Beantwoord

Sonos One SL als Surround speakers verliezen verbinding

  • 29 November 2022
  • 21 reacties
  • 1005 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Beste community

Ik zit al dagen te klooien met mijn Surround speakers.
Als ik deze al twee losse speakers in mijn netwerk heb hangen gaat het prima, maar zodra ik deze als Surround speakers hang aan mijn Arc gaat het mis.
Werkt een tijdje goed en dan verliest links achter de verbinding en is dan als vraagteken te zien in de Sonos app.
Ik heb natuurlijk al zitten struinen in deze community en heb al gevonden "worden aangestuurd via een aparte 5Ghz-verbinding vanaf de soundbar”
 


Maar is de 5G Surround verbinding dan zo licht dat de speaker binnen 3 a 4 meter moet hangen?
(links achter hangt 8 meter weg, niet optimaal maar met muziek is de hele ruimte dan gevuld met geluid, en met TV kijken is het goed te doen)

In de app kun je ook kiezen voor twee afstanden, grootste aftand is daar 3 meter.

Met de Sub heb ik hetzelfde probleem, deze staat in een nis, 2,5 meter van de Arc verwijderd, maar staat niet in het zicht, verbinding valt dan ook zo weg, dit heb ik nu opgelost door een Deco M4 aan deze Sub te hangen, dit werkt nu al 24 uur prima.

Maar dit zou toch niet zo moeten zijn?
De Arc heb ik zowel met als zonder kabel aangesloten.
Maar daar zit het probleem dus niet.
Losse verbinding (of Wifi of Sonos Net) werkt prima.
Maar zodra deze als Surround speaker is aangemeld valt de verbinding zo weg.

Iemand nog een goed idee? 

MVG Wilco
 

icon

Beste antwoord door Ronald22 1 December 2022, 13:50

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

21 Reacties

Reputatie 7

Bij mij werkt die verbinding vanaf de Beam naar de surrounds en de Sub in ieder geval prima.

Een draadloze verbinding gaat niet alleen over afstand, maar ook over andere storende invloeden (interferentie). Sonos kan je daarmee helpen als je als je een probleem hebt even een diagnose verstuurt en daarna even met ze belt.

De Sub aansluiten op de Deco is wel creatief, maar geen door Sonos ondersteunde optie…...

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou een diagnose maken en vervolgens Sonos bellen omgezet te laten uitlezen. Het is duidelijk dat er ergens in je netwerk een verstoring zit. Sonos kan dit uitlezen en een advies geven.

Mijn buurman heeft soortgelijke setup, vanmiddag gevraagd of hij alles uit wilde zetten.

Installatie van voorafgaan gedaan

1. Alles gereset

2. Alles inclusief router uitgezet.

3. Router aan, helemaal laten opstarten

4. Arc aangemeld.

5. Sub aangemeld

6. One 1 aangemeld

7. One 2 aangemeld.

8. Beide one's ingesteld als surround speakers 

9. Netwerk stekker in de Arc

9. Alle speakers gingen netjes naar WM:0 (Sonos netwerk)

 

Uur lang prima geluid gehad.

Buurman gevraagd zijn set weer aan te zetten.

Binnen een minuut was de linker One zijn verbinding kwijt, staat nu als vraagteken in de app 

Is wel te toevallig lijkt mij.

Buurman heeft deze niet op een Sonos netwerk staan, ik wel heb al van kanaal gewisseld.

 

Ik zal de logfile naar Sonos sturen.

Hoop dat ze hiermee iets kunnen.

 

Mvg Wilco

 

 

 

 

 

Reputatie 1
Badge +1

Update:

Gisteren zeer prettig geholpen door Sonos support, binnen twee minuten iemand aan de lijn, en die heeft alle rust en tijd om te helpen, zelden support gehad op zo'n prettige manier!!!

Helaas zit het probleem toch in de grote afstand tussen de Arc en de surroundspeakers.
4 meter was toch wel het maximum, de 8 meter is dus toch echt te ver.

