Skip to main content

Hallo Mede Sonos verslaafden :)

Ik had bij de TV de Arc, 2x de one en de Sub.

Gekoppeld in Surround.

Gisteren de one vervangen door de Era.

Alles weer in surround gekoppeld.

Nu blijven de 2 Era speakers steeds stotteren, lijkt als of de verbinding steeds weg valt.

De Arc is bekabelt en de Wifi daarvan uit.

Vanmorgen las ik dat de Wifi van de Arc aan moet blijven, kan dat het probleem oplossen?

Ik zit nu op het werk en kan het nu niet testen.

Iemand hetzelfde probleem en misschien een oplossing?

 

Gr. Norman

De Era’s maken inderdaad geen gebruik meer van Sonosnet als je ze als aparte “kamer” in de app zet. Volgens mij is er met de aansturing van de surrounds echter niets veranderd. Dat loopt nogsteeds via de  speciale 5Ghz-verbinding volgens mij. En nogsteeds bedoelt Sonos met “wifi” óók die verbinding.


Misschien lees ik het verkeerd, maar volgens mij zou dan deze tekst van Sonos zelf niet kloppen:

Producten die het speciale draadloze Sonos-netwerk niet ondersteunen

De volgende producten moeten ofwel draadloos zijn verbonden met je thuisnetwerk of zijn aangesloten met een ethernetkabel, als dat wordt ondersteund.

  • Era 100
  • Era 300
  • Move
  • Move 2
  • Roam
  • Roam 2
  • Roam SL “

https://support.sonos.com/nl-nl/article/choose-between-a-wireless-and-wired-sonos-setup


Volgens mij sluit het één het ander niet uit. Bovenstaande uitspraak gaat over Sonosnet en niet over de directe 5Ghz-verbinding. Zo lees ik dat tenminste.


Mijn indruk is dat bij Era’s het eigen netwerk van sonosnet niet gebruikt wordt. Zo lees ik ook de tekst. Er zit namelijk een verschil in de instelling. Ik moet kiezen bij netwerkinstellingen voor wifi uitschakelen en topicstarter voor wifi inschakelen. Beide hebben de soundbar bedraad aangesloten. 
De aansturing loopt dus ander bij de oudere surroundspeakers en de nieuwere era’s.

Overigens spreekt Sonos helemaal niet meer over Sonosnet, maar over het speciale draadloze netwerk. Mijn vermoeden is dat dat de door jou genoemde 5Ghz is. 
Nogmaals, allemaal speculatie. Nergens is het heel duidelijk te vinden. Wat duidelijk is, is dat je verschillende instellingen moet gebruiken, afhankelijk van de gebruikte surrounds.


Ik heb een Beam (Gen 1) in een surround set up met een One, een One SL en een Sub (Gen 2). De Beam is aangesloten via Sonosnet (via de Boost die bedraad aan de router hangt). Ik krijg deze keuze niet, waarschijnlijk omdat mijn Beam. Niet (direct) bedraad is aangesloten:

@Erooij Op de pagina waar je naar linkt vind ik het volgende:

“Home cinema

Sonos-producten die worden gebruikt als home cinema-surroundspeakers of subwoofers kunnen geen dienst doen als het eerste bekabelde product voor een speciaal draadloos Sonos-netwerk.”

Daar leid ik uit af dat de pagina Sonosnet bedoelt en niet de dedicated 5Ghz verbinding. Als gezegd treft “wifi” in de Sonos app van oudsher beide. Daarmee is het voor mij minder verklaarbaar dat jouw surrounds het wel doen als je wifi uit hebt, dan dat ze het bij TS niet doen met de wifi uit.

Heb jij toevallig ook de surrounds bedraad aangesloten? Ik begrijp dat dat wel kan werken, al raadt Sonos het af.


Nee, alleen de playbase bedraad.

Blijft erg vaag, mede door onduidelijke omschrijving Sonos.


Net, uit nieuwsgierigheid, mijn systeem volledig gereset en opnieuw opgebouwd. Installatie verliep soepel en helder. Wat mij nu echter verbaasd is dat mijn wifi nu WEL ingeschakeld is bij mijn playbase. 


Ik heb her en der gelezen dat de app soms de stand van bepaalde functies niet goed weergeeft. Maar bij deze had ik dat niet gelezen.


Reageer