Ik heb momenteel een Playbar en wil deze gaan inwisselen voor een Arc. Nu heb ik al mijn apparatuur via een HDMI switch met SPDIF output geschakelt omdat ik meteen in het begin met mijn Philips 65OLED803 al merkte dat er lipsync issues waren…
Aangezien de Arc dadelijk enkel nog met HDMI werkt, ben ik deze week eens dieper in de lipsync issues gedoken en eens gaan testen wat nu de oorzaak is van het hele gedoe.
Hierbij heb ik een Vorke HD41 Pro HDMI switch die ook ARC ondersteund, en daarop komt vanuit de Philips nu ARC via HDMI terug. De Vorke HDMI switch maakt er SPDIF van zodat de Playbar geluid kan geven .
Ik heb op mijn OLED getest met een lipsync videotje op Youtube, en dit getest met behulp van de KPN IPTV 4k box, een Apple TV 4k en de build in Android TV player. Door de video op te nemen met mijn iPhone en vervolgens de frames en geluid te analyseren kom je tot de exacte meting.
Wat schetst mijn verbazing, waar ik dacht dat de ARC vanuit Philips (HDMI of SPDIF, maakt niet uit), de boosdoener was, blijkt nu dat met de build-in Youtube app en met de Youtube app via de Apple TV ik een perfecte sync krijg, zonder enige vertragingstoepassingen in de Philips. Met de KPN 4k box, heb ik een vertraging van ongeveer 200ms te pakken, waarbij het geluid VOOR loopt op het beeld. Probleem hiermee is dus dat ik hier niks aan lijk te kunnen doen, aangezien alle maatregelen gericht zijn op het vertragen van geluid en niet het vertragen van beeld… Momenteel heb ik dit opgelost door direct de SPDIF van de KPN box te gebruiken, daarmee is het allemaal prima...
Heeft iemand hier ervaringen mee? Ideeën wat ik hiermee zou kunnen doen?
Mijn zorg is nu de volgende, Arc is besteld, en daarmee kan ik ALLEEN nog maar via HDMI ARC geluid op het ding toveren… Voor de Apple TV geen probleem, maar voor de KPN lijkt dit dus wel een probleem…
Nu zat ik zelf te brainstormen, zou ik bij de Sonos Arc de HDMI ARC dit uit de Philips komt in de input 1 van een HDMI switch kunnen duwen, in input 2 een SPDIF naar HDMI converter (die meegeleverd wordt) en dan de output naar de Sonos Arc? Als dat werkt heb ik HDMI ARC met Atmos enzo vanuit mijn TV en Apple TV en SPDIF sourced geluid vanuit mijn KPN box…
Ideeen? Alvast bedankt!