Bij een grote woonkamer kan dit dus makkelijk een probleem zijn.

Helaas in de nieuwe woonkamer stroompunten aan laten leggen voor alle speakers, links achter zal nu op een andere plek moeten komen.
Kabels in het zicht is helaas voor mij geen optie, wordt dus een uitdaging om in een vers gestucte muur weer een stroompunt te maken.

Dit had ik graag van tevoren geweten, juist voor Sonos gekozen omdat je overal leest dat deze (Sonosnet) zo'n stabiel netwerk heeft.
Heb mij er best wel in verdiept, had dit graag voor die tijd geweten.

Maar gaat vast lukken. 

MVG Wilco 
   

Reputatie 5
Badge +3

Maken de surround speakers op een andere manier verbinding met de ARC dan bijvoorbeeld een losse speaker verderop in huis? 

Hoi @WilcoB71,
 

Maar gaat vast lukken. 
   

Dat is het ware altijd gaan voor de oplossing. 😎


Ik heb in mijn huis alles bedraad aangesloten op internet door middel van UTP kabels
En ik heb altijd een goede verbinding.
WIFI is te veel afhankelijk van de omgeving waarin het een en nader gesitueerd is.
Bovenburen onderburen en de naast gelegen huizen.
Nooit geen problemen.
Alleen de Sonos Roams gebruiken WIFI, en dat gaat uiteindelijk ook nooit mis. 

Reputatie 1
Badge +1

Maken de surround speakers op een andere manier verbinding met de ARC dan bijvoorbeeld een losse speaker verderop in huis? 

Ja, even een kopie paste uit een ander topic op deze comunity

 

WM: 0 = SonosNet

WM: 1 = Wifi

WM: 2 = Surrounds 5ghz


 

 

Reputatie 1
Badge +1

Hoi @WilcoB71,
 

Maar gaat vast lukken. 
   

Dat is het ware altijd gaan voor de oplossing. 😎


Ik heb in mijn huis alles bedraad aangesloten op internet door middel van UTP kabels
En ik heb altijd een goede verbinding.
WIFI is te veel afhankelijk van de omgeving waarin het een en nader gesitueerd is.
Bovenburen onderburen en de naast gelegen huizen.
Nooit geen problemen.
Alleen de Sonos Roams gebruiken WIFI, en dat gaat uiteindelijk ook nooit mis. 

Beste Simon.

Voor een oplossing gaan is volgens mij de enige weg, ik ben zo'n iemand die zich anders blijft storen aan een kabel die in het zicht loopt, zie hieronder mijn TV setup, (achterkant TV komt uit op de meterkast) gaan heel wat uurtjes in zitten om het zo mooi weg te werken, maar heb ik dan ook echt lol van om het zo te maken.



Achteraf had ik de rest ook wel bedraad willen aansluiten, maar zoals ik het nu zie had het voor de surround speakers geen verschil gemaakt, deze gaan altijd via WM: 2 (= Surrounds 5ghz)
Alhoewel ik deze in mijn app zie als WM:0

Ik ga via Wifi nog testen, volgens de medewerker die ik aan de lijn had is het TP-Link Mesh netwerk die ik heb liggen nog beter dan het WM:0 netwerk.
Volgens medewerker werken de Sonos speakers niet goed samen met een Ziggo modem, maar des te beter met TP-Link.
Maar dit zal helaas niets uitmaken voor de surround speakers, wat ook mijn eerdere test en vermoeden dus bevestigd.
(speaker links achter als losse speaker blijft goed werken, als surround verliest deze helaas regelmatig de verbinding) 

MVG Wilco

Hoi @WilcoB71,

Echt onder de indruk.
Dat ziet er echt geweldig uit.
Vakwerk noem je dit. Echt wel.
 

Reputatie 7

@WilcoB71 Even als aanvulling:

  1. Sonosnet is de verbinding met andere "kamers"; de verbinding binnen een kamer (de 5Ghz verbinding met de surrounds en de Sub) valt daar niet onder.
  2. Als je een speaker bedraad aansluit tonen de surrounds ook WM:0 en geen WM:2 meer, omdat ze worden geschakeld via een WM:0 soundbar.

