Sonos playbar hapert

  • 11 October 2023
  • 78 reacties
  • 6404 Bekeken


Toon eerste bericht

78 Reacties

Ik heb twee kamers met precies dezelfde Sonos Playbar opstellingen, beide dus optisch naar de KPN kast (en met HDMI van kastje naar TV).

In een kamer heb ik het oude KPN kastje en daar ervaar ik geen probleem met geluid, in andere kamer heb ik het nieuwe KPN kastje en daar ervaar ik wel problemen met geluid. Gekke is dat als de TV uit is, maar KPN kastje aan, dat er dan wel goed geluid is. Zodra TV aangaat zijn er problemen. Dus er gaat iets mis in de communicatie tussen die 3 items.

Sinds twee weken ook hier een geluidsprobleem.

  • LG tv
  • KPN kastje 
  • sonos soundbar

Guid via dolby werkt opeens totaal niet meer, enkel passtrough optie heb ik nog geluid. Welke vaak wegvalt of hapert.

Aanvulling: ook geen geluid bij opgenomen programma’s en programma’s terugkijken of gepauzeerd programma’s. En ook geen geluid bij gebruik van apps zoals Netflix of YouTube.

 

en bij zappen naar ander kanaal eerst paar minuten haperend geluid voordat het geluid verstaanbaar is.

Badge

Ondertussen een paar stappen verder: via Sonos Helpdesk een diagnose uitgevoerd en het advies gekregen om de Sonos met een Mesh van KPN aan te sluiten. In plaats daarvan de Sonos rechtstreeks bekabeld met het Modem (experia box V10). En ja dat ging een paar dagen goed en toen weer uitval. Daarna via Sonos Helpdesk de installatie terug naar fabrieksinstellingen gezet. En ook daar “pas” na 3 dagen weer uitval van het geluid van de radio. 
Opvallend is, dat als de rechtstreekse kabel omgezet wordt in het modem het signaal ogenblikkelijk stopt bij de Sonos. Volgens deskundigen hoort daar bij het omwisselen van poortjes een soort buffer van enkele seconden te zitten, waardoor het geluid via een “buffer” wordt voortgezet. 
Vanmorgen besproken met een medewerker van KPN en die verbaasde zich hogelijk over het ontbreken van een dergelijke buffer in de Sonos apparatuur. Mijn vraag: zit er een buffer in de Sonos playbar en is deze dan misschien kapot of zit die er gewoon niet in. Ik hoor het graag 

Vandaag 11 december weer contact gehad met service Sonos. Na diverse diagnoses van mijn kant naar Sonos en vanaf Sonos naar mijn Playbar de volgende vaststelling: het geheugen in de playbar zit na 6 jaar nagenoeg vol (met updates e.d.). Vanaf de service kunnen ze daar niets aan doen, er is gewoon een beperkte capaciteit aan opslag. De oplossing blijft om de playbar om de zoveel tijd te rebooten: daar ontstaat tijdelijk meer ruimte door qua opslag. Zolang de playbar zo blijft functioneren gewoon zo doorgaan. Anders is de oplossing op termijn een nieuwe Sonos te kopen, met meer opslagruimte qua geheugen.

Vanuit de Sonosapp een diagnose van je systeem maken op het moment dat het probleem speelt en vervolgens bellen met Sonos. Zij kunnen de diagnose uitlezen.

Deze tip komt een paar keer voor. Al gedaan?

Mooie tip, maar ik zie nergens in de Sonosapp hoe ik een diagnose uit kan voeren. Waar moet ik zijn op de app?

Ondertussen een paar stappen verder: via Sonos Helpdesk een diagnose uitgevoerd en het advies gekregen om de Sonos met een Mesh van KPN aan te sluiten. In plaats daarvan de Sonos rechtstreeks bekabeld met het Modem (experia box V10). En ja dat ging een paar dagen goed en toen weer uitval. Daarna via Sonos Helpdesk de installatie terug naar fabrieksinstellingen gezet. En ook daar “pas” na 3 dagen weer uitval van het geluid van de radio. 
Opvallend is, dat als de rechtstreekse kabel omgezet wordt in het modem het signaal ogenblikkelijk stopt bij de Sonos. Volgens deskundigen hoort daar bij het omwisselen van poortjes een soort buffer van enkele seconden te zitten, waardoor het geluid via een “buffer” wordt voortgezet. 
Vanmorgen besproken met een medewerker van KPN en die verbaasde zich hogelijk over het ontbreken van een dergelijke buffer in de Sonos apparatuur. Mijn vraag: zit er een buffer in de Sonos playbar en is deze dan misschien kapot of zit die er gewoon niet in. Ik hoor het graag 

