Skip to main content

Hallo Mede Sonos verslaafden :)

Ik had bij de TV de Arc, 2x de one en de Sub.

Gekoppeld in Surround.

Gisteren de one vervangen door de Era.

Alles weer in surround gekoppeld.

Nu blijven de 2 Era speakers steeds stotteren, lijkt als of de verbinding steeds weg valt.

De Arc is bekabelt en de Wifi daarvan uit.

Vanmorgen las ik dat de Wifi van de Arc aan moet blijven, kan dat het probleem oplossen?

Ik zit nu op het werk en kan het nu niet testen.

Iemand hetzelfde probleem en misschien een oplossing?

 

Gr. Norman

Er is veel veranderd in de software. Hoe het nu precies allemaal aangestuurd wordt durf ik niet te zeggen, maar naar mijn beste weten moet de Arc het signaal verspreiden over de overige in surround gekoppelde speakers. Dit zou dan dus ook betekenen dat wifi altijd aan moet staan. 
Dat verklaart dus niet hoe het kan dat je soms kennelijk wel verbinding hebt. En hoe was dan de situatie toen er nog 2 One’s gekoppeld waren? Heb je iets veranderd in de instelling van de Arc?
Stotterend geluid kan vaak een verkeerde geluidsinstelling in de tv of decoder zijn.


Hoi Erooij,

 

Ik heb niets gewijzigd in de instellingen.

De enige wijziging is dat de beide One speaker zijn vervangen door de Era 100.

Nooit problemen gehad met de opstelling toen de beide one speakers gekoppeld waren.

Ik al anders vanavond de Wifi van de Arc aanzetten en kijken of dit het oplost.


Is het stotteren bij alles wat je via de tv probeert te beluisteren, dus tv kanalen, streamingdiensten en eventueel aangesloten randapparatuur ?

Wat je ook nog eens kunt proberen is om alles even van de stroom te halen (stekker er echt uit), incl. je router. Minuutje wachten en dan de router volledig laten opstarten gevold door de Arc en daarna de rest.


Yep, stottert bij alles.

TV, Spotify, Apple music….

Ik ga vanavond testen, begin met de Wifi van de Arc, dat is de makkelijkste :)


Wat me trouwens ook opviel, is:

De Era had ik eerst als een stereopaar, ik had de muursteunen nog niet binnen en behield eerst de one nog in het Surround systeem met de Arc.

Ze stonden even op de grond.

Toen stotterde de Era niet en ik kon op de Era de bas apart instellen.

Nu het in de Surround zit, i.p.v. de one, stottert hij en ik kan de bas niet meer apart regelen.


Een surroundopstelling wordt in feite als één speaker gezien. Je kunt de bas dus via de Arc regelen, maar dat was ook al zo toen de One gekoppeld was. Alleen de sub kan je ook nog apart regelen. 


Net nog even voor je in de app gekeken, maar in de nieuwe app staat het wat anders omschreven, dus zal de werking wat anders zijn. De wifi moet dus uitgezet worden.


ik zou dus in eerste instantie kiezen om alles even van de stroom te halen.


De wifi moet altijd aan staan als je surrounds hebt. Het begrip “wifi” omvat in dit kader ook de rechtstreekse 5Ghz-verbinding van de soundbar naar de surrounds en de Sub.


Hallo 106rallye,

 

Ik ga dat dan als eerst proberen.

Wel heel raar dat dit probleem nooit is geweest met de one opstelling.

En dat het nu wel ontstaat met de Era.


De wifi moet altijd aan staan als je surrounds hebt. Het begrip “wifi” omvat in dit kader ook de rechtstreekse 5Ghz-verbinding van de soundbar naar de surrounds en de Sub.

Staat het tegenwoordig dan vreemd verwoord in de app? Het vinkje staat achter uitschakelen, bedoelen ze dan dat hij wel aanstaat?


Het lijkt mij dat het dan uit staat, wand de andere bewoording is “Wifi inschakelen”


Ik heb de WiFi aan gezet.
Het lijkt opgelost.
Mochten er nog meer mensen dit probleem hebben...misschien is dit de oplossing.

 

Dank je wel 106rallye👍 

 

eigenlijk betekent dit dat als je een Surround opstelling maakt de optie bekabeld niet gekozen zou moeten kunnen worden.

 

De omschrijving is zeer onduidelijk. Waar heb jij het vinkje nu staan?

Bij mij zoals op de foto met een bekabelde playbase. 


Ik heb Wifi inschakelen aan staan.

Dus het vinkje achter die regel


Het gekke is dus dat ik hem bij die andere heb staan en dat dat ook prima werkt. 


