Soundbar uit bij spelen muziek.

  • 15 October 2022
  • 6 reacties
  • 256 Bekeken

Beste Sonos. In mijn woonkamer had ik een Ray soundbar voor TV/films en een Sonos One voor muziek. Deze week heb ik een tweede Sonos One (SL) aangeschaft met het idee dat ik die dan kon gebruiken in combinatie met de andere One voor stereo muziek en beide als surround speakers bij de Ray.

In eerste instantie heb ik de twee als stereopaar geinstalleerd en wat muziek afgespeeld. Top. Vol en rijk stereogeluid zoals ik had verwacht. Maar toen ik ze als surround speakers wilde toewijzen aan de Ray bleek dat dat pas kan als het stereopaar weer opgeheven wordt.

Kennelijk moet je kiezen tussen de toepassingen surround of stereo.

Nog niet zo'n groot probleem dacht ik, dan stel ik ze wel permanent in als surroundpaar. Dat heb ik gedaan. Surround werkt ook prima. Hartstikke mooi geluid bij 5.1 content.

Maar wat ik niet verwachtte: als ik nu muziek wil afspelen gaat dat altijd via het “Ray+One1+One2”-setje in surround modus. En dat is verschrikkelijk. De Ray "doet altijd mee" en dat maakt muziek heel lelijk. Allerhande fase-problemen afhankelijk van waar je staat/zit (muziek luisteren doe je niet op 1 plek in het midden van kamer) en spaced-out surround geluid in plaats van een strak stereogeluid zoals met alleen de twee Ones.

Ik heb me rot gezocht naar een optie om de Ray uit te zetten, maar dat is dus gewoon niet mogelijk.

Het lijkt mij een hele gebruikelijke use case. Ik heb 1 systeem in de woonkamer, niet de ruimte om er een tweede set bij te zetten speciaal voor muziek. Dus op dat ene systeem zou ik zowel optimaal van muziek als van film willen geniet, maar nu lijk ik te moeten kiezen (want switchen tussen stereopaar of surround zou betekenen dat ik iedere keer de paren moet opbreken en opnieuw configureren -inclusief tuning- en dat is natuurlijk geen doen iedere keer dat je een liedje wilt luisteren).

In surround modus heb je in de app onder de menukeuze “surround speakers”->”muziekweergave” de mogelijkheid te switchen tussen “sfeervol” en “volledig”.. Zat hier maar een derde optie “alleen surroundspeakers” bij….

Ik snap dat dingen altijd ingewikkelder zijn dan ze lijken en dat de soundbar uitschakelen ook invloed heeft op TruePlay tuning en dat R-L balance van het surroundprofiel misschien niet precies is wat je van muziek zou willen. En in een ideale wereld zou je daar vanalles voor moeten kunnen instellen, maar al die subtiele problemen wegen niet op tegen de enorme verbetering in geluid die simpelwel het uitzetten van de soundbar al zou opleveren. Want muziek wordt nu echt vernacheld doordat die soundbar mee staat te blèren.

(Overigens weet ik dat je dat balans tussen ray en surround kunt instellen, maar dat levert weer allerhande volume problemen op en daarbij is ie dan nooit écht uit)

Zie ik iets over het hoofd? Is er iets wat ik kan doen? Is het wel mogelijk? Kan ik ergens een feature request indienen? 

Ik hoor graag jullie gedachten! Verder ben ik overigens al jaren heel erg tevreden met de kwaliteit van Sonos producten en heel groot fan. Maar dit is echt een beetje raar :-(


Vriendelijke groet,
Karim


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het klopt dat het of een surroundopstelling is of 2 aparte “kamers” met soundbar en aparte stereo. 
Begrijp niet helemaal waarom je de muziek als verschrikkelijk ervaart. Zelf zo’n opstelling met een playbase en vind de muziek juist erg goed klinken. Mijn zitpositie is tussen de 2 achter speakers. Bij muziek het volume voor de achterspeakers wat aangepast en het geluidsbeeld is prima. Het geluid lijkt te komen van plaatsen waar helemaal geen speakers geplaatst zijn.

Er zijn al vele topics gestart over het onderwerp 5.1 of stereo, vele verzoeken, maar daar is nooit gehoor aan gegeven. Geen idee of dit een technisch iets is of niet. Persoonlijk ook absoluut geen behoefte aan omdat een goed stereo geluid van voren moet komen en dit kan dus nooit vanuit 2 achterspeakers (of ik moet een stoel voor de tv zetten 🥴).

Overigens speel ik mijn muziek altijd af in de modus “sfeervol”.

