Skip to main content

“Stelling dure soundbars van boven de €2000 leveren vaak geen geluidskwaliteit die de prijs rechtvaardigt.

• August 24, 2025
  • 6 reacties
  • 1185 Bekeken

Sonos Arc Ultra – topgeluid zonder premiumprijs

Twee weken geleden heb ik de Sonos Arc Ultra aangeschaft, na uitgebreid onderzoek en het testen van verschillende soundbars, waaronder modellen van Bose, Samsung en LG, maar ook high-end systemen zoals de Yamaha TRUE X SURROUND 90A en de Nakamichi Dragon. Wat meteen duidelijk werd: een hoge prijs garandeert geen betere geluidskwaliteit.

Omdat mijn woonkamer niet groot is, vielen veel van deze premiumsystemen af. Ze zijn indrukwekkend op papier, maar voor mijn situatie overkill. De prijzen zijn hoog: €2.499 voor de Yamaha (zonder extra speakers) en €3.500 voor de Dragon, eveneens zonder subwoofer of uitbreidingen. Bovendien waren recensies kritisch: te veel bas, rauw geluid en vaak te complex in te stellen.

Mijn doel was helder: een soundbar onder de €1.200, die uitstekend presteert voor muziek en Dolby Atmos-films, en eenvoudig in gebruik is. De Sonos Arc Ultra voldoet volledig aan deze eisen. Dankzij Trueplay past hij zich perfect aan de akoestiek van de ruimte aan, iets wat veel duurdere concurrenten missen. Voor een compacte woonkamer is dit een doorslaggevende meerwaarde.

Uit eigen ervaring blijkt dat zelfs gevestigde merken niet altijd leveren wat ze beloven. Zo had ik eerder een Yamaha YSP-5600 (prijs €1.999 zonder subwoofer). Zonder subwoofer klonk hij dun en basarm; zelfs met een extra Yamaha-subwoofer van €349 bleef het geluid achter bij dat van de Arc Ultra, die dit niveau direct haalt, zonder extra toevoegingen.

Daarnaast gebruiken sommige merken, zoals Yamaha, technieken zoals Beamforming, die in mijn ervaring voor kleinere woonkamers minder geschikt zijn en vaak minder effectief werken dan up-firing drivers voor Dolby Atmos. In mijn woonkamer presteerde dit type technologie minder goed dan het geluid van de Arc Ultra, dat zowel films als muziek indrukwekkend weergeeft.

Zelfs high-end merken zoals KEF overtuigen niet altijd. De KEF X10 kost €2.299 (zonder subwoofer of extra speakers) en kreeg gemengde recensies. Sommige gebruikers merkten nauwelijks verschil tussen de geluidsmodi en daarnaast kampte dit model met HDMI-handshakeproblemen – iets wat anno 2025 gewoon niet zou mogen voorkomen.

Conclusie:

De Sonos Arc Ultra bewijst dat topkwaliteit niet automatisch gepaard hoeft te gaan met een extreem prijskaartje. Voor minder dan de helft van wat veel premiumsystemen kosten, krijg je een soundbar die uitblinkt in geluidskwaliteit, gebruiksgemak en functionaliteit. Waar andere merken en speciaalzaken ons willen laten geloven dat duurder altijd beter is, laat Sonos zien dat dit een mythe is. Premium audio hoeft niet boven de €2.000 te kosten om uitstekend te presteren.

Mijn ervaring is duidelijk: Sonos levert producten die hun prijs meer dan waard zijn, met een geluidskwaliteit die in de praktijk beter presteert dan veel duurdere alternatieven. Voor wie een compacte woonkamer heeft en waarde hecht aan gebruiksgemak en aanpasbare geluidsinstellingen, is de Arc Ultra een absolute aanrader.

6 Reacties

106rallye
  • August 25, 2025

Leuke review, hoewel geluid zeer persoonlijk blijft.

Tip voor de volgende review: het gebruik van vet in de tekst maakt het lezen (voor mij in ieder geval) zeer onrustig. De lezer kan zelf best bepalen of bepaalde woorden belangrijk zijn of niet.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • August 25, 2025

Ach, wat moet je ermee? Geen idee wat er waar is van dit verhaal en indien het allemaal klopt dan vraag ik mij af hoelang iedere speaker getest is. Mijn ervaring is dat je een opstelling toch wel langere tijd moet hebben staan wil je er iets zinnigs over kunnen vermelden. Bovendien moeten speaker ingespeeld worden wil het geluid optimaal zijn.

Wat er ook mist is de kwaliteit van de goedkopere speakers. Wellicht kan je zelfs een nog goedkopere speaker aanschaffen omdat ook naar beneden toe het prijsverschil met een Arc niet gerechtvaardigd hoeft te zijn.

Maar prima dat ​@Jeroen1479 helemaal blij is, nu nog hopen dat hij dat over een paar jaar nog is wanneer Sonos weer eens een foute software-update de wereld ingeslingerd heeft.

