Sonos-combinatie voor multiroom vanaf nul opbouwen, hoe te beginnen?

  • 6 April 2024
  • 16 reacties
  • 105 Bekeken

Goedemiddag,

Wij hebben op dit moment een soort van thuisgroep-installatie voor onze muziek maar daarmee lopen we tegen steeds meer problemen. We hebben een Google Max, een LG Soundbar en een Bose Soundbar, maar op de een of andere manier weigeren ze op dit moment met elkaar te communiceren en in één groep te functioneren. De Bose weigert helemaal om naar Google te luisteren.

Wij krijgen daar een beetje genoeg van en willen nu eens een keer een goed werkende en met elkaar communicerende set hebben die ook een goed geluid geeft overal.

Wij willen de volgende configuratie hebben:

Woonkamer:

Philips 55OLED854 tv met ontvangst van radio en tv via CI-module, Canaldigitaal. Geluidsspecificaties (geen idee of dat belangrijk is) AC-4, Dolby Atmos, Dolby Digital MS12 V2.3, DTS-HD (M6). Aansluitingen voor externe apparaten HDMI Arc (geen idee of dat voor audio is) en S/PDIF Toslink.

Hieraan willen we een soundbar met surroundsysteem koppelen. Zonder kabel gaat dit niet lukken dus dat zal via S/PDIF moeten denk ik.

Dit soundbar-surroundsysteem moet zowel het tv-geluid weer kunnen geven als zelfstandig muziek spelen via streaming zoals Tune-in of Spotify.

Keuken:

Een box om hetzelfde te kunnen streamen als de muziek die in de woonkamer wordt afgespeeld, maar ook zelfstandig eigen muziek streamen.

Ook willen we het geluid van de tv hierop kunnen volgen. Ik weet dat een box die ‘doorgestuurd’ krijgt van de hoofdsonos niet synchroon loopt maar dat is geen probleem, het is een andere ruimte dus dat valt niet op en op deze manier kan toch gevolgd worden wat er op tv gezegd wordt bij bv het journaal of een film.

Eetkamer:

Een box om hetzelfde te kunnen streamen als de muziek die in de woonkamer wordt afgespeeld, maar ook zelfstandig eigen muziek streamen.

Deze hoeft geen mogelijkheid te hebben om het tv-geluid mee te kunnen ontvangen.

Maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik denk dat we zowel de Arc als de Beam 2 zouden kunnen hebben maar ik begrijp het verschil niet helemaal (behalve de 400 euro 😉).

En dan zie ik verschillende subwoofers en ook verschillende aanvullende boxen en ik weet dan helemaal niet meer wat de goede zijn. Moet je voor de keuken en de eetkamer dezelfde boxen hebben als die in de woonkamer in de surround-opstelling worden gezet? Of moet je juist hele andere hebben in andere ruimtes als de surround-opstelling?

Ik weet dat ik veel vraag maar ik hoop dat hier ervaren gebruikers zijn die me kunnen helpen, ik wil voorkomen dat we weer een hoop geld kwijt zijn voor een niet goed werkend en zeer frustrerend systeem zoals we nu hebben.

En alles moet werken met Google, wij hebben geen Apple producten of Amazon Alexa.

Dank voor alle hulp!


16 Reacties

Reputatie 2
Badge +2

Beste Helga,

Wat een mooie vraag en wat leuk om mee bezig te zijn. Je hebt je er al goed in verdiept.
Er zijn hier op dit forum grotere experts dan ik. Een vraag aan jullie die in mij opkomt zijn de grootte van de woonkamer, de hoogte van het plafond en of jullie voorkeur uitgaat naar surround geluid zodat je bij het tv kijken een bioscoopervaring hebt. Ik vroeg me ook af of je onder “eigen muziek” ook het afspelen van vinyl verstaat. Tenslotte, niet onbelangrijk wat het budget is. Je kunt bijv. prima volstaan met een Sonos One (SL) als surround speaker maar de nieuwe era’s bieden net iets meer - tegen een hogere prijs. De afweging beam of Arc zou naast budget ook af laten hangen omvang van julie woonkamer. Alle andere functies die je noemt kunnen probleemloos met Sonos. Ik merk zelf dat ik steeds vaker AirPlay gebruik in plaats van de Sonos app maar het mooie is dat het allebei kan. 

