Beantwoord

Sound effects too loud vs music/voice Beam

  • 28 November 2019
  • 11 reacties
  • 1779 Bekeken

Looking for advice

I just got my Sonos Beam delivered and I must say it has awesome volume and sound. That said. The problem I’m experiencing is that when I watch a movie or play a game, the sound effects are inconsistent as opposed to the ambiance, voice, and score of a movie or game.

The sound effects are way too loud versus the rest. This means i’m having to choose to enjoy the action/sound effects with a lower volume of music, speech and ambiance. Or having to choose the latter on a normal volume and scaring the shit out of my neighbors and girlfriend every time an action scene passes by.

  • I tried to toggle the ‘Loudness’ feature on-and-off but it doesn’t do as much as I hoped.
  • I tried to toggle the ‘Clear voice’ feature on-and-off but it doesn’t do as much as I hoped.

I have the idea that it might be the Dolby features. Dolby Digital maybe.

What are my options?

  • Choosing stereo?
  • Changing settings.
  • Receiving knowledge of what Linear PCM means vs Dolby Digital.

My setup is as follows:

  • LG55C8PLA (LG doesnt allow you to change settings when soundoutput is set to ARC)
  • Playstation Pro (Can choose to select Dolby bitstream and Linear PCM)
  • Sonos Beam

Please help me with this issue so that I can enjoy my Sonos Beam even more.

icon

Beste antwoord door Tim S 9 December 2019, 11:06

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

11 Reacties

Reputatie 7
Badge +2

Am afraid this is part of how movies and such are recorded by the director.

I too experience that vocals are lower in volume then when a scene contains actions and explosions and such.

Especially when Sonos receives a dedicated Dolby Digital format instead of a stereo format.

Enabling the voice enhancement feature is a thing, but there is not much more you can adjust to this unfortunately.

Can you manually determine the audio format? Not choosing dolby etc?

Reputatie 5
Badge +3

Your Sonos devices will play what they receive. You can not tell a device to Play Dolby when he gets a stereo signal as the Dolby dat simply isn't there.

 

This is a Dutch forum so we request that you continue this conversation in Dutch.

Your Sonos devices will play what they receive. You can not tell a device to Play Dolby when he gets a stereo signal as the Dolby dat simply isn't there.

 

This is a Dutch forum so we request that you continue this conversation in Dutch.

 

Ah fijn we kunnen verder in het Nederlands.

Het probleem waar ik tegenaanloop gaat over de intensiteit van het geluid. Ik snap dat ik de input niet kan veranderen. Maar ik had verwacht dat de Sonos Beam mooi gebalanceerd geluid zou geven. Maar ik wordt gedwongen om continue met de afstandsbediening het geluid te corrigeren. 

Dolby 5.1 lijkt gewoon niet geschikt voor alleen de Sonos Beam. En het kiezen van Stereo voelt als een compensatie. Ik neem aan dat de beam wel voor tv en film gemaakt is aangezien het in de categorie soundbar valt?


Bijv. Dunkirk of een game zijn enorm luid op de special effects en enorm zacht op de stemmen en muziek.

Ik overweeg om in de toekomst twee kleinere Sonos Ones toe te voegen in de hoop voor een beter balans. 

Maar ik ben nog steeds op zoek naar een oplossing.

Reputatie 5
Badge +3

Kun je een diagnose maken?

Volg graag de volgende stappen in de app om een diagnose te maken:
Instellingen > Hulp & Tips > Diagnose verzenden > Verzenden.
Doe dit binnen 20 minuten nadat een probleem zich voordoet.

Plaats het nummer dat in beeld verschijnt hier als reactie. Ik zou graag zien hoe je systeem ingesteld staat.

 

Reputatie 7
Badge +2

Het spijt me, maar dit is toch het segment Dolby Digital wat bij omgevings geluiden luider kan klinken dan spraak en dergelijke.

Merk zelf ook op dat bij spraak de volume soms wat harder moet, om opeens weggeblazen te worden door de geluids-effecten en explosies in de film.

Sonos zal netjes laten horen wat deze te horen krijgt, Sonos zal niet het geluid aanpassen.

