Vraag

Sonos Beam aansluiten op Denon AVR

  • 28 November 2020
  • 12 reacties
  • 843 Bekeken

Ik heb van Denon de X2300W receiver, nu wil ik hierop de Sonos Braam aansluiten via de ARC poort. Ik krijg het niet werkend waardoor de Receiver het geluid niet via de Beam afspeelt. Wie heeft er tips hoe ik dit het beste kan aanpakken en aansluiten. 

Imco


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

12 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Een Beam moet je aan je tv aansluiten. Je kunt deze nooit rechtstreeks aan een versterker aansluiten.

Wat wil je bereiken met je receiver?

Reputatie 7

Inderdaad is dit niet de bedoeling. Bovendien heeft de Beam HDMI-ARC nodig, en de meeste versterkers hebben niet zo’n uitgang.

Bedankt voor jullie reacties. Ik wil het geluid van mijn Denon receiver via de Beam laten lopen en daarbij mijn 2 play 3 als achterboxen. Een soort 5.1 opstelling voorlopig zonder sub van Sonos. Mijn Denon receiver heeft wel een ARC uitgang. 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer het om een 5.1 situatie gaat dan kan je de Beam toch aan de tv aansluiten en de play 3’s als surround koppelen. 
Wat wil je precies afspelen met je Denon? Normaal gesproken heb je deze, wanneer je geen gebruik meer maakt van analoge speakers, niet meer nodig. Mediaspelers koppelen aan tv, tv aan Beam.

Reputatie 7

Weet je zeker dat het een ARC-uitgang is en geen ingang?

Reputatie 7
Badge +3

Het kan een uitgang zijn. In het verleden had ik ook een denon waarop al mijn apparatuur aangesloten was en deze ging vervolgens via hdmi naar de tv. Dat is ook waarom ik vraag wat de bedoeling is.

Reputatie 7

Ja, dat had ik ook. Dan zat de TV op de HDMI-ARC van de receiver - die voor HDMI-ARC als ingang fungeerde, zodat je het geluid van de TV op de receiver kreeg.

Reputatie 7
Badge +3

Klopt, maar je beeld van bijv. de blu-ray ging door naar je tv. Is dus ook een uitgang. 
Maar wanneer @Imco niet meer duidelijkheid verschaft valt er weinig te zeggen. 

Reputatie 7

Inderdaad. Wat ik duidelijk wilde maken is dat het Audio Return Channel mogelijk niet richting de Beam werkt als je de Beam op de receiver aansluit.

Op mijn Denon zijn de volgende apparaten aangesloten: tv ontvanger, Apple TV, en blu-ray speler. Op de uitgang van de receiver zonder ARC is de beamer aangesloten. Op de uitgang HDMI out met ARC heb ik de Beam aangesloten. De instellingen van de Denon heb ik het geluid via HDMI laten lopen en ARC aangezet. Ik wil alleen dat het geluid niet meer via de Denon luidsprekers loopt maar via de Beam en die stuurt dan de play 3 boxen achter aan als surround. Ik hoop dat het mogelijk is, heb op internet al wel 2 andere merken gevonden die Sonos tegenwoordig ondersteunen.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals aangegeven, je apparaten op de tv aansluiten, de Beam aan de arc van de tv koppelen, de denon op marktplaats zetten en klaar ben je. 

Wat je aangeeft is exact wat ikzelf ook gebruik. Ik heb mijn denon weggedaan, scheelt nog heel wat ruimte ook. 

Reputatie 7

En als gezegd: waarschijnlijk werkt de ARC vanaf de receiver niet de kant van de Beam op.

Ik weet niet wat je hebt gevonden over het ondersteunen van Sonos, maar bijvoorbeeld bij Onkyo betekent dat dat je een Port of Connect kunt aansluiten. Heeft niets met de Beam te maken. Zie bijvoorbeeld https://www.intl.onkyo.com/whats_new/2018_0601.html en https://fwd.nl/2018/06/onkyo-pioneer-receivers-works-with-sonos/?referer=www.homecinemamagazine.nl