Vandaag 11 december weer contact gehad met service Sonos. Na diverse diagnoses van mijn kant naar Sonos en vanaf Sonos naar mijn Playbar de volgende vaststelling: het geheugen in de playbar zit na 6 jaar nagenoeg vol (met updates e.d.). Vanaf de service kunnen ze daar niets aan doen, er is gewoon een beperkte capaciteit aan opslag. De oplossing blijft om de playbar om de zoveel tijd te rebooten: daar ontstaat tijdelijk meer ruimte door qua opslag. Zolang de playbar zo blijft functioneren gewoon zo doorgaan. Anders is de oplossing op termijn een nieuwe Sonos te kopen, met meer opslagruimte qua geheugen.

Oké, dat is dan een mooie en dure oplossing van Sonos. En als ik alles terug zet naar fabrieksinstellingen? Ik neem dan aan dat het geheugen dan nagenoeg leeg zou moeten zijn, toch?

Reputatie 7
Badge +3

 

@Erooij Hartelijk dank voor de snelle reactie.👍

Badge

Ondertussen een paar stappen verder: via Sonos Helpdesk een diagnose uitgevoerd en het advies gekregen om de Sonos met een Mesh van KPN aan te sluiten. In plaats daarvan de Sonos rechtstreeks bekabeld met het Modem (experia box V10). En ja dat ging een paar dagen goed en toen weer uitval. Daarna via Sonos Helpdesk de installatie terug naar fabrieksinstellingen gezet. En ook daar “pas” na 3 dagen weer uitval van het geluid van de radio. 
Opvallend is, dat als de rechtstreekse kabel omgezet wordt in het modem het signaal ogenblikkelijk stopt bij de Sonos. Volgens deskundigen hoort daar bij het omwisselen van poortjes een soort buffer van enkele seconden te zitten, waardoor het geluid via een “buffer” wordt voortgezet. 
Vanmorgen besproken met een medewerker van KPN en die verbaasde zich hogelijk over het ontbreken van een dergelijke buffer in de Sonos apparatuur. Mijn vraag: zit er een buffer in de Sonos playbar en is deze dan misschien kapot of zit die er gewoon niet in. Ik hoor het graag 

Vandaag 11 december weer contact gehad met service Sonos. Na diverse diagnoses van mijn kant naar Sonos en vanaf Sonos naar mijn Playbar de volgende vaststelling: het geheugen in de playbar zit na 6 jaar nagenoeg vol (met updates e.d.). Vanaf de service kunnen ze daar niets aan doen, er is gewoon een beperkte capaciteit aan opslag. De oplossing blijft om de playbar om de zoveel tijd te rebooten: daar ontstaat tijdelijk meer ruimte door qua opslag. Zolang de playbar zo blijft functioneren gewoon zo doorgaan. Anders is de oplossing op termijn een nieuwe Sonos te kopen, met meer opslagruimte qua geheugen.

Oké, dat is dan een mooie en dure oplossing van Sonos. En als ik alles terug zet naar fabrieksinstellingen? Ik neem dan aan dat het geheugen dan nagenoeg leeg zou moeten zijn, toch?

Terug zetten naar fabrieksinstellingen is kortgeleden eerder gedaan door Sonos. En bij het laatste contact van 11 december werd aan de hand van meerdere diagnoses gezegd, dat het geheugen redelijk vol is gelopen na 6 jaar gebruik. Sindsdien trek ik des avonds de stekker er uit en des morgens er weer in. En tot nu toe storingsvrij en dus hoef ik voorlopig geen nieuwe playbar! 

Ik ervaar exact hetzelfde probleem. Na jaren probleemloos genieten nu regelmatig het wegvallen van geluid bij tv kijken en harder/zachter bij muziek (spotify, TuneIn etc). De gesuggereerde oplossing (herstart door stekker eruit en weer erin) lost het probleem tijdelijk op. Het lijkt echter steeds vaker terug te komen. Ik mag toch hopen dat Sonos hier een oplossing voor gaat bieden. Ik zal het ieder geval ook bij hen melden zodat ze een beeld krijgen van het aantal gebruikers met een probleem.  Als er geen oplossing komt is het ieder geval een excuus om de playbar te vervangen voor de Arc…dan hopelijk met een dikke korting van de fabrikant. 