 

Reputatie 1
Badge +1

@SimonSonos , @106rallye @Erooij  en @Ronald22, allemaal bedankt voor het meedenken, is mij nu helemaal duidelijk!!!

MVG Wilco

Reputatie 4
Badge +3

Helaas zit het probleem toch in de grote afstand tussen de Arc en de surroundspeakers.
4 meter was toch wel het maximum, de 8 meter is dus toch echt te ver.

n
   

Bij ons zijn de surrounds 6 meter van de Arc geplaatst, geen enkel probleem hier. Vreemd dat er dan gezegd wordt dat 4 meter het maximum is. Één van de voordelen van Sonos is juist dat het draadloos (en stabiel) werkt. Bovendien is de gemiddelde woonkamer toch altijd groter dan 4 meter?

Ik heb enkel de Arc met een ethernetkabel aangesloten en daardoor wordt er Sonosnet opgezet (WM:0), met uitzondering van de Roam en de Move, die blijven zoals @SimonSonos al aangeeft, enkel over het bestaande WiFi netwerk (WM:1) werken.

Overigens bestaat mijn WiFi netwerk uit een FritzBox7590 in de meterkast, een FritzRepeater3000 op de 1e etage en een FritzPowerline 1220E(meterkast), welke via de Powerline in verbinding staat met de FritzPowerline 1260E die in de garage hangt, dit alles is als een mesh-netwerk geconfigureerd, zodat ik niet loop te klooien met acces-points, waar de draadloze apparatuur aan blijft hangen, terwijl er een sterker punt dichterbij is.

Ik heb 1 keer gehad dat de surrounds begonnen te haperen, en toen meteen een diagnostische code aangemaakt en met Sonos gebeld. Deze zagen interferentie in het netwerk. Ik ben toen naar kanaal 1 gewisseld in de Sonos-app en sindsdien nooit meer last gehad.

Je kunt ook zelf kijken wat er met je sonosnet gebeurt. Hiervoor ga je naar je internetbrowser op een computer in hetzelfde netwerk als waar je sonos op is geïnstalleerd en typt in de adresbalk: 

http://<sonos-ip>:1400/support/review

Waarbij je voor <sonos-ip> het ip-adres invult van je Arc. Dan krijg je een lijst met linkjes te zien, waarbij je op de onderste klikt (network matrix) en zul je een compleet overzicht krijgen van alle verbindingen in je sonosnet. Zie ook https://bsteiner.info/articles/hidden-sonos-interface
Bij ons is het Sonos-assortiment inmiddels flink aan het groeien. In de woonkamer, de arc, 2x sub, 2x one-sl-surround. In de keuken staat een Move, zodat we die ook in de tuin kunnen gebruiken. Een one in de badkamer, 2 ones als stereo-paar in de slaapkamer en er dwaalt ook ergens een Roam door het huis. Met uitzondering van de Move en Roam alles op Sonosnet en in de netwerk-matrix is alles groen. Dus verbindingen zijn in orde.

Wat ook wel een goed idee is, om in je router alle sonos speakers een vast ip-adres te geven, zodat deze niet om de haverklap middels DHCP opnieuw worden voorzien van een nieuw ip-adres.

Ook apparatuur van slimme verlichting kan roet in het eten gooien. Zelf heb ik alles van Philips Hue en daarbij kun je in de Hue-app het zigbee-kanaal aanpassen. Ik heb deze op kanaal 25 gezet. Zie onderstaand plaatje voor de overlap van de zigbee-kanalen met rest van het netwerk:
 

Enfin, je hebt al heel wat “huiswerk” gemaakt zo te lezen, dus wellicht dat ik nu zaken benoem die je allang hebt geprobeerd. Enige opmerkelijke vind ik dat Sonos zelf tegen jou heeft gezegd dat de maximale afstand van Arc naar surrounds 4 meter is, terwijl ik daar behoorlijk overheen zit.

