Vraag

surround

  • 8 December 2017
  • 12 reacties
  • 974 Bekeken

heb zojuist een playbar geïnstalleerd. Ook mijn 2 play5 (gen2) als surround gekoppeld. Echter wanneer ik mijn tv aan doe heb ik geen surround geluid. Playbar doet het dan wel. Wanneer ik radio luister doen zowel mijn playbar als beide play5 het wel. Wat heb ik verkeerd gedaan?

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

12 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
Onder instellingen -> info over Sonos (onderin) ziet u bij de Playbar staan wat deze ontvangt.
Als de Playbar een stereogeluid van de TV ontvangt, dan kan het zijn dat je weinig van je surround speakers gaat horen.
Als de TV een daadwerkelijk Dolby Digital signaal geeft, dan zou je de surround speakers beter moeten horen.
Het kan zijn dat bepaalde kanalen alleen stereo leveren, dan wil je schakelen naar een programma wat dus Dolby geeft.
Kan tevens het geval zijn dat een reclame blok je stereo geeft, waarna als de film weer verder gaat, je weer Dolby ontvangt.
bij 'info over mijn sonos systeem' zie ik bij playbar alleen een serienummer, versienr., hardwareversie, ip-adres, audio-ingang, WM en OTP. Laatste 3 overigens zonder waarde of nummer.
Reputatie 7
Badge +2
De audio-ingang zal Stereo of Dolby weergeven als de TV aanstaat en geluid aan de Sonos geeft.
zie met de tv aan inderdaad 'stereo' aangegeven. Behalve via de playbar krijg ik ook geluid over mijn beide play1. Geen surround terwijl mijn tv dit wel ondersteunt.
Reputatie 7
Badge +2
Dan ligt het waarschijnlijk aan welk programma je kijkt, mocht je Discovery Channel aanzetten, of bijvoorbeeld national geographic channel, die hebben vaak wel Dolby.
Als je nog steeds stereo ziet, ben ik toch benieuwd of de Playbar Dolby laat zien als je de optische kabel rechtstreeks in de decoder steekt ipv de TV.
Als je dan Dolby ziet, heeft het te maken met de TV, mogelijk instellingen, maar er zijn helaas ook TV's die geen Dolby Digital 5.1 kunnen doorzetten.
Dolby Live is bijvoorbeeld stereo, dus dat kan dat verwarrend zijn.
Als je er zeker van wilt zijn of je TV het doorzet, dan raad ik aan de fabrikant van de TV te contacteren met deze vraag.
Omtrent Sonos, Sonos speelt af wat deze ontvangt, Stereo is Stereo, Dolby Digital is Dolby Digital.
Nu ontvangt de Playbar dus echt stereo.
Reputatie 1
Badge
Sorry als ik fout ben hoor, maar volgens mij is er een instelling waarmee je uw probleem kan oplossen. Ik heb zelf ook lang gedacht dat mijn Surrounds niet goed werkten. Ga naar instellingen, kies de kamer. Iets lager dan de EQ balk heb je de GEAVANCEERDE AUDIO balk, klik daarop en kies INSTELLINGEN SURROUND. Je kan daar het geluidsniveau van de Surrounds appartement regelen voor TV en muziek.
dank voor je reactie. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik via 'iinstellingen' bij de 'instellingen surround kom' zoals je hierboven omschrijft.
Reputatie 1
Badge
Ik ga er van uit dat je de laatste versie van de controller hebt. Zorg er dan voor dat je onderaan die zwarte balk hebt met Mijn Sonos, Bladeren,..... Enz.Helemaal rechts staat Meer... Klik je daar op kan je onderaan kiezen voor instellingen. De rest kan je dan volgen in mijn eerdere post. Het is natuurlijk wel enkel geldig als je surroundspeakers hebt gedefinieerd. Heb je dat niet gedaan en zou je niet weten hoe dat moet, geef je maar een replica, dan geef ik je wel ook die instructies even door.
graag de instructies voor de surround instellingen.
Reputatie 1
Badge
Ik heb eerst mijn surroundspeakers even verwijderd om ze terug te kunnen toevoegen, zodat ik u zeker de juiste informatie geef.Het is een beetje werk om ze toe te voegen maar Sonos leidt je er wel door hoor. Ga zoals ik al vertelde naar instellingen via de knop Meer... Redelijk onderaan zie je dan een balkje "Surroundspeakers toevoegen". Daar klik je op. Men vraagt je dan in te loggen op je Sonos account. Gezien je op het community zit heb je dat zeker al. Daarna krijg je de keuze uit sonos speakers play 1,3 of 5.( Zou kunnen dat hier enkel diegene getoond worden die in uw bezit zijn, maar aangezien ik ze allemaal heb, kan ik dit niet zeker zeggen.) Daarna is het een beetje op de juiste knopjes drukken en de opgegeven orders goed opvolgen. Dan komt er een boodschap dat de surroundspeakers worden gemaakt en dat dit enkele minuten kan duren. En inderdaad gene schrik het duurt inderdaad wel een tijdje. Als dat oké is, ga je mijn vorige instructies kunnen volgen om het geluidsniveau voor TV en muziek verschillend in te stellen. Veel succes.
Reputatie 1
Badge
Nog even dit. Nadat ik ze nu zelf opnieuw had toegevoegd, bleek dat ze niet meer zo goed werkten als voordien. Je moet dan blijkbaar toch ook best de Trueplay toepassen. Ga naar instellingen, instellingen kamer, kies de juiste kamer, en dan heb je helemaal bovenaan Trueplay. Je krijgt dan belachelijk uitziende instructies, maar ze doen wel hun ding. 😃 daarna terug naar geavanceerde instellingen en het niveau voor TV en muziek aanpassen.
Reputatie 1
Badge
En dit kan ook nog een groot verschil geven. Als je in het scherm voor instelling van het niveau voor TV en muziek zit zie je onder de schuif balkon voor muziek ook nog een balk :"Muziek afspelen ". Klik daar op en dan heb je de keuze tussen sfeervol en volledig. Dit geeft naar de surroundspeakers een enorm verschil.