Volgens mij hebben we al eerder verwarring gehad over deze tekst, waarbij je de huidige status moet bedenken bij twee knoppen die aangeven want je kunt doen…….


Los van de tekst, beide keuzes lijken gewoon te werken. Ik zou wifi uit hebben staan maar bereik toch de surrounds. In de oude situatie kon ik de surrounds echt niet bereiken wanneer deze uitstond.

Eigenlijk zou er ook geen keuze nodig hoeven te zijn. Systeem moet weten wanneer bedraad of niet bedraad, de rest wordt dan van daaruit geregeld. 


Met de WiFi uit en mijn oude opstelling, met de one speakers, werkte het wel.
Nu met de Era, ipv de one, werkt het niet en moet de Wifi aan zetten.

Blijft een raar verhaal.

Gelukkig werkt het weer.

Ik kon overigens met de WiFi uit niet de Trueplay uitvoeren, met de Wifi aan lukt het wel...ook raar.

Maar misschien kwam het door het stotteren van de Era tijdens Wifi uit.

 

 

Zou hier ook de link zijn dat sommige mensen geen TruePlay kunnen uitvoeren?


Producten die het speciale draadloze Sonos-netwerk niet ondersteunen

De volgende producten moeten ofwel draadloos zijn verbonden met je thuisnetwerk of zijn aangesloten met een ethernetkabel, als dat wordt ondersteund.

  • Era 100
  • Era 300
  • Move
  • Move 2
  • Roam
  • Roam 2
  • Roam SL

Hier dus het verschil met de one’s. Deze maken gebruik van het speciale Sonos netwerk, de era’s moeten gebruik maken van je thuisnetwerk. 
De omschrijving “wifi uitschakelen” moet dus kennelijk betekenen dat je je thuisnetwerk uitschakelt en overgaat op het speciale Sonos netwerk. “Wifi inschakel” is dan dat je gebruik maakt van je thuisnetwerk. Een vreemde beschrijving maar het verklaart de verschillen tussen de werking met one’s en era’s.


Om de Era bekabeld aan te sluiten moet je ook apart een adapter kabel kopen.

Usb-c naar ethernet.

Dus de Era zit standaard altijd in de Wifi, wat geen probleem oplevert als je deze als stereopaar gebruikt.

Maar dat was in mijn ogen ook niet het probleem, het probleem is eigenlijk dat ik de Arc in de Wifi moest zetten om te kunnen connecten met de Era100

Dan zou het eigenlijk zo moeten zijn dat als je de Era aansluit in je Surround opstelling, je de Arc of misschien en ook de Beam dan automatisch naar Wifi omschakelen.

Dit om deze problemen te voorkomen.


Sonos heeft eea veranderd in de setup. Met de oudere surrounds moest je de instelling wifi selecteren. Nu met de nieuwe setup moet je juist kiezen om wifi uit te zetten zodat er een eigen netwerk wordt opgezet. Dat is wat je had.

De Era’s werken echter zo niet zoals je in mijn vorig bericht kon lezen. Voor de era’s moet je juist weer kiezen voor wifi aanzetten omdat deze het eigen Sonos netwerk niet accepteren.

Dit heeft verder niets met bekabeld aansluiten van de era. Jij had nog de “oude” stand en moest dus bewust opnieuw kiezen voor de andere instelling.


Hoi Erooij,

 

Dat begrijp ik.

Maar ik had daardoor een probleem dat mij Era stottert en dus de Arc omgezet moet worden naar Wifi.

Dit probleem is hier op het forum opgelost.

Naar alle waarschijnlijkheid ga ik niet de enige zijn.

Wat ik bedoel te zeggen is, dat Sonos dit in de app zou moeten wijzigen.

Dus als je de Era koppelt in een Surround opstelling, de App automatisch de Arc/Beam naar Wifi zet.

Dit om dergelijke fouten tegen te gaan en dat er mensen moeten gaan zoeken waarom het niet goed werkt.


Helemaal eens. Mogelijk dat je dit toch handmatig moet doen vanwege de vele mogelijke configuratie. Geen idee, maar ben het met je eens dat de app het zelf zou moeten zien.

Maar laat Sonos eerst maar de vele gemelde softwareproblemen oplossen, daarna is he5 tijd voor fine-tunen 😉

Overigens had ik om eea te testen mijn hele configuratie via wifi gezet. Systeem was toen niet meer om aan te horen, alleen maar stotteren. Playbase, twee play 1’s in surround en een sub. Snel de kabel er weer in en wifi uit.


Veel luisterplezier nog.


Reageer