Vraag

Sonos Arc/Sub: Heftige LipSync issues


Badge

Hi All, 

Ik heb onlangs een Arc en Sub (Gen 3 aangeschaft) en de TV die ik heb uit 2016/2017 ondersteunt geen eArc dus helaas geen mogelijkheden voor Atmos geluid.

Echter wat nog erger is dat ik kamp met heftige LipSync issues bij het gebruik van een Nvidea shield, Playstation 4 Pro of reguliere mediabox next van Ziggo

De lip-sync issues komen voor op alle applicaties (Netflix,Disney+Amazon prime, videoland,Pathe thuis, youtube etc) maar ook bv bij het bekijken van content via Plex op mijn Nvidea shield.

Het lijkt erop dat bij het kijken van Netflix via de applicatie op mijn TV (Panasonic tx-58dxw784) de minste lipsync issues ontstaan. Bij de andere applicaties op de mediabox, Nvidea shield of PS4 is het eigenlijk niet te doen.

Heeft iemand tips om dit op te lossen, heb al contact gehad met Sonos en hun hebben aangegeven dat ik eens contact met Ziggo moet opnemen om te vragen IPv6 uit te laten zetten al ben ik zelf wat sceptisch of dit een oplossing zal opleveren. 

Set up: 

  • Panasonic tx-58dxw784
  • Nvidea shield
  • Sonos Arc
  • Sonos Sub (Gen3)
  • Playstation 4 Pro 
  • Ziggo Mediabox Next 

Applicaties met LipSync issues:

  • Allemaal, Netflix op Smart tv lijkt iets minder issues te hebben, de rest heeft heftige issues

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

23 Reacties

Reputatie 7

Ik vraag me erg af of iPV6 iets te maken heeft met het geluid dat via de HDMI-kabel naar de Arc komt…..

Badge

Ja dat was mij ook een beetje onduidelijk.

Ik heb Aangevraagd om dit uit te laten zetten maar verwacht hier geen wonderen van. Lijkt me eerder een TV ding maar het verschil in beeld en geluid is echt te heftig

Reputatie 7
Badge +3

@mikeavalanche. Je schrijft dat je geen eArc hebt en daarom geen Atmos kan afspelen, dat hoeft niet waar te zijn. Wanneer je tv kan omzetten haar Dolby Digital+ dan zou het moeten kunnen.

Hier een site met info: https://www.homecinemamagazine.nl/2019/04/ik-wil-dolby-atmos-op-mijn-tv-hoe-navigeer-je-in-het-dolby-atmos-op-tv-labyrinth/

Badge

@mikeavalanche. Je schrijft dat je geen eArc hebt en daarom geen Atmos kan afspelen, dat hoeft niet waar te zijn. Wanneer je tv kan omzetten haar Dolby Digital+ dan zou het moeten kunnen.

Hier een site met info: https://www.homecinemamagazine.nl/2019/04/ik-wil-dolby-atmos-op-mijn-tv-hoe-navigeer-je-in-het-dolby-atmos-op-tv-labyrinth/

Nee ik weet dat het bij sommige reguliere Arc tv’s kan echter lijkt dit niet het geval bij mijn Panasonic tx-58dxw784. Nu had ik graag Atmos geluid willen hebben maar lukt dat niet met mijn type tv.

Dus als er nog tips zijn om de vertraging te beperken / op te lossen dan hoor ik dit graag. 

Reputatie 6
Badge +3

Ik vraag me af of dat niet gewoon een gevolg is van hoe je Shield aangesloten is. Ik neem aan dat je deze en de andere apparaten op een hdmi-aansluiting (non-arc) van je TV hebt en de arc ook (hdmi-arc). Dat betekent dat je TV een signaal binnenkrijgt, dat moet verwerken en ook weer een signaal moet afgeven. Ik zou me kunnen voorstellen dat daar de vertraging ontstaat. Het zou een verklaring zijn waarom het met de TV app beter gaat.

 

Bij een conventionele receiver gaan alle apparaten naar de receiver en die gaat dan weer naar de TV, dus dat dat eigenlijk een heel andere set up dan bij Sonos.

Reputatie 7

Edit: Doet er niet toe.

Badge

Ik vraag me af of dat niet gewoon een gevolg is van hoe je Shield aangesloten is. Ik neem aan dat je deze en de andere apparaten op een hdmi-aansluiting (non-arc) van je TV hebt en de arc ook (hdmi-arc). Dat betekent dat je TV een signaal binnenkrijgt, dat moet verwerken en ook weer een signaal moet afgeven. Ik zou me kunnen voorstellen dat daar de vertraging ontstaat. Het zou een verklaring zijn waarom het met de TV app beter gaat.

 

Bij een conventionele receiver gaan alle apparaten naar de receiver en die gaat dan weer naar de TV, dus dat dat eigenlijk een heel andere set up dan bij Sonos.

Dat is helemaal correct, de Sonos Arc is verbonden met HDMI Arc (HDMI 2) en de ander apparaten zijn aangesloten met de andere HDMi poorten (1,3,4) Aangezien de Sonos Arc maar 1 HDMI aansluiting heeft zijn er verder ook geen andere opties. Het lijkt er trouwens wel op dat het erger wordt als ik content op pauze zet en dan weer verder ga kijken.

Helemaal niets wat ik hier aan kan doen, zijn dit zaken die opgelost kunnen worden met een TV met eArc ? of zijn er Tv’s die dit minder hebben dan de andere ?

