Vraag

sub (gen3) valt nogal tegen

  • 19 September 2020
  • 2 reacties
  • 715 Bekeken

Sinds deze week na heel lang twijfelen en dubben en wachten en wachten en wachten van de week eindelijk de sub aangeschaft en..... Het valt nogal tegen.

Ik verwachtte meer ruimte in het mid op de main speakers, diepe (24 Hz oef) bassen en snoeiharde punch, en even straks als alle andere Sonos apparatuur die ik heb.

Ja, de sub brengt wat diepte die anders ontbreekt

Ja, de sub geeft de gekoppelde speakers meer ruimte in je mid/hoog

Maar... Het geluid is niet per de voller,aar het belangrijkste, de bass is "boomy" en wollig/modderig

Ik was tot nu toe gewend: in de zithoek een beam + 2 one's, getuned met true play en de bass op +10 (! Vandaar de sub). Wat ik kreeg was een lekkere sound, met zeker behoorlijke bassen ook al gingen die niet heel diep, ze waren wel super strak.

In de keuken heb ik een five gen2, getuned met true play en de bass op +8, min of meer hetzelfde verhaal, met als focus: super strakke bassen (maar wederom, niet super diep).

Met de toevoeging van de sub had ik de verwachting dat dit alles vooral ten goede zou veranderen, te weten even strakke punchy bassen, maar dieper doorlopend in het laag en minder gevoelig voor waar je bent in de ruimte.

Dat valt dus tegen. Misschien ben ik "getuned" op het geluid voorheen maar vooral het modderige boemerige geluid vind ik echt niet fijn. 

Nu is alles wat ik lees over de sub alleen maar lyrisch en super enthousiast dus ik kan dit niet zo goed rijmen.…

Een aantal vragen waar ik mee zit 

- zijn er anderen die niet zo enthousiast zijn over de sub?

- hebben mensen ervaring met een inspeelperiode? Maw, zou die aankomende weken beter gaan klinken?

-kan het komen door de beam? Ik heb het gevoel dat de sub best ver doorloopt in de hoge bassen/lage mids (hij gaat volgens mij ruim over de 80 Hz)

 

Al met al ben ik absoluut nog niet overtuigd over de sub, terwijl die toch echt wel aan de prijs is.....


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

2 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

De Sub is IMHO echt een product voor TV gebruik icm Dolby 5.1. Ik denk dat de Sub daar ook meerwaarde heeft omdat er een apart kanaal voor gereseveerd is en je de speciale surround effecten krijgt. Bij stereo denk ik dat de Sub weinig tot niets toevoegt in het geheel, het gaat eerder het delicate geluid van bijvoorbeeld Ones of Fives verstoren door het monotome geluid van de lage tonen in de Sub.

Dus hangt een beetje van het gebruik af, TV Surround vs Audio Stereo

Hi Eddie, 

 

Bedankt voor je reactie. Het klopt inderdaad dat in 5.1 opnamen er een special LFE kanaal is, maar ook zeker inn de muziek worden vaak subwoofers toegepast. 

Bassen worden in dit geval dan niet meer naar de beam en one's gesture maar naar de subwoofer omdat deze veel beter in staat  is/zou moeten zijn om lage tonen weer te geven. De afstemming echter is dan wel zeer belangrijk. Ik heb eerder ook "kleinere" speakers gehad die werden ondersteund door een subwoofer, en dat klonk ook zeker voor muziek echt super (met klein bedoel ik dan ter grootte van de five).

In reviews en dergelijke las ik juist dat de Sonos sub zeer muzikaal zou moeten zijn, maar dat vind ik dus wel tegenvallen.

In het ergste geval gaat de sub terug en komt er een Arc in plek van de subet Beam, en Misschien een extra five, maar dat zou wel een flinke smet zijn op mijn ervaring met Sonos. (ik vind 800 euro echt veel te veel om enkel bij tv geluid te gebruiken....)