Beste Allissey, 

 

Dank voor je reactie. Ik zal nog even wat aanvullende info in mijn vraag zetten zoals je die aangeeft. Heb daar helemaal niet aan gedacht 😉

Beste Helga,

aanvullend op Allisey’s bemerkingen nog wat suggesties.

Begin bij de soundbar: de keuze hier bepaalt mee welke andere boxen je in de woonkamer best installeert.Voor je aansluiting kan je best de HDMI Arc port gebruiken, geen van beiden ondersteunt SP/DIF. Als je Dobly Atmos wil dan heb je een HDMI/eArc poort nodig voor de bandbreedte van het signaal. Met HDMI/Arc (Audio Return Channel) kan je mogelijk lip synch problemen krijgen. Dus kijk even na of je TV alsnog geen HDMI/eArc poort heeft. Zo niet weet ik niet of een HDMI splitter soelaas kan bieden. Vermits je met een CI module werkt komt je video en audio langs daar binnen en kan je niet beeld en geluid niet splitten voor het naar je TV gaat. Hier kunnen de echte experten je wellicht beter helpen.

Wat de andere luidsprekers in de woning betreft zie ik  niet direct een probleem: dat is allemaal standaard bij een Sonos multi)room omgeving.

Beste Helga,

aanvullend op Allisey’s bemerkingen nog wat suggesties.

Begin bij de soundbar: de keuze hier bepaalt mee welke andere boxen je in de woonkamer best installeert.Voor je aansluiting kan je best de HDMI Arc port gebruiken, geen van beiden ondersteunt SP/DIF. Als je Dobly Atmos wil dan heb je een HDMI/eArc poort nodig voor de bandbreedte van het signaal. Met HDMI/Arc (Audio Return Channel) kan je mogelijk lip synch problemen krijgen. Dus kijk even na of je TV alsnog geen HDMI/eArc poort heeft. Zo niet weet ik niet of een HDMI splitter soelaas kan bieden. Vermits je met een CI module werkt komt je video en audio langs daar binnen en kan je niet beeld en geluid niet splitten voor het naar je TV gaat. Hier kunnen de echte experten je wellicht beter helpen.

Wat de andere luidsprekers in de woning betreft zie ik  niet direct een probleem: dat is allemaal standaard bij een Sonos multi)room omgeving.

Het geluid komt inderdaad binnen via de tv en gaat dan daarvan naar de soundbar, door die CI module. Ik denk inderdaad niet dat het geluid te splitten is vanaf de CI module naar de soundbar én naar de tv zodat de tv niet aan zou hoeven bij het afspelen van radio. Maar dat is niet het grootste probleem, nu streamen we ook internetradio via Tunein omdat nu ook het geluid niet zonder tv aan naar de soundbar kan. 

 

De tv heeft alleen SP/DIF en 4 x HDMI Arc, geen eArc. 

 

Reputatie 7

Korte aanvulling op de adviezen hierboven:

  • ik zie meer problemen met eARC dan met ARC;
  • Philips TV’s geven nog wel eens problemen;
  • de One SL is opgevolgd door de Era 100 en nauwelijks meer verkrijgbaar;
  • de Era 100 kan worden gebruikt als surroundspeaker (voor geluid van achteren) en als aparte speaker in een andere kamer of keuken - maar dat heb je dan wel verschillende speakers voor nodig;
  • de Sonos Arc is voor als je een grote kamer hebt of per sé heel goede Dolby Atmos wilt, de Beam voor kleinere kamers en met minder nadruk op Atmos.

Nog een vraag. Ik begrijp je opmerkingen met betrekking tot de CI-module niet. Een CI-module zorgt ervoor dat je TV een gecodeerd kabelsignaal kan decoderen. Wat heeft dat met het geluid te maken?

106Rallye als je via een externe decoder werkt kan je video en geluid via een goei splitter omzetten naar HDMi en HDMI/eArc.

zo werk ik nu met appleTV waar de splitter het geluidssignaal naar Sonos Arc stuurt en video naar mijn oude Pioneer Kuros plasma. Nooit lipstnch problemen. Een decoder heb ik al 8 jaar niet meer. Streaming via internet naar Apple TV.

