Vraag

Surroundgeluid zonder Playbar

  • 4 June 2017
  • 2 reacties
  • 475 Bekeken

Ik heb mijn twee Play 5-speakers via line in gekoppeld aan de tv. Dat levert al fijn tv-geluid op. Maar ik ben benieuwd of het ook in die setting mogelijk is met bijvoorbeeld twee maal Play 1 een surroundgeluid te creëren. Of is daar echt een Playbar voor nodig?

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

2 Reacties

Reputatie 4
Badge +3
Hoi Ruijfrok, welkom op onze community. Het is mogelijk meerdere speakers te groeperen met elkaar om dezelfde bron aan geluid af te spelen. Dit geld voor radio, muziek services zoals Spotify e.d, lokale muziek, en zo ook de lijn-ingang van de PLAY:5. Nu is het zo dat als je speakers draadloos groepeert met een PLAY:5 of ander Sonos product met de lijn ingang als geluidsbron (uitgezonderd de PLAYBAR en PLAYBASE), dat dit enorm veel stress op het draadloze netwerk zet. Als voorbeeld, stel je speelt Spotify af op een PLAY:5 en PLAY:1 die gegroepeerd zijn. Ze zullen rond de 1000 pakketjes per minuut heen en weer zenden. Als je als bron de lijn-ingang pakt en dit draadloos van de PLAY:5 naar de PLAY:1 stuurt, zit je opeens op 10000 pakketjes per minuut. (deze waardes zijn even ter illustratie, maar het is ongeveer 10x zoveel) Met andere woorden, als je de data stroom tussen deze twee speakers als een snelweg ziet, ga je in een keer 10 keer zoveel autos per minuut over deze snelweg laten rijden, en deze snelweg heeft simpelweg een limiet, wat dus kan zorgen voor een file, ofwel audio-uitval.

Nu hoeft het niet zo te zijn, in de meest optimale situatie kan dit zonder problemen werken, maar wees je er in ieder geval van bewust dat dit qua geluid niet altijd optimaal kan klinken.

Daarnaast zal het niet surround zijn, aangezien het een analoog signaal is. Dit zal een stereosignaal zijn wat over de PLAY:5's en de PLAY:1 afgespeeld wordt. Om een echte surround ervaring te krijgen zul je een TV moeten hebben die Dolby Digital ondersteund, een PLAYBAR + 2 x PLAY:1 of 2 x PLAY:3 of 2 x PLAY:5 (Generatie 2).
Beste Nick, dank voor de heldere uitleg. Ik weet genoeg!