel voor een acceptabele akoestiek niet werkt, omdat je net nieuwe IPad A16 er niet bij past.

Gaan ze daar nog wat aan doen, of is het net als met hun snoeren? Snoeren voorschrijven die ze zelf niet leverbaar hebben, zodat je een stopcontact binnen 2-meter moet hebben. In de winkel sonden de ERA 300 speakers ca 6 meter van de stroomvoorziening. Rarara hoe kan dat?

Nee ik heb geen IPhone en ook niet iemand in de kennissenkring die er een heeft.

Mijn ander iPad kan ik niet gebruiken omdat de Sonos app een nieuwere IOs versie vraagt.

Ik denk dat ik met een heel onbetrouwbaar merk in zee gegaan ben.

Mijn Adroid telefoon geeft een heel andere Sonos True play dan op de demo. .

Wat klopt er nog meer niet?

Het geluid is verre van super, ik dacht dat dat misschien zou veranderen als ik True play zou toepassen, maar dan moet ik eerst voor een paar honderd extra een telefoon kopen.

Welke weet je dan ook niet. Op goed geluk een paar proberen dan maar? Ik denk het niet.

Hebben ze op zijn minst wel een lijst van Android en Apple apparaten die WEL met de Sonos app kan omgaan?

Ik vrees dat ze dat ook niet zullen hebben.

Misschien toch maar een Bose Lifestyle Ultra nemen, die zit niet vol met klantonvriendelijke trucks.

Bedankt voor de Hulp Enrooij.

Ik heb een kat in de zak gekocht vrees ik.

SONOS: veel beloven, weinig waarmaken?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Enthusiast
  • August 10, 2026

Kan iemand mij zeggen of een Samsung A35 Android wel met True play omgaat en hoe de functie er dan uit moet zien?

Zitten op verschillende locaties? ik lees ook in sommige artikelen dat je de kamer rond moet lopen als je een Home Cinema opstelling heb(???)

Ik vind dat SONOS support het hier behoorlijk laat afweten.

Ik zit hier echt mee in mijn mag. Een systeem waar een van de belangrijkste acostiekfuncties niet werkt?

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • August 10, 2026

Tjongejonge wat een frustraties. Deze informatie, ook wat er nodig is voor TruePlay, staat gewoon op de site van Sonos, een beetje inlezen doet wonderen en kan frustraties dus voorkomen.

Trueplay is bovendien een handig hulpmiddel, maar absoluut niet noodzakelijk. Met android kan je geen volledige trueplay instellen, weet niet wat je daar bedoelt. Dit ligt niet aan Sonos, maar aan Android waarbij er gewoon teveel verschillende microfoons gebruikt worden. 

De lengte van snoeren, tja wat moet je daarmee de een wil 1 meter, de ander 30 meter. Daar zijn altijd wel oplossingen voor te bedenken. Ga eens bij “de winkel” informeren hoe ze dat daar gedaan hebben.

En Bose is alles behalve een klantvriendelijk bedrijf gebleken gezien het feit dat bepaalde speakers van de ene op de andere dag onbruikbaar werden gemaakt door ze niet meer te ondersteunen.

Let wel, ik heb ook mijn frustraties bij Sonos, maar dat zal je overal wel tegenkomen. Gewoon rustig blijven en in oplossingen blijven denken. Zo gebruik ik inmiddels heel andere software voor mijn IOS apparaten, Clic for Sonos heeft mij laten zien hoe goed Sonos aangestuurd kan worden. Ik moet daarbij wel aangeven dat ik oudere Sonosapparaten heb, welke nog steeds prima werken.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • August 10, 2026

Kan iemand mij zeggen of een Samsung A35 Android wel met True play omgaat en hoe de functie er dan uit moet zien?

Zitten op verschillende locaties? ik lees ook in sommige artikelen dat je de kamer rond moet lopen als je een Home Cinema opstelling heb(???)

Ik vind dat SONOS support het hier behoorlijk laat afweten.

Ik zit hier echt mee in mijn mag. Een systeem waar een van de belangrijkste acostiekfuncties niet werkt?

Met Android kan je geen volledige Trueplay uitvoeren. Hier werkt alleen de beperkte trueplay die sommige Sonos apparaten zelf continu kunnen uitvoeren.

