Beantwoord

Sonos Sub gen 3 geeft geen geluid

  • 3 December 2023
  • 2 reacties
  • 184 Bekeken

Huidige setup, 1 kamer met daarin:
1x Playbase
2x Symfonisk

Sinds een half jaar een issue met de Playbase, wifi functie werkt niet meer. Ik heb hem nu aangesloten middels de ethernet kabel. De 2x symfonisk speakers zijn wel middels wifi aangesloten.

 

Afijn, bovenstaande setup werkt.
Zojuist een Sonos Sub gen 3 aangekocht en geprobeerd te installeren.

Welke issues ben ik tegen gekomen?

  1. Tijdens het toevoegen van het product wordt op een gegeven moment gevraagd om de achterkant van mijn Iphone 14 net boven het indicatorlampje van de sub te houden. Echter werkt dit niet, na een 2e poging geeft de Sonos app de mogelijkheid om een pincode, die onderop de sub staat, in te voeren. Zodra dit is gedaan gaat de installatie verder. Gekkig dat NFC niet werkt, dit werkt wel op mijn telefoon, recent nog gebruikt.
  2. Na het afronden van de installatie krijg ik de melding: “Je sub is toegevoegd, maar verschijnt mogelijk niet in het tabblad Systeem. Haal in dat geval de stekker uit het stopcontact en stop hem er weer in om het installeren vanuit het tabblad systeem af te ronden.” Helaas helpt het niet om de stekker uit het stopcontact te halen en er weer terug in te stoppen. 

De sub zou dus nu geïnstalleerd moeten zijn, echter is die niet zichtbaar in de Sonos app. De indicator light van de sub is static wit. Wat ook zou moeten betekenen dat die geïnstalleerd en verbonden is.

Hierna heb ik de ethernetkabel uit de playbase gehaald en in de sub gen 3 gestopt. 

Onderstaande kreeg ik toen te zien.

Ik heb hierna de netwerk instellingen van de sub kunnen bijwerken naar mijn wifi netwerk.

Bij de woonkamer zie je dat de playbase niet is aangesloten.
Na het instellen van de wifi bij de sub heb ik de netwerkkabel weer in de playbase gestopt.

Het bijzondere is dat de subwoofer nu wel zichtbaar is en blijft in de app. (terwijl die hiervoor na de installatie telkens niet zichtbaar werd in de app). 

ik heb de subwoofer nu kunnen koppelen aan de woonkamer.
Nu zie ik onderstaande staan.


Ik dacht nu klaar te zijn voor trueplay en het in gebruik nemen van de complete set.
Echter krijg ik tijdens het doorlopen van trueplay de foutmelding dat 1 van de speakers niet gevonden wordt.

Daarnaast klinkt het geluid (met of zonder trueplay doorlopen te hebben) nu opeens heel plat (ten opzichte van voordat ik de Gen 3 subwoofer aan mijn opstelling 1x playbase + 2x symfonisk toevoegde).

Als ik bij de instellingen van de kamer, klik op; ‘audio van de sub’ dan kan ik de sub uit zetten. Als ik dat doe dan klinkt het geluid weer zoals voorheen. Zonder de Sub dus.

 

Oftewel de sub installeren ging niet makkelijk en ik moest met trial en error (netwerkkabel eruit/erin) er voor zorgen dat de sub toch in de app zichtbaar werd. En nu lijkt die toegevoegd te zijn aan mijn kamer, echter hoor ik niks en krijg ik issues met het doorlopen van trueplay. Er is dus nog steeds iets wat niet goed gaat.

Iemand ervaring hiermee… Ik heb meerder issues gelezen die vergelijkbaar waren, maar zonder concrete oplossing waar ik iets mee kan.

icon

Beste antwoord door Ancovv 3 December 2023, 20:47

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

2 Reacties

Reputatie 7

Dus je surrounds en Sub lopen nu via het bedrade netwerk? Dat kan tot problemen leiden, normaal gebruikt Sonos daarvoor een speciale 5Ghz verbinding waarvoor de wifikaart van de Playbase nodig is -die het bij jou dus niet doet. Misschien eens bellen met Sonos?

De playbase is aangesloten via een ethernetkabel, de surrounds lopen via wifi en dat gaat prima.
De extra sub die er vandaag bij gekomen is heb ik geprobeerd aan te installeren via wifi, echter kwam die niet te voorschijn bij mijn producten.
Later de sub voorzien van een ethernetkabel (die eerst in de playbase zat) en toen kwam die wel tevoorschijn. Ik heb de sub toen geupdate en daarna gekoppeld aan het wifi netwerk.

Daarna de ethernetkabel weer in de playbase gestopt, toen was opeens het hele systeem zichtbaar in de app. Maar de sub doet niks (tijdens trueplay niet en ook niet als ik iets afspeel).

Morgen maar eens bellen met sonos..