Televisie zonder Playbar

  • 7 May 2017
  • 1 reactie
  • 1857 Bekeken

Reputatie 2
Hi iedereen. Ik ben al flink wat jaren tevreden gebruiker van een Play 3 (woonkamer) en 2 1'tjes (keuken en badkamer). Onder mijn televisie staat een klassieke Sony soundbar, maar het zou fijn zijn als ik ook in de keuken en badkamer het geluid van de televisie kan volgen tijdens een snelle pitstop. Het is me dus hoegenaamd niet te doen om stereo of surround, wel om multi-room audio. Wat zijn de opties?

- Om daarvoor een Playbar aan te schaffen, dat vind ik wat gek.
- Het kan wellicht wel met een Connect? Die op de televisie aansluiten en dan naar de Sonos speakers sturen? Ik zou de Play 3 dan aan de televisie zetten om het geluid van aan de tv te laten komen (hij staat er nu een anderhalve meter naast).
- Een vriend van me heeft nog een Play 5 staan (1st gen) die wellicht binnenkort weg gaat. Kan ik die misschien overnemen om op de televisie aan te sluiten en zo de andere Sonos speakers aan te sluiten?

Alvast bedankt voor het technisch advies!

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

1 Reactie

Reputatie 4
Badge +3
Hey fish_ball, het is mogelijk de lijn-ingang van de CONNECT of PLAY:5 te gebruiken om deze aan te sluiten op de TV. Er is dan ook een mogelijk om de CONNECT of PLAY:5 te groeperen met andere speakers in uw huis om het geluid van de TV te horen op deze andere speakers.
Daar zit wel een hele grote "maar" aan. Het is namelijk zo dat WiFi zelf (2.4GHz) maar een bepaalde bandbreedte en dus ook maar een bepaalde data overdracht heeft. Om het geluid van de TV live af te kunnen spelen zonder buffer is een erg sterke WiFi verbinding nodig, en vaak is het zo dat 2.4GHz deze snelheid niet kan bieden, wat betekent dat het geluid zal uitvallen om de zoveel tijd op de gegroepeerde speakers.
De enige manier om het voor elkaar te krijgen op de manier waarop u SONOS wilt gebruiken is om alle speakers die u TV geluid wil laten afspelen aan te sluiten met een netwerkkabel op de router (dus de CONNECT of PLAY:5, de PLAY:3 en 2x PLAY:1). Natuurlijk zal dit niet voor iedereen haalbaar zijn, maar dat is helaas de enige mogelijkheid om te garanderen dat het geluid van de TV niet zal wegvallen op de PLAY:3 en 2x PLAY:1. (Wat ook de reden is dat de PLAYBAR en PLAYBASE het 5GHz netwerk gebruiken voor communicatie met de surroundspeakers, om dit soort uitval te voorkomen).