Skip to main content
Antwoord

Surround inbouw

• October 7, 2025
  • 3 reacties
  • 69 Bekeken

Hi allemaal! 

Wij gaan verhuizen naar een nieuwbouwwoning en ik loop tegen een issue aan waarvoor ik jullie advies nodig heb. 

De huidige situatie is als volgt: 

Bij de tv hebben we surround geluid, met een sonos arc en twee sonos one's. Deze laatste twee staan net achter de bank, aan de zijkanten, op standaards.

De nieuwe situatie is als volgt:

In het nieuwbouwhuis komt de bank niet tegen de muur aan te staan, maar in het midden van de ruimte. Standaards is om 2 redenen voor ons geen optie: kabels in het midden van de ruimte + het lijkt ons niet zo mooi staan (persoonlijke keuze). Die valt dus hoe dan ook af. We zijn echter wel gehecht aan surround geluid. Ik ben benieuwd naar jullie 'surround’ ervaring met bijv. speakers aan een rail aan het plafond, of zelfs in-ceiling. Krijg je dan voldoende surround effect, of verlies je dan echt de ervaring die je nu wel hebt? 

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring en hoe jullie dit zouden oppakken! 

Beste antwoord door 106rallye

Ik heb de bank ook niet tegen de muur en daarom loze leidingen naar de juiste plekken in de muur laten leggen voor surrounds. Voor de One’s is daar de speakerkabel uitgehaald en zijn er stopcontacten van gemaakt.

Let op: Era 300’s moeten op een afstandje van de zijwand gemonteerd, dus als je die later nog wilt even oppassen als je kamer een hoek heeft.

3 Reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • October 7, 2025

Persoonlijk geen ervaring mee, maar algemeen feit is dat surrounds op ongeveer oorhoogte achter de luisterpositie moeten staan. Alle andere opstellingen zullen afbreuk doen aan de ervaring.

M.i. zou je er toch voor moeten kiezen om de speakers dan maar wat verder weg tegen een wand te plaatsen.

106rallye
  • Antwoord
  • October 7, 2025

Ik heb de bank ook niet tegen de muur en daarom loze leidingen naar de juiste plekken in de muur laten leggen voor surrounds. Voor de One’s is daar de speakerkabel uitgehaald en zijn er stopcontacten van gemaakt.

Let op: Era 300’s moeten op een afstandje van de zijwand gemonteerd, dus als je die later nog wilt even oppassen als je kamer een hoek heeft.

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • October 7, 2025

Je kan nog overwegen om 2 stopcontacten te plaatsen onder de bank om op die manier de kabels zo netjes mogelijk weg te kunnen werken.