Toch hoop ik dat bovenstaand iets bevat waar je nog niet aan hebt gedacht en niet opnieuw aan het stucken hoeft 😉

Edit: Als je TV en Arc aan de muur hangen, waarachter de meterkast zit, zou dit misschien ook wel de oorzaak kunnen zijn. De meterkast is vaak de grootste storingsbron wanneer het om interferentie gaat. Wat je ook nog zou kunnen proberen als niets lijkt te werken, een Sonos Boost ophalen en die verbind je dan met een ethernetkabel aan je router. De boost moet je dan natuurlijk niet in de meterkast hangen, anders helpt het niet. Die boost moet dan op een plek in de kamer komen waarbij deze wat centraal is. In ieder geval niet vlakbij de meterkast. En natuurlijk is dan de boost het enige component wat voorzien is van een ethernetkabel. Je haalt dus je kabel uit je arc in dat geval.

Reputatie 4
Badge +3

Oeps, vergeet dat van die boost maar. Zoals @106rallye al aangeeft is sonosnet alleen voor kamers onderling. Zit net even op https://livingspeaker.com/what-is-sonosnet/ te lezen.

Toch denk ik dat het niet onbelangrijk is dat je meterkast er vlak achter zit.

Reputatie 1
Badge +1

@JeroenVR, mooie aanvulling op het verhaal!!!!

Onderstaande link ga ik vanavond proberen.
http://<sonos-ip>:1400/support/review

Boost zal in dit geval ook niet helpen, dit omdat de surround via een apart 5G netwerk aan de Arc hangt.
Dit verklaart ook precies waarom allen links achter wegvalt.

Wel fijn om te horen dat 6 meter wel werkt, die van mij is echt 8 meter+

Iets betere plek zoeken is dan ook wat ik ga doen, wat de positie tov de TV ook zal verbeteren.
Links achter hangt nu een stuk verder weg dan rechts achter.
had dit gedaan puur uit esthetisch oogpunt


Mooi om te zien hoe goed deze community meedenkt!!!

MVG Wilco

Reputatie 5
Badge +3

Heb je een foto of tekening van je opstelling? Ben wel benieuwd hoe de indeling van je kamer is.

Reputatie 1
Badge +1

@Ronald22 , zie onderstaande.
LR is niet optimaal, maar zou wat mij betreft prima voldoen.
Denk dat deze op positie 5 geplaats moet gaan worden.

 

 

Reputatie 1
Badge +1

@JeroenVR, bedankt voor de tip van support/review link.
Bijzonder dat je via deze link alle 3 speakers (Sub, RR en LR) dik in het groen ziet staan, LR heeft wel iets minder signaal, maar  zit nog steeds in het groen, zie onderstaande.

De meterkast en het huis zit vol met slimme apparatuur, Homey icm Fibaro, Klik aan Klik uit en Sonoff Z-Wave en Zigbee en  Salus (Zigbee) verwarming enz.
Is zeker de moeite nog waard om uit te sluiten.

Tevens nog de tip van Sonos om de Ziggo route in bridge modus te zetten en het TP-Link netwerkt leidend te laten zijn, dit ga ik ook nog proberen.

Kortom we knooien nog mooi even verder.
Ik ben nl nog niet helemaal overtuigd dat 4 meter de max is.


 

 

Reputatie 1
Badge +1

Update:

Om zeker te weten dat de oorzaak de te grote afstand is heb ik vanmorgen nog een keer alles van voor af aan geïnstalleerd.
En heb daarbij de twee One SL's gewisseld.

Was nog geen half uur en nu viel de rechter surroundspeaker uit (die dus eerst links hing) en met nog geen 3 meter afstand vanaf de Arc.
Oorzaak is dus helemaal niet de te grote afstand maar een niet goed functionerende One!!!!
Heeft heel wat uurtjes knooien gekost, maar ben blij dat het dit is.
Maandag even met Sonos overleggen hoe dit op te lossen, maar dat komt zeker goed.