Hallo Erooij, dank voor je antwoord en jammer om te horen dat er in de regel geen gehoor wordt gegeven aan verzoeken.
Om je vraag wat ik er zo verschrikkelijk aan vind te beantwoorden:

Ik ben het met je eens dat een goed stereobeeld van voren moet komen. Echter: wat is voor? Als ik tv kijk is “voor” de tv en “achter” de surround speakers. Dan zit ik net als jij aangeeft tussen de achterspeakers en kijk ik naar voren. Maar als ik muziek luister doe ik dat niet per se stilzittend op de bank. Misschien zit ik aan een tafel, misschien loop ik rond, etc, etc. Het concept “voor” is dan niet zo relevant. Wat dan belangrijker is, is twee speakers die enigszins uit elkaar staan langs 1 muur. En aan die kwalificatie voldoen surroundspeakers zeker. Of je dat dan voor of achter of links of rechts noemt 🙂

Nu is natuurlijk niet iedereens woonkamer hetzelfde, maar ik denk dat het voor best veel mensen geldt dat, zodra je niet stilzit in tv-positie, er niet per se sprake is van een voor en een achter.

Dus surroundspeakers kunnen dan samen best een mooi stereobeeld neerzetten. Ware het niet dat de soundbar dan ineens van de andere kant van de kamer een duit in het zakje gaat doen. Zoals ik al aangaf; met allerhande-fase verschuivingen tot gevolg. Die kun je makkelijk horen doordat het een soort zweverig / hol effect oplevert. Misschien dat mensen dat interpreteren als een gaaf surround effect ofzo, maar ik vind het de muziek verpesten. Hoe meer speakers samenwerken, hoe meer een fase-effect opspeelt, tenzij je dus statisch op 1 plek zit en het systeem getuned is voor die plek. Makkelijk te vermijden door die ene speaker die toch weinig toevoegt uit te schakelen.

Daarnaast heeft die Ray minder mooi geluid dan de Ones (minder bas met name), dus zonde om die de hoofdspeaker te maken en de rest met “sfeervol” alleen een beetje mee te laten doen. Heb het gevoel dat het volledige potentieel van de Ones dan niet gebruikt wordt. Maar misschien heb jij dat met de Playbase niet, dat zou kunnen, ik heb de Playbase nooit gehoord.

Beetje lang verhaal begint het te worden, maar in ieder geval bedankt voor je reactie! En ik blijf erbij dat er een goede use case is voor het uit kunnen schakelen van de front speaker bij muziek 😉

Reputatie 4
Badge +3

En wat als je de surrounds insteld als “volledig” en de slider voor muziekweergave (de onderste) naar rechts schuift. Dan doet je soundbar nog wel mee, maar zal het meeste geluid uit de surrounds komen. Misschien niet ideaal, maar als ik jou verhaal zo lees, is dit het beste wat je kunt doen. 
Voor tv kijken veranderd er dan niets, dan zullen de surrounds gewoon hetzelfde blijven werken. 

Reputatie 7
Badge +3

Of een sub erbij aanschaffen, waarbij het midden en hoog van de andere speakers verbeterd en het laag van de sub komt. 
Persoonlijk ervaar ik eea niet zoals topicstarter. Mogelijk door de ruimte waarin eea staat. Aan de andere kant geniet ik van de muziek in dezelfde positie als waar ik ook tv kijk. In alle andere situaties gaat het om achtergrond geluid waarbij de kwaliteit mij eigenlijk niet heel erg interesseert omdat ik dan toch niet echt bewust luistert. 
Bij een veranderde positie tov een in stereo opgestelde speakerset zal het geluid in heel veel situaties niet optimaal klinken. 

En wat als je de surrounds insteld als “volledig” en de slider voor muziekweergave (de onderste) naar rechts schuift. Dan doet je soundbar nog wel mee, maar zal het meeste geluid uit de surrounds komen. 

Hi Jeroen, ja, dit heb ik inderdaad geprobeerd. Maar dat geeft zo'n volume boost dat volume niet meer goed aan te passen is. Ik snap dat ik nu klink als een zeikerd voor wie niks goed is :-) maar m'n punt is dat het kunnen uitschakelen van de frontspeaker bij muziek me een hele kleine en logische aanpassing lijkt die voor sommige (veel?) mensen een grote verbetering zou betekenen. En mij heel erg blij zou maken!

 

Bij een veranderde positie tov een in stereo opgestelde speakerset zal het geluid in heel veel situaties niet optimaal klinken. 

Klopt. Ook stereo is gevoelig voor waar je zit/staat, maar dat valt nog mee. Met iedere extra speaker introduceer je meer problemen. Mono is vanuit alle hoeken min of meer hetzelfde (dat had ik met m'n enkele One en dat was eigenlijk prima, maar daar kan ik ook niet naar terug zonder de surroundgroep op te heffen), stereo is al gevoeliger voor positie (maar zeer goed te doen vanuit de meeste hoeken), met iedere speaker boven dat erbij wordt het exponentieel snel rommelig. 

 

Anyway, nogmaals dank voor de reacties en het was niet m'n bedoeling een discussie te starten over geluid, maar meer de vraag: zie ik iets over het hoofd en/of kan ik ergens een feature request indienen?

Goed weekend

Reputatie 7

Sonos probeert een midden te vinden tussen eenvoud en instellingsmogelijkheden. Veel Sonosgebruiker raken nu al in de war van de mogelijkheden. Sonos is dus voorzichtig met het toevoegen van nieuwe zaken.