Surround speakers bij plaatsen, en ook een Sub kan een verandering leveren in de ervaring, maar het kan goed dat de explosies en dergelijke door een Sub nog overweldigender zijn dan hoe je het nu al zou ervaren.

Refereer toch aan de spraak-versterking die “aan” gezet kan worden binnen de Sonos-app.

 

 

Sorry, maar ik vind de reactie van Sonos hier toch een beetje te kort door de bocht. Dit probleem speelt inderdaad bij Dolby 5.1 geluidsbronnen die 1 op 1 zijn overgenomen van bioscoopversie en waar geen processing op is uitgevoerd voor huiskamer gebruik. Dit is echter redelijk eenvoudig op te lossen door het center kanaal in de processing dynamisch enkele DBs op te schroeven tov de ander kanalen.  Het center kanaal beval altijd relatief veel stemmen en in veel mindere mate de geluidseffecten die meer op het linker en rechter kanaal zitten. Deze optie is daarom ook op een beetje gemiddelde AV receiver aanwezig (zowel Denon als Marantz die ik gehad heb). Het zou voor Sonos met hun software matige controle over de DSP ook te doen moeten zijn lijkt met en de gebruikers zouden een enorme vooruitgang merken. Aanpassing van het center channel is ook veel beter dan alleen de frequency range voor stemmen zoals dat bij de huidige functie het geval is. Naast dat die bepaalde lage stemmen niet versterkt, verstoort het ook de overige geluiden in die frequency range. Kortom Sonos zou dit technisch gezien moeten kunnen realiseren in de processing. Ik heb momenteel een Sonos AMP met twee losse speakers en dan is dit effect nog groter tov de Playbar. Helaas kun je dan het phantom center channel niet omhoog schroeven ten opzichte van de andere channels. Hoop dat Sonos dit probleem toch is een keer serieuzer gaat nemen, want ik ben toch aan het overwegen om in de toekomst mijn hele Sonos 5.1 weer in te leveren voor een Wisa setup wat de toekomst is voor actieve 5.1.  Sonos blijft leuk voor achtergrond muziek overal in je huis, maar deze tekortkoming in de 5.1 setup is echt wel heel storend, blijkt wel uit vele reacties hierover op forums. Jammer dat Sonos de schuld bij de bron neerlegt, terwijl er wel degelijk een technische oplossing is!!

Reputatie 7

Eigenlijk moet Sonos dan dus een fout in het bronmateriaal oplossen? Mocht Sonos dat willen, laat het dan alsjeblieft een optie zijn. Ikzou het erg vervelend vinden als de centerkanalen ook als de processing wel goed is uitgevoerd, door een instelling van Sonos af gaan wijken van het origneel. Persoonlijk heb ik (ook tot recent met een Marantz set up) dit overigens nooit bemerkt, noch nodig gehad,

@106rallye Iedere bron is anders en daarom biedt Sonos reeds diverse opties, waaronder een simpel EQ, de optie om de balans tussen rechts en links te veranderen, of het volume van de Sub en Surround speakers aan te passen. Het zou daarom niet raar zijn ook die optie te geven voor het Center kanaal, ook al is dat een phantom center channel. Dat zijn allemaal zaken die in de DSP gebeuren. Dat jij het niet zo ervaart wil niet zeggen dat een hoop andere gebruikers dat wel zo ervaren en dat heeft ook te maken met de akoestiek in je kamer en de afstand tot de soundbar. Sonos heeft ook niet voor niks die spraak enhancement optie later toegevoegd. Met de komst van Trueplay is dat ook al verbeterd. Veel simpeler zou echter zijn een slider waarmee je het center speaker kanaal zou kunnen aanpassen, als je merkt dat spraak te zacht is. Dat is veel effectiever dan spraak frequency range een boost geven, wat ze nu doen.

Reputatie 7

Ik zeg ook niet dat Sonos dit niet zou moeten doen, maar laat het alsjeblieft een optie zijn. 
 

Overigens vind ik het wel vreemd dat zoveel bronmateriaal op fout zou zijn en je elke keer dit soort zaken in de Sonos zou moeten aanpassen. Bovendien is het vreemd dat dat dan het nog nooit gemerkt zou hebben, maar als veel anderen dit als een punt zien: als optie kan het geen kwaad.