Vraag

Surround balans afstellen

  • 21 November 2022
  • 15 reacties
  • 275 Bekeken

Ik heb een surround setup met een Beam, een Sub en 2 keer een Play 1. Klopt het dat ikin het verleden in de app het volume van de achter speakers appart harder kon zetten en nu niet meer.

Hoewel mijn Play 1 wel geluid geven van achteren vind ik ze na verhouding veel zachter staan dan oorspronkelijk en ook veel zachter dan gewenst.

ik weet vrij zeker dat ik een jaar geleden het volume achter handmatig kon ophogen maar vind die optie nu nergens meer.

 

Is er wat veranderd?

waarom is er wat veranderd?

Is er een andere manier op de achter speakers toch weer harder te horen?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

15 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het is nooit mogelijk geweest om het volume per achterspeaker harder te zetten. Wat wel mogelijk is is om het volume iets naar achteren te zetten waarmee beide speakers iets nadrukkelijker gaan meedraaien.

Dit is overigens hoe het altijd al is geweest.

Ik zie geen verschil tussen “de achter speakers iets harder zetten” of “het volume iets naar achteren zetten”. Jouw zin en mijn zin zijn voor mij twee manieren om het zelfde te zeggen. Zover zie ik dan ook geen antwoord op mijn vragen.

Als het nog steeds mogelijk is om de balans naar achteren te zetten zoals ik eerder zeker wel heb gekund, waar is die optie dan gebleven?

Reputatie 7
Badge +3

 

Die pagina ken ik ja. Ik zie daar geen mogelijkheid meer om de balans tussen de beam en de achterspeakers aan te passen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie ze wel. Op deze pagina kan je voor de tv en voor de muziekdienst apart het volume van je achterspeakers harder of zachter zetten.

Jammer dat je geen antwoord hebt maar bedankt voor het proberen en de moeite. 

 

Misschien dat iemand anders antwoorden heeft. Is het bijvoorbeeld te doen om true play zo te manipuleren dat er meer geluid van achter komt?

Reputatie 7
Badge +3

Dit is en blijft toch echt het antwoord. Door het volume bij tv naar rechts te zetten wordt er iets meer volume naar de surroundspeakers gezet en zo ook apart voor de muziek. 
Geen idee wat het verwachtingspatroon is, maar dit is wat er mogelijk is. Niet meer en niet minder.

Een andere afstelling is de afstand tot de surroundspeakers die apart ingesteld kan worden. Dit laatste is verder niet meer mogelijk nadat je TruePlay gedaan hebt. Is dit dan wat je zoekt?

Wat jij letterlijk zegt is “Ik zie ze wel”.

Hoe zou dat HET antwoord kunnen zijn voor mij. Laat mij alsjeblieft zelf bepalen waneer ik mijn vraag als beantwoord beschouw. Nogmaals bedankt voor je tijd maar zelf heb ik niks aan je reacties helaas.

Reputatie 7
Badge +3

Wellicht kan je je vraag dan verduidelijken.
Wat ik benoem is de enige manier om het volume van de surrounds te versterken. Er is, en was, geen andere methode. Op het door mij gestuurde plaatje zie je 2 volumeregelaars waarmee je dit kunt realiseren. 
Je kunt antwoord van andere mensen willen hebben, maar die kunnen echt niet veel meer schrijven dan ik nu doe.

Je letterlijke vraag is “Klopt het dat ikin het verleden in de app het volume van de achter speakers appart harder kon zetten en nu niet meer.”. Het simpele antwoord is dus: Nee, dat klopt niet. De enige regeling voor de achterspeakers is hetgeen ik heb aangegeven.

Reputatie 7

@Shimmy Zie op het plaatje van @Erooij de bovenste slider: die regelt de balans tussen voor en achter - meer naar rechts op de slider is achter relatief harder. Dat lijkt te zijn wat jij wilt, toch?

Overigens is bij surround het wel de bedoeling dat “achter” niet overheerst. Maar goed, smaken verschillen….

Dat is wat ik wilde bereiken ja. Ik kijk onder andere veel natuur documentaires in dolby. In het verleden hoorde ik daarbij heel goed dat de verteller of het beest dat in beeld kwam van voren kwam en het omgevingsgeluid duidelijk van achteren. 
Tegenwoordig komt alles schijnbaar van voren hoewel de achterspeakers wel geluid geven (merk ik als ik mijn oor erbij leg). Het genoemde schuifje geeft maar zeer beperkt verschil.

Ik zou zweren dat ik in het verleden bij installatie veel meer invloed kon uitoefenen, maar begrijp van jullie dat dat nooit zo is geweest. 
 

Ik ga nu zelf maar wat experimenteren door bv trueplay te kalibreren terwijl ik kunstmatig dicht bij het scherm zit, maar heb geen idee of dit zinvol is. Bedankt voor het meedenken in elk geval.

Reputatie 7
Badge +3

Wat je nu beschrijft kan een heel ander iets zijn. Hierbij gaat het waarschijnlijk om het geluid wat de tv aan je Beam doorgeeft. Wat geeft de app aan bij de volumeregeling? Hier staat welk signaal de Sonos ontvangt. In mijn situatie zou er Dolby Digital 5.1 of stereo pcm staan. De DD 5.1 geeft heel goed surround. Stereo geeft vooral geluid naa4 de Beam. 
Mijn provider Caiway geeft alleen stereo door. Een tijdje hebben zij Dolby getest, maar dat is weer, zonder aankondiging, teruggedraaid. 
Wanneer je ook alleen stereo pcm zit staan dan moet je nagaan wat de provider doorgeeft en vervolgens kijken naar de instellingen van de decoder en de geluidsdoorgifte van de tv.  

Trueplay moet je echt vanuit de luisterpositie doen en niet vanaf de Beam. Dit zal alleen maar een slechte invloed hebben op je surroundspeakers.  

Reputatie 7

@Shimmy Dus de tip van @Erooij was wel juist?

Het lijkt er inderdaad op dat je geen Dolby Digital meer krijgt, maar stereo. Om dan toch een beetje en ruimtelijk effect te creëren speelt Sonos inderdaad heel zacht iets op de achterspeakers af. 

Bedoelen jullie deze?

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad. Dat is dus juist en daarmee vreemd dat je weinig signaal uit de surrounds heb. De trueplay al uitgevoerd?