Beantwoord

Sonos Beam Gen2 en Sonos One SL - slechthorend

  • 12 December 2022
  • 11 reacties
  • 270 Bekeken

Hallo, 

Recent een Sonos beam 2 gen icm 2 x One SL aangeschafd. Ikzelf ben slechthorend en evenzo mijn kinderen. Met deze aanschaf hoopte ik een oplossing te bereiken voor het harde tv geluid. De afstand van de TV naar de bank bedraagt 4 - 5 meter. Nu de set eenmaal geïnstalleerd is, wordt niet alle geluid doorgegeven. Dit is programma afhankelijk welke een 5.X signaal ‘uitzendt’. Voor ons het bioscoopeffect van minder belang. We willen immers dat alle geluid van de TV hoorbaar wordt via de soundbar en de 2 speakers, denk aan talkshows of kinderprogramma's. Wellicht dat ik bepaalde instellingen moet aanpassen. Hopelijk kan iemand mij gerichte adviezen geven… alle tips en tricks zijn welkom!

Alvast dank!

icon

Beste antwoord door Erooij 12 December 2022, 22:23

Bekijk origineel

11 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Een surroundopstelling is niet bedoeld om het volledig tv geluid via de surrounds af te spelen. Surrounds zijn bedoeld voor achtergrondgeluiden.

De enige oplossing zou zijn om de surrounds als stereo-paar te installeren in een, zoals Sonos dat noemt, aparte kamer. Vervolgens kan je kiezen om de 2 ontstane kamers dan samen te voegen. Nadeel hiervan kan zijn dat er een kleine vertraging in het geluid bij de surrounds kan ontstaan. 

Reputatie 7

Als aanvulling: niet alleen is een surroundopstelling niet bedoeld voor jouw beoogde gebruik, Sonos biedt er binnen de surroundopstelling ook geen mogelijkheid toe. De surrounds loskoppelen van de Beam en in een aparte “kamer” in de Sonos app zetten is inderdaad dan het beste, met het genoemde nadeel van de echo.

Als aanvulling op het boven genoemde, je kunt kijken of het voor jullie nog iets uitmaakt als je de spraakversterking inschakelt.

Als aanvulling: niet alleen is een surroundopstelling niet bedoeld voor jouw beoogde gebruik, Sonos biedt er binnen de surroundopstelling ook geen mogelijkheid toe. De surrounds loskoppelen van de Beam en in een aparte “kamer” in de Sonos app zetten is inderdaad dan het beste, met het genoemde nadeel van de echo.

Bedankt voor de reactie. Ik ga het eens uitproberen. Moet ik  ook nog iets met de tv instellingen doen?

Een surroundopstelling is niet bedoeld om het volledig tv geluid via de surrounds af te spelen. Surrounds zijn bedoeld voor achtergrondgeluiden.

De enige oplossing zou zijn om de surrounds als stereo-paar te installeren in een, zoals Sonos dat noemt, aparte kamer. Vervolgens kan je kiezen om de 2 ontstane kamers dan samen te voegen. Nadeel hiervan kan zijn dat er een kleine vertraging in het geluid bij de surrounds kan ontstaan. 

Dank voor je reactie, moet ik verder nog iets doen met de tv instellingen?

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je de surrounds als stereopaar binnen Sonos installeert hoeft er binnen de tv niets gedaan te worden. Wanneer je alles laat zoals het nu is staat het ook goed voor zover ik uit het verhaal heb begrepen.

Dus eventuele aanpassingen doen in de Sonos-app.

Het werkt prima! Dank voor de tips. Echter, een nieuw vraagje. Kan ik de 2 groepen permanent vastzetten, moet nu iedere keer de 2 groepen verbinden / samenvoegen. 

Reputatie 7

In principe zouden groepen volgens mij actief moeten blijven, tenzij je de apparaten van de stroom haalt of ze door een update opnieuw opstarten.

Reputatie 4
Badge +1

@RPT 

 

Wat je even zou kunnen controleren om de groepen '’ permanent '’ te hebben is de automatisch degroeperen als de TV aangaat uitzetten.

 

Instellingen → systeem → (Beam) → '’ ungroup on autoplay '’ moet je dan uitzetten. 

Een ander vraagje, ik heb nu twee groepen samengevoegd.  Groep 1 = Beam 2 Gen en Groep 2 = 2 x One Sl speakers. Heb nu Sonos gekoppeld aan de afstandsbediening. Op de app zie ik dat alleen het geluid verandert van de Beam maar groep 2 niet. Ik zou eigenlijk verwachten dat groep 2 in verhouding ‘meebeweegt’. Kan ik dit op de een of een andere manier fixen? 

Reputatie 7

In Sonos-taal heb je twee “kamers” “gegroepeerd”. Een hele groep tegelijk en in verhouding harder en zachter zetten kan alleen in de Sonos app.

Reageer