Beantwoord

sonos one (ont)koppelen uit surround opstelling met behoud van configuratie

  • 13 March 2019
  • 5 reacties
  • 1998 Bekeken

Hallo allemaal!

Ik heb een vraag over mijn sonos installatie.
Op dit moment ben ik in het bezit van 1xBEAM en 2xONE.
Deze heb ik geconfigureerd in mijn woonkamer met truePlay callibratie. (prima geluid voor wat het is.)

Nu willen we ook weleens 1xONE naar een andere verdieping nemen om ook daar geluid te hebben.
Ik heb hiervoor twee 'kamers' of 'groups' gemaakt. Woonkamer en Badkamer.

Als ik de sonos ONE ontkoppel via kamers --> woonkamer --> instellingen --> surround speakers ontkoppelen komt de ONE beschikbaar en kan ik de ONE inderdaad in een andere kamer gebruiken. Echter, als ik de surround speakers wil terugkoppelen aan mijn woonkamer setup volgen de uitdagingen. Ik moet telkens opnieuw koppelen, opnieuw de afstand van mijn speakers weergeven maar het vervelendste is dat elke keer mijn trueplay calibratie verloren gaat voor de woonkamer.

Is er een slimme en gebruiksvriendelijke manier om 1xONE tijdelijk uit de surround configuratie te ontkoppelen en daarna, zonder verlies van de calibratie en andere settings, weer terug te koppelen? Ik kan me voorstellen dat dit een veel voorkomende use-case is en het lijkt me een toffe feature als je settings van een kamer zou kunnen opslaan? Weet iemand hoe dit gaat?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/reacties!

Groeten,

Jeffrey
icon

Beste antwoord door Tim S 13 March 2019, 14:55

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
Eigenlijk precies het zelfde antwoord als wat ik net geef in het volgende topic.
Dag Tim,

bedankt voor je snelle reactie. Mijn excuses als de vraagstelling wat verwarrend is maar het antwoord in het andere topic beantwoord mijn vraag helaas niet volledig.

Immers, het koppelen en ontkoppelen van de surround speakers is het probleem niet, dat lukt mij inmiddels aardig.

Het probleem treed zich elke keer op wanneer ik terug ga naar mijn woonkamer opstelling. Na het koppelen moet ik steeds opnieuw mijn surround opstelling calibreren. Dat betekent steeds opnieuw Trueplay calibratie en het configureren van mijn surround speakers in de sonos app. Het lijkt me een vrij triviale feature om deze configuratie + calibratie per kamer te kunnen herbruiken. Mjin vraag is dan ook, wat doe ik fout waardoor ik steeds opnieuw moet calibreren en hoe zorg ik dat de instellingen per kamer bewaard blijven? Hoe moet dat?

Groeten,

Jeffrey
Reputatie 7
Badge +2
Dit klopt, het valt eigenlijk een beetje onder de referentie dat we geen profielen hebben (waar dan een bepaalde configuratie onder opgeslagen zou staan).
Ook zal je Trueplay opnieuw moeten doorlopen, deze is namelijk gedaan in een bepaalde positie van de speaker.
Als je speakers zou bijdraaien in een andere richting, of zou verplaatsen, ook bij het ontkoppelen en opnieuw koppelen, zal je Trueplay opnieuw moeten doorlopen.
Sonos is eigenlijk gemaakt om in een bepaalde kamer te blijven staan, naast het feit dat er dus ook klanten zijn die ze wel graag verplaatsen.
Misschien wat cru en ook goed voor onze verkoop, maar eigenlijk wil je de surround speakers als surround speakers laten staan, en extra speakers aanschaffen voor de andere kamers.

Zal je vraag als feature-request markeren, maar kan geen garantie bieden op of er in de toekomst wel of geen profielen in Sonos zullen verschijnen.
Hi Tim,

Duidelijk. Het plaatsen van een Feature-request lijkt me een goed idee! Wie weet wordt het opgepakt en kan ik in de toekomst flexibeler omgaan met mijn SONOS setup.

Bedankt!

groeten,

Jeffrey

Off-topic:
Zijn lopende en geplande feature requests en de status van deze feature request te monitoren door de klant via deze of een andere website?
Reputatie 7
Badge +2
Feature requests zijn helaas niet te volgen door de klant, en blijven intern.
Mede ook omdat het anders de verwachting schept dat er 100% iets mee gedaan word, terwijl Sonos misschien andere plannen of prioriteiten heeft.
Dus excuses, maar kan helaas geen garantie geven of het gaat komen, maar zou zeker mooi zijn als er een profielen functie in het systeem zal verschijnen.