Reputatie 7

Maar waarom zou je op zo’n relatief nieuwe TV? En @HelgaH werkt niet met een decoder maar met CI+.en haar TV heeft gewoon HDMI-ARC. Ik zou eerst gewoon dat eens proberen. Dik kans dat het bij haar gewoon werkt zonder problemen.
Zonder externe speler is eARC bovendien niet eens nodig - de de gecomprimeerde streams van Netflix etc. brengen gewoon Atmos etc. Pas voor ongecomprimeerde geluidsformaten van een Blu Ray of Apple TV bijvoorbeeld heb je iets aan eARC.

Maar waarom zou je op zo’n relatief nieuwe TV? En @HelgaH werkt niet met een decoder maar met CI+.en haar TV heeft gewoon HDMI-ARC. Ik zou eerst gewoon dat eens proberen. Dik kans dat het bij haar gewoon werkt zonder problemen.
Zonder externe speler is eARC bovendien niet eens nodig - de de gecomprimeerde streams van Netflix etc. brengen gewoon Atmos etc. Pas voor ongecomprimeerde geluidsformaten van een Blu Ray of Apple TV bijvoorbeeld heb je iets aan eARC.

Ik heb inderdaad geen decoder en ook geen externe spelers of versterkers dus ik begrijp dat de ‘gewone’ HDMI Arc zou moeten werken. Overigens neem ik aan dat met de Sonos en de Philips ook met de instellingen geregeld kan worden dat geluid en beeld toch gelijk lopen dmv vertraging van een paar seconden instellen.

En ik zou radio via de tv naar de soundbar kunnen sturen, dus radio via de sateliet/Canaldigitaal maar eigenlijk doen wij dat zelden dus dat is niet eens een onderdeel van mijn zoektocht naar de juiste installatie. Kan, maar hoeft niet.

Dank, ik ben al weer een eindje verder gekomen.

Ik heb de Beam en Arc even vergeleken. Ik denk dat de Beam voor onze kamer voldoende zou zijn. Maar ik begrijp niet wat het verschil is tussen 11 drivers (Arc) en 5 drivers en de twee hoogtekanalen die de Beam niet heeft.

Is dat iets wat erg veel verschil maakt?

Ik begrijp dat voor 4 boxen (twee als surround en twee in aparte kamers) de Era nu de meest nieuwe speaker is. Bij de Era 300 zie ik niet de Beam dus die zal ‘te zwaar’ zijn voor de Beam en alleen goed werken met de Arc. 
Begrijp ik dat een beetje goed uit de specificaties op de site van Sonos?

Reputatie 2
Badge +2

Hoi Helga,

Nou met al deze adviezen ben je al een eind op weg. nog wat ervaringen voor je afweging Beam/Arc. De Arc heeft meer speakers (“drivers”) en die staan ook naar boven gericht, zodat geluid van plafond weerkaatst. Heeft daardoor ook wat meer power, kan een grotere ruimte vullen. 
Mijn broer heeft een Beam op een nieuwe Samsung tv. Zonder sub. Maar wel met surround (Sonos One). In een standaard woonkamer (6x4m, plafond 2.60m)  

Bij ons een Arc, met sub en surround 2x OneSL. Onze woonkamer is plm 2x zo groot. Ik hoor vooral verschil in het laag (dat is dus de sub). Maar verder bij mijn broer ook fantastisch surround geluid. Spraak is bij mijn broer wat beter te verstaan, waarschijnlijk omdat wij een heel hoog plafond hebben. 

Eigenlijk is bij Sonos het geluid altijd heel goed. Era300 is toch wel echt een verschil met de 100. Als het je in de woonkamer alleen om surround te doen is en budget is belangrijk, zou ik me daar beperken tot de 100. Vind je vooral muziek afspelen belangrijk en past het in budget dan zou ik voor de 300 gaan. Zeker in de aparte kamers. 

Het Arc/eArc verhaal kan ik niet helemaal volgen. Mij is altijd uitgelegd dat “extended” Arc inderdaad voor de benodigde bandbreedte is tussen tv en Sonos als optimaal voor dolby atmos. Mijn opstelling is dusdanig anders met beamer en Apple TV dat ik hierbij niet kan helpen. 