Hieronder de Matrix net na installatie:
Alles mooi in het groen, signaal is in de hele woonkamer prima dus!!!!

 

 

En hieronder even later toen de defecte One weer uitgevallen was:
Wel bijzonder dat door het wegvallen van de One het signaal van de Sub ineens slechter geworden is.
 


Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal!!!!

 

MVG Wilco

Reputatie 4
Badge +3

Ja zo te zien is die speaker helemaal uit de matrix verdwenen zoals te zien is in de 2e afbeelding. Vond het al zo’n raar verhaal van maximaal 4 meter. Mogelijk inderdaad een defect aan de antenne van de OneSL.

Als ik zo kijk naar de plattegrond en de plaatsing van de speakers, is de links-achter inderdaad wel ver weg van de luisterpositie. Ik weet niet of dit het ideale effect geeft, maar dat kun jij natuurlijk het beste beoordelen. Idealiter hangen de 2 surrounds symmetrisch op oorhoogte achter de luisterpositie, maar het moet natuurlijk ook niet storend zijn aan het oog.
Verder zie ik dat de Sub in een hoekje ergens achterin is geplaatst. Als je de hele kamer wil vullen met bas zou ik daar ook een andere plek voor zoeken. Ik denk dat er nu heel wat plekken zijn in je kamer, waar je nauwelijks de sub kan waarnemen, maar ook hiervoor geldt, dat jij dat het beste kunt beoordelen. Dat de sub af en toe geel wordt, zou ik me niet te druk om maken, ook dan werkt deze zoals het hoort. Mogelijk dat het komt door de locatie, in feite zit je meterkast nu tussen de Arc en de Sub, wat voor een kleine storing in het signaal kan zorgen. Wanneer je de sub in de hoek zet welke is gemarkeerd met positie 3, zal de verbinding wel stabieler zijn denk ik, en het effect van de sub is dan ook beter voel- en hoorbaar.

De kamer die jij hebt, leent zich bijzonder voor een dual-sub setup. Dan laat je de eerste sub staan waar die nu staat (of op positie 3) en plaats je de 2e sub ergens in de buurt tegen de wand bij positie 5. Zolang de subs niet rechtstreeks tegenover elkaar staan, zul je merken dat overal de bas gelijk is. Goed, dat is dan natuurlijk wel weer een flinke investering. Zelf ben ik begonnen met 1 sub gen 3 en heb op den duur een gerifurbished sub gen2 bij sonos gescoord. In principe kun je als 2e sub zowel de gen1, 2 als 3 gebruiken, zolang je in ieder geval tenminste 1 sub gen3 hebt.

Hier even een filmpje hoe zo’n setup werkt en waar je op moet letten:
 

 

Ben in ieder geval blij voor je dat je niet opnieuw stroompunten hoeft te maken en het dus een kwestie blijkt te zijn om de OneSL om te ruilen onder garantie.

@JeroenVR, klopt, kan zeker anders en zou dan  beter zijn, maar uit esthetisch oogpunt heb ik hiervoor gekozen, met muziek zacht op de achtergrond (de One's hangen boven in de hoek) geeft dit een prima geluid op de hele benedenverdieping, tv gaat ook prima.prima.

inderdaad mooi het probleem gevonden is!!!

Wie weet komt er ooit nog een Sub en een One bij ;-)

 

Reputatie 1
Badge +1

Update:

 

Vorige week zaterdag de defecte One opgestuurd,  zeer goed geregeld via Sonos, label printen, track and trace enz, ondanks maar 1 of twee afhaal momenten bij het UPS afgiftepunt toch binnen een week de nieuwe al binnen.

Nu al ruim twee dagen een prima functionerend Sonos systeem.

 

Kortom eind goed al goed.

 

Sonos support: Zeer tevreden over, top service en elke keer netjes te woord gestaan.

Deze community: zeer waardevol, fijn om mensen te hebben die met je mee willen denken!!!!