Ik heb sinds enkele dagen precies hetzelfde probleem. Sonos, een update?

Ook ik heb sinds enkele dagen dit probleem. Het begon bij het harder of zachter zetten van het geluid van de TV. 

Ook ik heb sinds enkele dagen dit probleem. Het begon bij het harder of zachter zetten van het geluid van de TV. 

Ik dacht eerst dat het aan de TV of afstandsbediening lag. Of aan het Ziggo-kastje. Maar zojuist heb ik de stroom even van de soundbar gehaald. En het probleem is verholpen. Hopelijk voor langere tijd.

Hi,

Sinds kort hapert het geluid van mijn Sonos playbar. Bij het afspelen van geluid van mijn televisie hapert het geluid extreem, bij het afspelen van Tune in iets minder, maar zijn de onderbrekingen langer en bij het afspelen van geluid van de PS5.

Playbar was eerst aangesloten op wifi, sinds de haperingen heb ik hem aangesloten op het bekabelde netwerk. Hier zit een Netgear gigabit switch tussen.

Heb de playbar al volledig gereset, dit lost het probleem ook niet op.

Playbar is aangesloten op een LG televisie via een optische kabel


Hoe los ik dit probleem op?

Ik heb hier ook last van. Tip gevolgd, stekker er een minuutje uit en sindsdien geen last meer. Bedankt!

Badge +1

Hoi,

 

ik heb hier contact over gehad met SONOS. bij mij is de playbar gereset omdat daar de wifikaart niet goed van werkte.

bij mij was dit de oplossing. Je kan dit zelf doen door de stroom er 30 seconden af te halen en dan moet het beter/over zijn.

 

succes

Afgelopen vrijdag de Sonos support desk aan de lijn gehad. Het zou om een bug in de nieuwe software gaan. Resetten helpt soms voor een paar dagen, maar dan ontstaat het haperen opnieuw. Gevraagd wanneer ze het opgelost hebben, want deze storing duurt nu al ruim 2 maanden. Daar kon de support medewerkster geen antwoord opgegeven. Intussen al overwogen om een Arc te kopen, maar HelloTV wil de Playbar niet inruilen vanwege de bug. Dus voorlopig uitzitten die bug. Echt geen stijl en al helemaal geen reclame voor Sonos, die zich moet realiseren dat je als consument meer mag verwachten van een duur betaalde Playbar. Schande dat dit nu al maanden duurt. Ze willen gewoon dat je nieuwe spullen koopt. Ik ben altijd heel enthousiast geweest over Sonos, maar iemand Sonos nu aanraden? Beter van niet!

Reputatie 7

Vanwaar toch altijd die paranoia in dit soort berichten: “Ze willen gewoon dat je nieuwe spullen koopt.”

Foutjes kunnen voorkomen en dan kan het (zeker als je goed wilt testen) zo maar eens een aantal maanden duren. Vervelend, inderdaad. Maar als het gebeurt keren zeker even zoveel mensen zich van Sonos af als dat er een nieuwe kopen, als ik de reacties (inclusief die van jou) zo lees. Waarom je verlagen tot dit soort verdachtmakingen als je een probleem hebt? Weinig effectief.

Paranoia? Ik constateer feitelijk dat ze met de introductie van een software upgrade zelf een bug mee introduceren die ze na 2 maanden nog niet hebben kunnen fiksen. We leven in 2024, dan zou je toch mogen verwachten dat ze dat op korte termijn weten op te lossen? Ooit van regressie testen gehoord, voordat je nieuwe software uitrolt? 

Paranoia? Ik constateer feitelijk dat ze met de introductie van een software upgrade zelf een bug mee introduceren die ze na 2 maanden nog niet hebben kunnen fiksen. We leven in 2024, dan zou je toch mogen verwachten dat ze dat op korte termijn weten op te lossen? Ooit van regressie testen gehoord, voordat je nieuwe software uitrolt? 

