Vraag

Surround + stereo paar?

  • 29 March 2016
  • 3 reacties
  • 1020 Bekeken

Beste allemaal,

Ik ben sinds gisteren, na eerst een bedrade 5.1 set van harman kardon en later Sony, de trotse eigenaar van een playbar en 2 PLAY:3 surround speakers en waanzinnig blij met het geluid uit deze set, echt een feest!! Ook fijn te zien dat er een community is om elkaar te helpen.

Nu heb ik de vraag al een paar keer langs zien komen maar nog geen eenduidig antwoord kunnen vinden. Door de beperkte afmetingen van de playbar heb ik het idee dat het geluid nog indrukwekkender kan worden door 2 PLAY:5 speakers als front speaker links en rechts naast de TV te zetten.

1. Zijn er ervaringsdeskundigen op dit gebied
2. Verstoort dit de setup of zou dit juist een aanvulling zijn (i know: prijzig)
3. Hoe is de setup dan (een stereo paar in dezelfde ruimte naast de huidige setup?

Het zou fijn zijn als ik hier wat meer over te weten zou kunnen komen alvorens een dure aankoop te doen en jullie hulp is daar enorm welkom bij!

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

3 Reacties

Reputatie 3
Hoi Midway en welkom op het forum!

De typische set-up voor Sonos is een Playbar + Sub + 2x achter speakers. Die achter speakers kunnen Play 3 zijn die je al hebt. En voila, 5.1 home cinema! Lekker makkelijk.

Om er nog 2x Play 5 bij te zetten, nja hoger dan 5.1 gaat het niet. Dus hoewel je ze wel in dezelfde groep kan zetten, zouden ze gewoon hetzelfde geluid nog eens luid afspelen, niet het mooi verdelen zoals de achter speakers dat doen. Tevens is er kans op vertraging omdat ze niet in de home cinema zitten, gewoon toegevoegd aan de groep.

Dus mijn persoonlijke mening: hoewel het zou kunnen, zou ik het niet doen, niet echt de prijs waard. Het is geen 7.1, gewoon 5.1 met een paar extra speakers voor meer geluid.
Dank voor je snelle reactie! Doel is op zich niet te upgraden van 5.1 naar 7.1, maar de spreiding aan de voorzijde iets te vergroten omdat de L&R speaker in de playbar fysiek relatief dicht bij elkaar zitten (ik zie die zelfde vraag her-en-der op het forum). Neemt niet weg dat het geluid nu al veel voller is dan de vorige set hoor, maar bij films heb ik het gevoel dat er nog ruimte is voor een betere rechtsvoor/linksvoor scheiding dus ik probeer een beetje voeling te krijgen met de mogelijkheden. Wellicht ben ik nog te veel gewend aan speakers ver uit elkaar? 🙂
Reputatie 3
't Is nogal subjectief natuurlijk, 'k heb ook eens geluisterd naar een 5.1 met 2 extra speakers erbij vooraan, en het is wel degelijk luider/voller, het is gewoon niet rechts- of linksvoor. Voor mij is het niets, maar misschien vind jij dat wel tof?

Het is wel zeker anders als andere 5.1/7.1 dus zeker even wennen.

Ik zou zeggen: als je er te leen kan krijgen van vriend/familie, probeer het eens uit? Of je kan zelfs die geld terug garantie gebruiken om te kijken of het je past ja of nee.