Hoi Allissey,

 

Het wordt me steeds duidelijker. 

Ik heb zo’n vermoeden dat we gaan kijken voor een Beam met sub en twee Era 100 boxen om te beginnen en dan daar vanuit verder uitbouwen. Als er dan een tv met eArc komt ooit kan die er toch op maar is nu nog niet belangrijk.

Voor de twee boxen in eetkamer en keuken kijken we dan nog even, misschien daar de 100 en dan toch de 300 als surround in de woonkamer.

Nog even een vraag, misschien vloeken in de kerk, de Symfonisk serie van Ikea schijnt ook Sonos te zijn. Werken die ook als extra boxen in bv onze eetkamer en keuken? Scheelt heel veel geld en zeker in de eetkamer zou bv zo’n ‘boekenplankje’ heel goed kunnen en ook gebruikt kunnen worden als plankje. Maar als die niet echt met de Beam communiceren is dat weer niet zo’n goede oplossing denk ik.

Ze zeggen dat je met Sonos echt kunt mixen en matchen, even opletten met Gen 2 denk ik, maar klopt dat echt?

 

Sorry dat ik blijf vragen, maar het is best een hoop geld en ik wil nu wel zeker weten dat ik de juiste keuzes maak.

@HelgaH ikea symphonisk werkt prima in onze Sonos installatie hoor. Geen enkel probleem

Reputatie 2
Badge +2

prima keuze lijkt me, al zou ik eerder de era300 dan in eetkamer doen ipv als surround, maar dat is eigen afweging van belang waar je het beste geluid wil hebben en hoe je eetkamer gebruikt.

Ja, de symfonisk is gewoon Sonos. Ik heb er geen, maar wat ik ervan begreep (je kunt ook zoeken in dit forum) zijn ze volledig uitwisselbaar. Afhankelijk van de uitvoering ligt niveau op “instap”, maar dat is ook niet gek voor die prijs. Als ik snel scan op dit forum zie ik wat wifi-issues maar dezelfde fabrikant… dat zit wel goed. 

Alle nieuw verkrijgbare sonoscomponenten zijn volledig “mix & match” en werken met de gen2 app van Sonos. 
Succes en laat eens horen als de boel is aangeschaft en aangesloten hoe het jullie bevalt. Ik denk dat je er geen spijt van krijgt. 

Doe ik, nu de financiële kant ervan bekijken en beoordelen wat we het belangrijkste vinden en dan laat ik het weten. Basis lijkt me het belangrijkste, dan kan er daarna altijd uitgebreid worden.

Dank voor al het geduld, de hulp en de adviezen!

Reputatie 7

Klopt. Voor de surrounds zou je ook Symfonisks kunnen nemen - wel twee dezelfde nemen want een lampspeaker en een boekenplankje of “schilderij” kun je niet combineren als surround. Persoonlijk vind ik de Symfonisk bij ons thuis de minst stabiele speaker, maar dat is een eerste generatie Symfonisk en dat kan ook aan de plaatsing liggen.


Alle Sonos die je nu koopt werkt op S2 (het besturingssysteem heet S2 of S1, de Gen geeft de generatie van sommige speakers aan).

 

Even terugkomen op het Atmos-verhaal. Je kunt een Atmos-signaal versturen via een gecomprimeerde stream (zoals DD+, wat de meeste streamingdiensten doen) of via een ongecomprimeerde stream, zoals Apple doet (Dolby MAT) en zoals een blurayspeler doet. Voor de ongecomprimeerde stream heb je eARC nodig, voor de gecomprimeerde niet.

Als je een Atmos-signaal binnenkrijgt kun je er vervolgens twee dingen mee doen: het naar specifieke naar boven gerichte speakers sturen of de speaker je oren “voor de gek laten houden” zodat je denkt dat je geluid van boven hoort. De Sonos Arc (en evt. Era 300’s) doet het eerste, de Beam (Gen 2, en evt,

Era 100’s) het tweede. 

Dank voor alle hulp en adviezen en uitleg! 

Reageer