Het rondlopen geldt voor alle Sonosapparaten wanneer je trueplay uitvoert. Dat is om de akoestiek van de ruimte te meten.

Nogmaals, er zal echt wel iemand te vinden zijn die even een iPhone voor je heeft. Je hoeft dit maar 1x te doen en het blijft ingesteld en bovendien is dit ook echt maar een hulpmiddel. Het kan ook zomaar zijn dat het resultaat je dan nog tegenvalt. Het ligt heel erg aan de omgeving.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • August 10, 2026

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • August 10, 2026

Je geeft aan de het geluid verre van super is, wat bedoel je daar mee? Weet je zeker dat je de speakers als surround set heb gekoppeld aan je arc Ultra?

Ik moest in het begin ook erg wennen aan het geluid maar ben er nu meer dan tevreden mee. Je kan zelf in de equalizer ook even kijken of je daar het geluid mee kan aanpassen, Trueplay is mooi/handig maar verwacht er geen mega wonderen mee. 

106rallye
  • August 10, 2026

De normale Trueplay werkt alleen met iOS omdat voor elke telefoon een profiel van de microfoon wordt aangemaakt - waarschijnlijk ook de reden waarom het bij jouw iPad nog niet werkt. Bij Android gaat dat niet werken, daarvoor zijn er teveel verschillende microfoons in omloop. De Quick Trueplay, die je ook vanuit Android kunt starten werkt met de microfoons van de nieuwere Sonos speakers zelf.

Zie ook de links hierboven: Sonos is heel open over de beide soorten Trueplay.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Enthusiast
  • August 10, 2026

Ik ben inderdaad tamelijk gefrustreerd, helaas. Niet over de community maar wel over SONOS.

Het klopt dat Bose zich uit Europa voor de consumenten markt  teruggetrokken heeft en nu, na 6 jaar zich weer introduceert met Lifestyle Ultra Home Cinema. Ik had een Lifestyle V35 HC.

Ik heb desondanks in de winkel voor SONOS gekozen, omdat de support van Bose in Europa nogal mistige is en je bijna alles via chatten met USA moet doen..Ook je reparaties aanmelden. Die laten dan door een bedrijf in Hongarije uitvoeren, die je spullen wel thuis afhaalt.

SONOS leek mij okay. Maar nu komen de maar en als die niet inde technische specificatie staan onder True Play!

Ik ga echt niet de handleiding van de merken  van een apparaat opzoeken als ik ga kopen.

Nee, ik heb wekelijk niemand waar ik een iPhone kan lenen.

Mischien kunnen jullie mij duidelijk maken hoe ik kan oplossen

Volledige Trueplay met een IOS apparaat:

• Begrijp ik het goed dat het niet uitmaakt welke Iphone, als de IOS - versie maar hoger is dan versie 17? Dus als ik een Iphone koop met IOS hoger dan Versie 17 heb ik volledig True Play?
  • Maar als ik die dan op de app van die Iphone Trueplay instel daarna de app verwijder  en de Iphone wegdoe, blijven de True Play instellingen dan voor het Home Cinema systeem wel staan zoals met de Iphone ingesteld. als ik verder ga met de SONOS app op mijn Android Samsung A35 versie 16? 
  • Mijn Ipad heeft Ios versie 26.5.2. De App werkt. maar True play niet. Hij staat als A16 in de SONOSlijst als niet geschikt voor True play! een A16 Ipad)
  • Mijn Samsung A35 Heeft Android ver 16 daar werkt de App en ook een soort true play. Als ik start begint gelijk het geluid en gaat er een soort klok lopen die topt als hij 360 graden rond is. Het filmpje wat getoond zou worden met wat je moet doen tijden dit gebeuren zie ik nergens.
  •  Mijn SONOS App versie op mijn Ipad is 87.01.7
  • Systeem: S2  versie 18.6 Build 96.0-79160, in de true play artikelen worden er een S1 systeem aangehaald, Ze hebben het nergens in de sbebschrijving van de werking over een SONOS Systeem S2 en over Era 300 speakers.

Mijn opstelling is inderdaad met de ERA 300 als surround seakers.

De opstelling staat ook onder Home cinema in de App: 1 Arc ultra Soundbar + 1 Sub4 + 2 Era 300.