En ondertussen zijn mensen ethernetkabels, hubs, Ziggo modems aan het vervangen. Dat heb ik in ieder geval gedaan omdat ik op het verkeerde been gezet werd door de F1 pro app, die ook te pas en te onpas kuren vertoonde. Je denkt dan al gauw dat er ergens een kabel of hub kapot is. Helaas allemaal voor Jan met de korte achternaam. Dat die bug nog niet opgelost is, daar kan ik mee leven. Stuur dan in ieder geval een mail rond naar alle gebruikers dat er een probleem bestaat.

Precies hetzelfde hier, wij dachten dat het door onze nieuwe modem kwam. Veel kosten gemaakt, zie ik bij toeval dit topic!! Baal ervan dat je iets koopt waar je blij mee bent, en dat het dan in een software update misgaat. 
kan altijd gebeuren maar dat het zolang duurt voor er iets ondernomen wordt vanuit sonos begrijp ik niet. Kan je ergens oude software terug zetten bijvoorbeeld? 

Hier zelfde probleem nu sinds een maand of 2 geleden. Jaren lang probleemloos gewerkt en ineens die irritante hapering/onderbrekingen. Vervolgens modem, routers, hele bende gereset, kabel vervangen en toen leek het even goed te gaan tot begin deze week die hapering/onderbrekingen weer terug waren. Ik ga het resetten van de speakers (playbar + 2x play:1) maar eens proberen en hopen dat dit werkt. Vraag is alleen als ik het zo lees voor hoe lang. Maar wel onbegrijpelijk dat als het een software probleem is dat dit nog niet opgelost is.

Wat ik begrepen heb, zou de playbar idealiter dagelijks even stroomloos gemaakt moeten worden om het probleem te tackelen tot er een definitieve oplossing is. Ik heb hiervoor een wifi stekkerschakelaar van de Action  voor € 7,50 (of zoiets) gekocht. Deze kan je koppelen aan Google Home en daarmee kan je een schema maken dat de stroom er bijvoorbeeld iedere nacht tussen 03:00 en 04:00 uur van de playbar afgehaald wordt. Just my 2 cents.

Ik heb idd de installatie even van de stroom afgehaald en het werkt weer zoals het hoort. Zal ik een tijdklok tussen zetten voorlopig zodat hij snachts even v d stroom af is. Enige nadeel is dat hij dan wel uit de groep is na het opnieuw opstarten. Eenvoudig even de groep weer activeren maar de rest v d familie begrijpt dat niet helemaal 😂. Voorlopig genieten van het geluid. 

Ik heb idd de installatie even van de stroom afgehaald en het werkt weer zoals het hoort. Zal ik een tijdklok tussen zetten voorlopig zodat hij snachts even v d stroom af is. Enige nadeel is dat hij dan wel uit de groep is na het opnieuw opstarten. Eenvoudig even de groep weer activeren maar de rest v d familie begrijpt dat niet helemaal 😂. Voorlopig genieten van het geluid. 

Ik heb het gisterenavond ingesteld en vannacht voor het eerst uitgevoerd. Ik heb een groep met playbar, sub en 2x play 1 als home cinema set. Hoefde er niets aan te doen vanochtend. Als de stroom in het hele huis eraf is geweest, en dat is het afgelopen jaar nog wel eens het geval geweest, dan hoef ik na opstarten ook niets te doen. Misschien je instellingen even nakijken?

Reputatie 7

Bij opnieuw opstarten valt een “groep” uit elkaar. Een “kamer” niet.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik begrepen heb, zou de playbar idealiter dagelijks even stroomloos gemaakt moeten worden om het probleem te tackelen tot er een definitieve oplossing is. Ik heb hiervoor een wifi stekkerschakelaar van de Action  voor € 7,50 (of zoiets) gekocht. Deze kan je koppelen aan Google Home en daarmee kan je een schema maken dat de stroom er bijvoorbeeld iedere nacht tussen 03:00 en 04:00 uur van de playbar afgehaald wordt. Just my 2 cents.


En die 2 cents zijn zo weer terugverdiend wanneer je de tijdspanne iets groter maakt. ☺️🫣😉

Zelf heb ik het hele tv-blok achter een Hue stekker staan. Deze schakel ik uit met een Hue schakelaar die alles achter Hue uitschakelt op het moment van naar bed gaan. De volgende ochtend schakelt het blok “TV” weer automatisch aan op het ingestelde tijdslot. 
Het is eenzelfde werking als genoemd alleen iets verfijnder. 

Reageer