Sonos Arc Ultra – topgeluid zonder premiumprijs
Twee weken geleden heb ik de Sonos Arc Ultra aangeschaft, na uitgebreid onderzoek en het testen van verschillende soundbars, waaronder modellen van Bose, Samsung en LG, maar ook high-end systemen zoals de Yamaha TRUE X SURROUND 90A en de Nakamichi Dragon. Wat meteen duidelijk werd: een hoge prijs garandeert geen betere geluidskwaliteit.
Omdat mijn woonkamer niet groot is, vielen veel van deze premiumsystemen af. Ze zijn indrukwekkend op papier, maar voor mijn situatie overkill. De prijzen zijn hoog: €2.499 voor de Yamaha (zonder extra speakers) en €3.500 voor de Dragon, eveneens zonder subwoofer of uitbreidingen. Bovendien waren recensies kritisch: te veel bas, rauw geluid en vaak te complex in te stellen.
Mijn doel was helder: een soundbar onder de €1.200, die uitstekend presteert voor muziek en Dolby Atmos-films, en eenvoudig in gebruik is. De Sonos Arc Ultra voldoet volledig aan deze eisen. Dankzij Trueplay past hij zich perfect aan de akoestiek van de ruimte aan, iets wat veel duurdere concurrenten missen. Voor een compacte woonkamer is dit een doorslaggevende meerwaarde.
Uit eigen ervaring blijkt dat zelfs gevestigde merken niet altijd leveren wat ze beloven. Zo had ik eerder een Yamaha YSP-5600 (prijs €1.999 zonder subwoofer). Zonder subwoofer klonk hij dun en basarm; zelfs met een extra Yamaha-subwoofer van €349 bleef het geluid achter bij dat van de Arc Ultra, die dit niveau direct haalt, zonder extra toevoegingen.
Daarnaast gebruiken sommige merken, zoals Yamaha, technieken zoals Beamforming, die in mijn ervaring voor kleinere woonkamers minder geschikt zijn en vaak minder effectief werken dan up-firing drivers voor Dolby Atmos. In mijn woonkamer presteerde dit type technologie minder goed dan het geluid van de Arc Ultra, dat zowel films als muziek indrukwekkend weergeeft.
Zelfs high-end merken zoals KEF overtuigen niet altijd. De KEF X10 kost €2.299 (zonder subwoofer of extra speakers) en kreeg gemengde recensies. Sommige gebruikers merkten nauwelijks verschil tussen de geluidsmodi en daarnaast kampte dit model met HDMI-handshakeproblemen – iets wat anno 2025 gewoon niet zou mogen voorkomen.
Conclusie:
De Sonos Arc Ultra bewijst dat topkwaliteit niet automatisch gepaard hoeft te gaan met een extreem prijskaartje. Voor minder dan de helft van wat veel premiumsystemen kosten, krijg je een soundbar die uitblinkt in geluidskwaliteit, gebruiksgemak en functionaliteit. Waar andere merken en speciaalzaken ons willen laten geloven dat duurder altijd beter is, laat Sonos zien dat dit een mythe is. Premium audio hoeft niet boven de €2.000 te kosten om uitstekend te presteren.
Mijn ervaring is duidelijk: Sonos levert producten die hun prijs meer dan waard zijn, met een geluidskwaliteit die in de praktijk beter presteert dan veel duurdere alternatieven. Voor wie een compacte woonkamer heeft en waarde hecht aan gebruiksgemak en aanpasbare geluidsinstellingen, is de Arc Ultra een absolute aanrader.