Beantwoord

Sonos Beam + 2x Ikea Symfonisk surround geluid

  • 6 March 2021
  • 3 reacties
  • 1703 Bekeken

Beste, 

 

ik heb uiteindelijk een beam aangeschaft naast mijn al in bezit zijnde symfonisk boekenplank speakers. 
 

de beam is aangesloten op de ARC poort op mijn tv (UE55F6400AK) en ik heb de twee symfonisk speakers ook gekoppeld in de Sonos app als surround speakers.

 

ik merk nu echter dat ik alleen PCM 2.0 heb. In de tv zie ik wel verschillende opties staan voor geluid en surround en dergelijke maar alleen PCM is te kiezen, de rest is greyed out. In de Sonos app staat ook bij de Beam als audio ingang Stereo PCM 2.0.

 

mis ik ergens iets wat ik in kan stellen of in moet stellen? Ik heb de beam al proberen aan te sluiten op de HDMI ARC poort en ook met het verloopstukje van optisch naar HDMI.

 

alvast bedankt voor de hulp!

icon

Beste antwoord door Sjoop1985 7 March 2021, 14:57

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

3 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

Wat is het modeljaar van die TV? En welke opties krijg je te zien voor surround sound?

Met een beetje Googlen lijkt het erop dat die serie (F6400) van ongeveer 2013/2014 is. Ik kan me herinneren dat er bij het uitbrengen van de Playbar (circa 2013) al veel problemen waren met Samsung TVs waren die geen 5.1 doorgaven via de optische uitgang of ARC.

Modeljaar durf ik je niet te geven. 
 

de opties die ik te zien krijg in het tv menu zijn onder digitale audio uit:

  • PCM
  • Dolby digital (greyed out)
  • DTS (greyed out)
  • DTS Neo 2.5 (greyed out)

de eerste en laatste zijn te selecteren wanneer ik de luidsprekerinstellingen op externe luidspreker zet ipv tv luidspreker. Als de tv op tv luidspreker staat is alleen PCM te selecteren.

bovenstaand is als ik de soundbar aansluit via optical out met het koppelstukje. Wanneer ik hem via HDMI ARC aansluit komt er bij luidspreker selecteren ook nog Ontvanger bij te staan maar aan bovenstaande opties veranderd er dan niets en is alleen PCM te selecteren.

Ik hoop dat het zo duidelijk is. 
—————-

ik heb nu getest door de soundbar aan te sluiten met het optical koppelstukje direct aan het ziggo kastje. Nu geeft de Sonos app aan dat het geluid dolby digital 5.1 is. dus waarschijnlijk is mijn tv dus te oud om surround door te kunnen voeren 😕

Reputatie 5
Badge +3

Als het op de Ziggo ontvanger wel lukt, is het inderdaad waarschijnlijk de TV. Als ik het goed heb, geeft deze generatie TV alleen 5.1 door vanuit de interne tuner (dus als je TV kijkt met zo'n insteek module van Ziggo) en apps, en niet vanaf de andere HDMI ingangen.