Ik heb onlangs de Beam gen2 mogen testen.
Dit viel mij enorm tegen. Daar waar mijn Beam gen1 erg fris en sprankelend klinkt, klinkt de Beam gen2 enorm blikkerig en als ware naar binnen gericht. Niet het geluid en verbetering wat ik verwacht had.
Keer op keer wisselen van gen1 naar gen2 om te vegelijken, muziek, film. Instellingen zijn op beide hetzelfde zoals bass en treble. Ook trueplay gedaan.
Steeds weer bij wissel naar de gen1 vind ik het geluid veel beter, warmer, helderder en sprankelender. Ik denk bijna dat er iets niet klopt met de gen2.
Mijn tv ondersteund DD+. Echter heeft het geen eARC aansluiting. Met 5.1 komt ook de gen1 beter uit de verf. Vooral met muziek. Misschien dat dat het verschil kan zijn. Maar waarom is geluid dan zo andera bij afspelen van verschillende soorten muziek.
Via Netflix Atmos afspelen ziet hij wel. Dat geeft de app dan aan onder mijn systeem bij de gen2 (ATMOS DD+)
Maar geluid via gen2 is stuk zachter en stemmen zijn dan meer op de achtergrond. Niet zo helder als dan via de gen1 via 5.1
Mijn oordeel is dan ook dat de gen2 mij erg tegen valt. Of er moet nog een update komen die geluid en instellingen aanzienlijk kunnen verbeteren. Als dit mijn eerste Beam zou zijn dan had ik niets te vergelijken en was ik wellicht minder kritisch. Nu wel en blijf in mijn geval dan ook bij de Beam gen1.
Ik hoor graag andere gebruikers en hun ervaring met de Beam gen1 vs Beam gen2.