Overigens ben ik nogsteeds heel tevreden met het geluid van mijn nog goedkopere Playbase. Maar die software-update……… wat een ellende. Nog dagelijks vertraging in volumeregeling en Sonos laat niets van zich horen, behalve dan dat mijn Playbase inmiddels ook tot de speakers behoort die gaat afwijken in firmware-updates vanwege de leeftijd. Dit laatste begrijp ik overigens wel en wil ik best accepteren, maar lever dan nog wel een goede update die zorgt voor een betere volumeregeling. 

• Auteur
  • Novice
  • August 25, 2025

hallo Erooij bedankt voor je reactie ik wil nog eventjes iets kwijt.

De Yamaha YSP-5600 heb ik ruim tien jaar in mijn bezit gehad. Destijds betaalde ik er zonder subwoofer €1999 voor, en het gold jarenlang als hét vlaggenschip van Yamaha. Pas dit jaar krijgt het model eindelijk een opvolger. Toch moet ik zeggen dat de YSP-5600 mij altijd enigszins is tegengevallen.

De soundbar maakt gebruik van beamforming-technologie, ook wel digitale soundprojectie genoemd. In theorie interessant, maar in de praktijk niet ideaal – zeker niet in kleinere ruimtes. Vooral bij Dolby Atmos merk je dat de weergave minder nauwkeurig is dan bij echte upfiring-speakers, waardoor de ruimtelijke ervaring niet volledig overtuigt.

Zonder subwoofer ontbreekt vrijwel alle bas, en zelfs mét subwoofer vond ik het geluid nooit meeslepend. Het geheel klonk eerder wat dun en weinig indrukwekkend voor een zogenaamd topmodel. In vergelijking met mijn huidige Sonos Arc Ultra valt dat verschil des te meer op: de Arc Ultra klinkt zelfs zonder sub krachtiger, volwassener en veel beter in balans.

Ook de extra functies boden weinig meerwaarde. De Dialogue Lift, die stemmen hoger in het geluidsbeeld moet plaatsen, werkte bij de YSP-5600 nauwelijks hoorbaar, terwijl dit bij de Sonos Arc duidelijk effect heeft. Daarnaast beschikt de Yamaha over talloze geluidsmodi – van 3D Surround tot Stereo en Target – maar geen enkele stand wist echt te overtuigen. In de praktijk gebruikte ik er hooguit een paar, simpelweg omdat ze geen wezenlijk verschil maakten.

Al met al voelt de YSP-5600 inmiddels achterhaald en heeft hij zijn status als vlaggenschip nooit echt waargemaakt. De Sonos Arc Ultra bewijst voor mij hoe groot het verschil kan zijn – zelfs zonder extra speakers of subwoofer.

Dit is uiteraard een persoonlijke ervaring, maar voor mij klonk de YSP-5600 altijd te vlak, zonder echte wow-factor. De Arc Ultra daarentegen levert een voller, beter gebalanceerd en veel ruimtelijker geluid.

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • August 25, 2025

Het wordt er in je verhaal niet beter op. Je vergelijkt nu een apparaat van 10 jaar terug met een moderne Arc. Zelfs in de tijd dat de Arc bestaat is er door Sonos steeds gesleuteld aan het geluid en kan de beleving van een jaar terug dus anders zijn dan nu.

Je start je verhaal dat je opzoek was naar iets onder de 1200 euro en vervolgens komt je met een verhaal over tests van apparatuur van meer dan 2500 euro. Waarschijnlijk is dat geweldige apparatuur die in vergelijking met gelijkwaardige apparaten net wat anders klinken. Dit kan je gewoon niet vergelijken en bovendien gaat het erom hoe het bij jouw thuis ervaren wordt.

Besef dat ik het eens ben met het geweldig geluid van Sonos, maar je stelling raakt kant nog wal. En dat je Yamaha 10 jaar terug zo duur was zegt ook niets. Voor die tijd was dat mogelijk een zeer reële prijs. 

• Auteur
  • Novice
  • August 29, 2025

Ik heb op YouTube een interessante review van Andrew Robinson over de Sonos Arc Ultra soundbar gevonden. De video bespreekt de kenmerken, prestaties en vergelijkingen met andere soundbars. Hieronder een samenvatting van de review, gevolgd door een analyse waarom veel andere soundbars niet kunnen tippen aan de Sonos Arc Ultra, gebaseerd op de neutrale klank, uitbreidbaarheid en prijs-kwaliteitverhouding.

