Sonos Beam + 2x Play 1 - Hoe het beste positioneren?

  • 27 February 2019
  • 11 reacties
  • 4260 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort trotse bezitter van een Sonos Beam, en nu al een beetje Sonos-verslaafd geworden. Op korte termijn willen wij nog 2 Play 1's toevoegen om de set te versterken en de kamer nog mooier te vullen. Ik vind het alleen heel lastig om te bepalen waar we de boxen het beste kunnen ophangen om zo optimaal mogelijk te kunnen genieten van het geluid.

Ik heb een plattegrond geschetst en toegevoegd, en daarbij de opties gezet waarvan wij denken dat we ze goed kunnen plaatsen.

Op (1) staat onze TV (Samsung QLED 49 inch) met daaraan de Sonos Beam. Persoonlijk zou ik het liefst de nieuwe Play 1's met beugels in de hoek bij het plafond ophangen (dit idee: https://www.d-en-m.be/media/1488/img_2490r.jpg) en dan mooi naar de zithoek/tvhoek richten.

Plattegrond:




Alle tips en tricks zijn van harte welkom! Zelf zaten we te denken aan plek (2) en (4), maar we zijn bang dat het geluid dan misschien wel heel erg wegvalt. Met (4) en (5) wordt het misschien juist wel veel mooier de hele kamer ingestuurd, of denken jullie van niet?

Alvast super bedankt!
Justin.

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

11 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Ik zou kiezen voor 2 en 3, anders heb je hetzelfde als mij aan de hand. De rechtse staat een stuk verder van de zitplaats (4) en is niet zo goed hoorbaar als de linker, omdat deze dichter bij je staat ( hangt ). Je kan het volume van de achterspeaker niet afzonderlijk instelle. Hopelijk bij een volgende update wel.
Ik zou ze op een staander zetten. Op oorhoogte klinkt het best volgens mij.
Alvast veel succes.
Reputatie 7
Badge +2
Zou ook kiezen voor 2&3, alhoewel 2&4 ook kan werken, vooral met Trueplay actief.
Weet dat je maar 2 surround speakers kan koppelen, geen 4, als je 2 extra speakers zou aanschaffen dan worden deze als eigen kamer weergegeven en zijn er dan eigenlijk alleen voor muziek, niet voor het TV geluid.
Zie ook graag onze Community Post, waarbij je het kopje Groeperen wilt uitklappen, dit gedeelte zal hier meer uitleg over bieden.

Uiteraard omtrent de plaatsing, gaat het om wat voor jullie het beste klinkt, wel zal Trueplay via een IPhone of IPad het geluid beter kunnen laten klinken, waarin de speaker mogelijk op positie 4 zou staan, maar het gevoel kan geven dat het geluid rechts achter is ipv "ver" rechts achter.
Weet dat Trueplay echt voor de positie gemaakt is waarin je Trueplay zou doorlopen, dus mocht je de speaker gaan verplaatsen tussen punt 3 en 4, dan wil je wel bij elke verandering de Trueplay opnieuw doorlopen.
Bedankt voor jullie antwoorden en Tim bedankt voor de aanvullende info. Ik wist niet dat je 'maar' 2 extra boxen kon koppelen, goed om dat in het achterhoofd te houden.

Waar ik nog wel mee zit is dat als je 'm op plek (2) hangt/zet op oorhoogte, en je zit in de hoek van de bank, dan heb je een box in je oor. Of zouden jullie 'm dan hoog ophangen en dan naar beneden richten?

Lastige kamerindeling hebben we wat dit betreft. Daarom neigde ik in de eerste instantie naar (4) en (5), dan heb je misschien niet helemaal het surround effect, maar wel geluid vanuit alle hoeken in de kamer. :8
Reputatie 7
Badge +2
Bedankt voor jullie antwoorden en Tim bedankt voor de aanvullende info. Ik wist niet dat je 'maar' 2 extra boxen kon koppelen, goed om dat in het achterhoofd te houden.

Waar ik nog wel mee zit is dat als je 'm op plek (2) hangt/zet op oorhoogte, en je zit in de hoek van de bank, dan heb je een box in je oor. Of zouden jullie 'm dan hoog ophangen en dan naar beneden richten?

Lastige kamerindeling hebben we wat dit betreft. Daarom neigde ik in de eerste instantie naar (4) en (5), dan heb je misschien niet helemaal het surround effect, maar wel geluid vanuit alle hoeken in de kamer. :8

Dit gaat toch volledig op jou ervaring, je kan de speaker hoger hangen en naar de bank toe richten.
4&5 zou ik niet aanraden, dan komt het linker geluid vanuit 4, waar dat nogsteeds rechts van je is als je op de bank zou zitten.
Duidelijk! Open vraag; de boxen niet in stereo of surround mode zetten zodat je geen last hebt van links/rechts? Of schiet je dan een beetje het doel voorbij van deze set? 😛
Reputatie 7
Badge +2
Stereopaar en Surround hebben altijd een linker en rechter kanaal, waarvan alleen de surround opstelling voor het TV geluid is gemaakt.
Groeperen van stereopaar, of losse op zichzelf staande kamers zal niet goed gaan werken.
Vandaag komen de 2 Play 1's en muurbeugels binnen dus we gaan ze eens op verschillende plekken neerzetten, luisteren en dan bepalen waar we ze ophangen 🙂 bedankt voor jullie hulp, kan niet wachten om ze neer te zetten! 😉
Reputatie 5
Badge +3
Graag gedaan. Laat het resultaat maar weten en nog veel luisterplezier.
We zijn voor plek 2 en 3 gegaan op oorhoogte. Geluid is zeker vanaf de iPhone enz errrug mooi! Vanaf tv verschilt het per zender, soms lijken ze wel uit te staan maar blijkbaar komt dat dan echt vanuit het programma.

Bedankt allen!
Reputatie 7
Badge +2
Fijn om te horen, veel plezier van je installatie en laat graag van je horen als er vragen of problemen zijn.
Reputatie 5
Badge +3
Goede keuze. Bij tv zenders kan het inderdaad verschillend zijn, is hier ook zo. Veel luisterplezier