Het geluid van is nogal blikkerig met weinig midden Tonen, Vandaar true play gebruiken, AQUAP IQ heeft in het verleden het geluidsprobleem opgelost. Dus misschien de TruePlay van Sonos ook?

Ik zou jullie hulp op prijsstellen. Te beginnen met welke IPhone. Hopelijk niet die van € 1400,00

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Enthusiast
  • August 10, 2026

Kernvragen uit het bovenstaande:

• Weet iemand of ELKE iPhone met de volledige True play werk?, Volgens mij moet de IOS versie 17 of hoger zijn?
  • Of heb je onder de iPhone ook nog modellen die uitgesloten zijn, net zoals bij de Ipads?
  • Als ik met een iPhone True Play instel en daarna de bediening overneem met een Adriod of mijn IPad A16, de True Play instellingen gemaakt met de iPhone op het andere apparaat blijven bestaan?

Let WEl Ik heb een SONOS systeemversie S2 Build 87.01.7.

106rallye
  • August 10, 2026

Punt is inderdaad een beetje dat je je niet in het systeem verdiept hebt voor je het kocht. Dat zorgt voor vragen en mogelijk teleurstellingen.

Ja, elke huidige iPhone werkt. Als je een iPhone kunt lenen, de app erop installeert, de telefoon aan je netwerk hangt, een Trueplay doet en de app (en toegang tot je netwerk) verwijdert blijft de Trueplay op het systeem aanwezig - de app is namelijk slechts een afstandsbediening voor het systeem (die bij Trueplay ook de waarden doorgeeft die de microfoon oppikt).

Ik zie op https://support.sonos.com/nl-nl/article/tune-your-sonos-speakers-with-trueplay maar één verwijzing naar S1, omdat je daar wat andere stappen in de app moet zetten. De uitleg is dus voor S2.

Verschil tussen beide soorten Trueplay heb ik al uitgelegd. Oorzaak voor het (nog) niet kunnen gebruiken van sommige iOS devices ook.

Je zou ook nog eens naar een andere plek voor je Sub kunnen kijken (Google “Sub crawl”).

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • August 10, 2026

Om veilig te zijn vanaf iOS 18. Dat gezegd hebbende, ik zou nooit om deze reden een iPhone aanschaffen. TruePlay kan een verschil maken, maar is zeker niet zaligmakend. Zelf ervaar ik een minimaal verschil tussen TruePlay aan of uit.

Je hebt al een vorm van TruePlay via je systeem zelf. Laat het lekker daarbij en probeer eventueel wat bij te regelen met de instellingen. Dat moet echt voldoende zijn.

Trueplay kan eenmalig en wordt dan gewoon in het systeem opgenomen, ook wanneer je verder gaat met Android.

In principe is het wel zou dat iedere verandering in je huis/woonkamer weer een nieuwe TruePlay noodzakelijk maakt.

Maar echt: blijf niet hangen in dat TruePlay gebeuren, het is NIET noodzakelijk.

De vraag blijft ook of het geluid altijd tegenvalt, is het zowel bij muziek als bij Tv? Indien het laatste dan kunnen er ook instellingen van de tv en/of decoder fout ingesteld staan. Sonos speelt wat het ontvangt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Enthusiast
  • August 10, 2026

Erooij bedankt voor je support.

Het is de TV, muziek klinkt als een koekjes trommel, weinig Midden Tonen, en zeker niet de diepte en brede spectrum wat ik gewend ben.

Ik heb het ook in de TV (een Samsung Q7) gezocht. 

Ik heb het geluid op Bitstream ingesteld met als uitput “Dolby surround plus”

De HDMI vanuit de Soundbar ARC Ultra is op de ARC  poort van de TV aangesloten

Mijn KPN decoder staat op “Dolby surround plus als Dolby surround plus weergeven”

Het is echt een diepe teleurstelling en ik had gehoopt dat trueplay iets zou verbeteren.

Wat moet je eigenlijk bij de eenvoudige Trueplay op de Android doen?

De klok gaat lopen en de geluiden worden gelanceerd.

Wat moet tijdens de loop die op 360 graden eindigt doen.

Heen en weer rennen. blijven zitten, bepaalde posities innemen.

Dat vind ik nergens terug. Heb jij daar een gedetailleerde omschrijving.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • August 10, 2026

Instellingen zijn dus goed kunnen we concluderen.