Samenvatting van de review

De Sonos Arc Ultra is een 9.1.4 Dolby Atmos-soundbar met 14 drivers en 15 interne versterkers, een upgrade ten opzichte van de originele Arc (11 drivers). Hij heeft zeven silk dome tweeters, zes mid-range drivers en een nieuwe Sound Motion-woofer die de bas verdubbelt en dieper maakt (tot 40 Hz bij volumes boven 75 dB). Beschikbaar in matzwart of wit, lichter dan zijn voorganger, ondersteunt hij HDMI (eARC), Wi-Fi, Bluetooth 5.3, AirPlay 2 en stemcontrole via Sonos, Alexa of Google Assistant. Setup gaat via de Sonos-app met Trueplay-ruimtecorrectie, en er is verbeterde spraakversterking (laag, medium, hoog).

Qua prestaties biedt hij een neutraal geluid voor muziek (rock, elektronisch, jazz) en films, met heldere dialogen, zelfs in chaotische scènes. Alleenstaand speelt hij dieper en lineairder dan de originele Arc, vaak zonder subwoofer nodig in kleinere ruimtes. Met Era 300-surrounds en een Sub 4 levert hij een immersieve 360°-ervaring, tot 85-90 dB zonder vervorming. Upgraden vanaf de originele Arc is niet per se nodig, maar de Ultra is beter en flexibeler.

Waarom veel soundbars niet kunnen tippen aan de Sonos Arc Ultra

Volgens de review overtreft de Sonos Arc Ultra veel concurrenten door zijn neutrale tuning, uitbreidbaarheid en veelzijdigheid. Hier de belangrijkste redenen:

1. Neutrale en gebalanceerde klank: Veel soundbars, zoals de Samsung Q990D of Bose Ultra, hebben een overdreven bas en treble, wat het geluid minder lineair maakt. De Arc Ultra biedt een neutraler geluid over alle frequenties, ideaal voor zowel films als muziek. Dialogen zijn helder zonder aanpassingen, zelfs in drukke scènes, waar andere bars vaak tweaks nodig hebben en toch niet hetzelfde niveau halen.
  2. Uitbreidbaarheid en systeemflexibiliteit: De Sonos kan uitgebreid worden met surrounds (bijv. Era 300) en tot twee Sub 4’s, wat een home theater-systeem creëert dat systemen van $5.000+ evenaart of overtreft. De Sony Bravia Theater Quad biedt betere stereo-separatie maar is beperkt tot één subwoofer en minder flexibel. De Samsung Q990D is goed standalone, maar wordt overklast door een volledige Sonos-setup in geluidskwaliteit en immersie. Bose of Nakamichi Dragon missen deze modulariteit en presteren slechter in surround.
  3. Basprestaties en volume zonder vervorming: De Sound Motion-woofer verdubbelt de bas en reikt dieper (35-40 Hz), wat veel soundbars zonder sub niet halen. De Bose Ultra is sterk in spraak maar zwakker in basdiepte en volume (tot 90 dB). De Sub 4 is minder ‘boomy’ dan voorgangers en presteert beter bij hoge volumes dan concurrenten zoals de SVS Micro 3000. Dit maakt de Arc Ultra geschikt voor grotere ruimtes zonder extra hardware.
  4. Prijs-kwaliteit en veelzijdigheid: Voor zijn prijs, vergelijkbaar met de Q990D standalone, biedt de Arc Ultra meer features, zoals native streaming (Tidal, Apple Music) en betere app-integratie. Duurdere opties zoals de Nakamichi Dragon of Wall’s Thunderbeat vallen tegen qua hype vs. realiteit. De Sonos is compacter, functioneler en presteert beter in een ecosysteem.

Kortom, de Sonos Arc Ultra wint door zijn balans, schaalbaarheid en veelzijdigheid.Ik besef dat één review natuurlijk niet alles zegt en dat er ongetwijfeld mensen zijn die hier een andere mening over hebben. Toch zit er zeker een kern van waarheid in wat hij zegt: Dus in mijn stelling dure soundbars van boven de €2000 leveren vaak geen geluidskwaliteit die de prijs rechtvaardigt bevat dus ook een kern van waarheid.

• Auteur
  • Novice
  • September 7, 2025

Ik heb vandaag twee Sonos Era 100-speakers binnengekregen om mijn surroundervaring met de Arc Ultra compleet te maken. Wat een geweldig geluid – nu zit ik pas echt volledig in de film, een topbeleving!

In eerste instantie wilde ik de Era 300 kopen, maar volgens meerdere bronnen die ik heb geraadpleegd zouden die te veel vermogen hebben voor mijn kamer van 10 m², wat het geluid zelfs negatief zou kunnen beïnvloeden. Bovendien zijn ze qua formaat veel te groot; mijn bank staat tegen de muur en er is achter simpelweg geen plek om ze neer te zetten. De Era 100-speakers zijn daarentegen ideaal voor mijn kamer. Ik heb ze mooi kunnen integreren op de schapjes die achter mijn bank aan de muur zijn bevestigd, waar ze perfect op passen.

Nu kan ik dus volop genieten van een complete homecinema-ervaring.