Heb zelf geen Android. Dit is wat Sonos schrijft: https://support.sonos.com/nl-nl/article/tune-your-arc-ultra-era-100-or-era-300-with-trueplay

Indien daar problemen zijn dan zou ik Sonos bellen.

Heb je zelf al wat met de handmatige instellingen “gespeeld”. Denk aan afstand surroundspeakers, volume sub en surrounds, bas en treble?

overigens lijkt het mij dat je bij Android zeker niet hoeft te lopen, het interne systeem van Sonos gaat zijn werk doen middels de microfoons.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • August 10, 2026

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Enthusiast
  • August 13, 2026

Erooij, bedankt voor het handige filmpje.

(bedankt ook voor alle andere community leden met input).

Hoeveel waarde een ieder wel of niet aan TP geeft, SONOS PR geeft hoog op van deze functie.

Eén nadeel aan die PR als je als Smartphones en Ipad hebt die niet werken, verwacht SONOS van de potentiële klant dat zij € 300 - € 600.00 extra investeren om de hele SONO Home Cinema setup te kunnen gebruiken.

Ik denk dat vele van deze mensen dan snel het SONOS boek dichtklappen.

Natuurlijk kan je met het 30 dagen retourrecht een iPhone bestellen, de zaak instellen en de IPhone weer retourneren.

Dat lijk mij niet echt fair. Dus heb ik een refurbished iPad generatie 9 met IoS versie 26 gekocht ( € 370,00) Hopelijk kan ik dan eindelijk over alle functies beschikken.

Een iPhone was no way. Als je er één met de juiste Ios versie wil hebben, ben je rond de € 800 / € 900,00 kwijt. Zo goed is SONOS nu ook weer niet.

Zou niet handig zijn als Sonos een dedicated Smartphone toevoegt aan hun Home Cienma set up, waarop de volledige SONOS App staat en die allen features van het Sonos systeem aankan?

Ik denk dat er dan minder afhakers zullen zijn.

Het is maar een mening

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • August 13, 2026

Laat je wel weten of het gelukt is en of je tevreden bent over het geluid? Ben wel nieuwsgierig of het gelukt is. 

106rallye
  • August 13, 2026

Tja. Als je je erin verdiept had was het feit dat Trueplay alleen met de iPhone en niet alle iPads werkt duidelijk geweest: Sonos maakt hier geen geheim van. Je geeft een boel geld uit, dan lees je je toch in?

Jammer dat je helemaal niemand kent met een iPhone, maar heb je de Quick Trueplay al geprobeerd? Wat gevarieerd met de instellingen op de TV (pass through?)?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Enthusiast
  • August 13, 2026

Ik denk dat een groot deel van de geïnteresseerden op de headliner presentatie of, bij fysieke winkels, de verkoper afgaat. In de winkel speelt de gepresenteerde geluidskwaliteit een zeer grote rol.

Helaas laat men dan in 100% van de gevallen geprepareerde Video's zien.

Een ander deel vergelijkt de technische specificaties en gaat ervanuit dat die op hoofdpunten volledig is, als je de moeite neemt de specs bij 2 of 3 aanbieders te bekijken. (daar hoor ik bij)

Die van Media Markt en Cool blue in de bijlage. Een voetnoot is al voldoende om de potentiële klant dieper te laten graven. Maar ik weet niet of SONOS dat wel wil, als je het opneemt tegen Bose AdaptIQ,

Ja, ik heb de decoder op passtrue staan naar de TV, die geeft het zonder bewerking door aan SONOS via de bijgeleverde HDMI  kabel

Ik kan de set teruggeven, maar dat stel ik nog uit omdat ik nu net alles netjes aangesloten en geïnstalleerd is. Zoals eerder gezegd is Bose net weer terug in de EU, nadat ze zich  ca 6 jaar uit de consumermarkt teruggetrokken hadden. Bij problemen heb je voornamelijk een Chat met USA. Misschien zelfs nog een Trumpy. Dus Bose alleen als SONOS zo middelmatig blijft.

Ik hoop dat ik het voor elkaar krijg, gelukkig is er een goed werkende community, ondersteund door SONOS techneuten.

Verder: zie mijn eerdere reactie aan Erooij van vandaag.

Vanavond komt de Ipad Generatie 9 met Os 26x binnen. De laatste euro's (370) die ik er nog aan uitgeef.

Zoals gezegd een Iphone van € 900 bestellen, SONOS instellen, dan weer terugsturen en verder met mijn niet TP geschikte IPad of beperkte Android werken,  stuit mij tegen de borst.

Niet fair tegenover andere verkopers / leveranciers.

Bedankt voor  alle Info en hulp.

106rallye
  • August 13, 2026

Ik ben het met je eens dat een telefoon kopen en later weer terugsturen alleen om Trueplay te doen asociaal is. Ik hoop dat het je nu lukt met de iPad; geen idee waarom het systeem out of the box bij jou niet goed klinkt.

Sonos “verwacht” niets van hun klanten. Er is een goede praktische en technische reden voor het feit dat Trueplay alleen met iOS devices werkt én voor het feit dat het niet met hele oude iOS-versies of hele nieuwe devices werkt. Dat wordt ook duidelijk vermeld op de site.

Natuurlijk kunnen Coolblue en MediaMarkt veel meer info weergeven - daar zou ik ook blij mee zijn. Alleen al het feit dat je steeds iets uit moet klappen om het hele overzicht te krijgen is al ergerlijk.

Maar je geeft bijna  €2.800 uit en je doet dat alleen op basis van de overzichtjes van Coolblue en MediaMarkt? Geen Peter Pee op YouTube of WhatHifi of zelfs de site van Sonos zelf?

Bose heeft overigens volgens mij alleen zijn eigen winkelnetwerk in Europa in 2020 gestopt; de spullen waren gewoon te koop.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • August 13, 2026

Ik vind het persoonlijk een hoop gezeur om niks. TruePlay is een mogelijkheid om Sonos in te stellen, dit is niet noodzakelijk, je kunt ook veel instellen met de hand. Info over de werking is overal te vinden.

Wat is de volgende opmerking? “Ik lees dat Apple Music speelt op Sonos maar ik zie nergens dat ik een abonnement moet hebben”? Kom op zeg, doe zelf je huiswerk en wijs niet naar allerlei commerciële partijen. Jij hebt een ander belang dan deze bedrijven dus lees je in. 

Ook geef je geen inhoudelijke reactie op vragen en opmerkingen over de manier hoe je wel TruePlay kunt instellen via Android. Werkt dit nu wel of niet?

Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat je Sonos gewoon niks vind. Wees dan een vent en breng het gewoon terug. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • August 13, 2026

Overigens bedenk ik mij ook net dat Sonos in feite heel goed naar haar klanten luistert. Ooit was er alleen TruePlay via IOS. Op verzoek van klanten kwam daar continue Trueplay via de microfoon van het sonosapparaat bij en nu dus ook de Quick TruePlay via Android.

En een extra apparaat toevoegen om TruePlay te verrichten is natuurlijk ondoenlijk. Dat zou dan een los te verkopen apparaat moeten worden wat het in feite alleen maar nog veel duurder zou maken. En laten we wel wezen, vrijwel iedereen heeft, op welke manier dan ook, best wel toegang tot een iOS-apparaat. Je ziet ook best vaak op dit forum daar berichten over. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Enthusiast
  • August 13, 2026

Ik merk het al, je bent fanatiek fan. Ik nog niet.

Over IOS, heb ik ook maar dan net de verkeerde Ipad (A14) en/of IOs versie.

iPhone doen het allemaal is de boodschap, alleen moet je dan wel een Ios versie van 18 of hoger hebben. Alle refurbished liggen op versie 15 of lager. De nieuwer kosten richting € 900,00 (beetje buiten verhouding t.o.v. de SONOS Home Cinema prijs € 2500 + € 900 t.o.v. Bose Lifestyle Ultra (Soubar + Woofer + 2 x surround speaker) ca € 2600,00.

Maar ieder zijn mening. Ik stel het op prijs dat je zo je best doet.

Morgen zullen wij het weten. Mijn Ipad ad  € 370,00 model Gen 9 (2021) met IOs versie 26x 

Is net binnen en die ga ik morgen uitpakken. Vanavond is het een beetje te veel herrie voor de buren vrees ik.

Als het werkt kost mijn SONOS Home Cinema € 2.870,00