Reputatie 6
Badge +3

Dat is lastig in te schatten, het is ook meer wat ik denk dat de oorzaak kan zijn van de vertraging. Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere gebruikers die een mediaplayer op dezelfde manier hebben aangesloten icm Beam/Playbar/Playbase/Arc. Een kameraad van me heeft ook een Shield zo aangesloten en een Playbase met optische aansluiting. Ik heb hem er nooit over horen klagen, zal hem eens vragen. Zelf heb ik dus mijn Shield op een ‘gewone’ receiver, ik heb geen problemen met lipsync.

Ik ervaar ook flinke lipsync issues met Sonos icm mijn apparatuur. (Sonos Beam, Sub en 2 Ones)

Ziggo Next - Samsung QE65Q8FN - Xbox One X

Als ik de Beam via Arc laat lopen merk ik dat er lipsync issues optreden. Als de apps via de tv lopen (Netflix, Amazon Prime etc) werkt het prima, maar de Xbox en met name de Ziggo Next leveren dan problemen op. 

Dit ligt niet aan Sonos-installatie, de vertraging daar is minimaal en niet merkbaar. Het lijkt erop dat mijn TV nog wat met de audio doet waardoor de vertraging optreedt. Mijn TV heeft nog gewone ARC, E-Arc zou dit op moeten lossen aangezien deze ook een standaard heeft om beeld en geluid synchroon te laten lopen.

Ik heb het in mijn geval opgelost door alles optisch aan te sluiten, dus Beam - HDMI - Toslink - Schakelkastje. Op dit schakelkastje zit dan weer alle apparatuur (inclusief de tv) optisch aangesloten. Nu geen enkele vertraging. 

Nadeel is dat optisch geen DD+ ondersteunt en je daardoor geen Dolby Atmos kunt krijgen. Ik twijfel zelf om de Sonos Beam te vervangen met de Sonos Arc maar denk dat ik dan deze problemen weer allemaal krijg.

Samenvattend, ik denk dat het probleem bij de implementatie van de ARC-standaard op jouw tv ligt. Die vertraagt de boel wat waardoor de audio later dan het beeld binnenkomt. 

 

ps. Dat ipv6 verhaal lijkt mij nergens op slaan. Staat volgens mij ook al standaard uit. Misschien dat de Next dan zelf wat beter werkt?

 

 

Reputatie 6
Badge +3

Sonos TV producten hebben maar 1 aansluiting en dat is voor audio doorgifte vanuit de TV. Als je dus extra apparaten zoals een Mediaplayer, Playstation etc gaat aansluiten, dan moet dat rechtsreeks naar de TV (tenzij je er schakelkastjes tussen gaat zetten). Volgens mij is dit de zwakke schakel in het geheel, de TV moet zowel data ontvangen als afgeven. Een Receiver heeft eigen aansluitingen voor randapparaten en geeft dan beeld door aan de TV. Ik kan me zo voorstellen dat die receivers beter in staat zijn om beeld en geluid van de randapparaten synchroon te houden dan een TV, simpelweg omdat die receivers daarvoor gemaakt zijn.

Ik vraag me tevens af of E-Arc dit op gaat lossen, ik dacht dat dat dit met name bedoeld was om nieuwe formaten te ondersteunen. 

e-arc hdmi heeft naast een grotere bandbreedte door gebruik van ethernet ook een verplichte implementatie van lipsync. Dit is op de gewone arc-hdmi optioneel

https://www.avsforum.com/wordpress/hdmi-2-1-specification-released/ (plaatje is van hdmi.org)

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb het even gelezen, ziet er inderdaad veelbelovend uit, dat zou het issue van topic starter kunnen oplossen.

Badge +1

Als je via de nieuwe Next van Ziggo kijkt heb je 99% kans op  dat beeld en geluid niet synchroom lopen.

Dit ligt niet aan de geluidsapparatuur  maar aan de Ziggo Next!

Heb hierover contact gehad met Ziggo en zijn druk zoekende om het probleem te verhelpen

dus dat is even afwachten….

Gr Toine

Badge

In de tussentijd nog altijd last van het issue, wel is me opgevallen dat als ik op mijn tv in de instellingen Bitstream aanpas in PCM dat de lipsync issues dan zo goed als opgelost zijn. Echter wel ten koste van de geluidskwaliteit. Het Dolby digital geluid (zichtbaar in de Sonos app) veranderd dan naar Stereo.

Kijken in Stereo geluid is nog altijd beter dan de hevige lipsync issues maar is natuurlijk niet waar voor je een dure Arc icm de Sub aanschaft. 

 

Badge +1

Kijken in Stereo geluid is nog altijd beter dan de hevige lipsync issues maar is natuurlijk niet waar voor je een dure Arc icm de Sub aanschaft. 

 

Hoi Mike,

Dit ligt niet aan de Sonos maar écht aan de Nextbox van Ziggo.

Als ik via mijn tv overschakel naar CI-plus-module die ik ook eentje in mijn tv heb zitten heb ik geen last van de lipsync., schakel ik terug naar de nextbox heb ik ook last van de lipsync

Gr Toine

 

Reputatie 7

Of het ligt aan de TV die vertraging veroorzaakt op geluid dat via de HDMI binnenkomt en door moet naar de Arc.

Badge +1

@Laakies, welke audio mogelijkheden heb je dan met de CI-plus van Ziggo: Stereo, DD, of DD+ ?

 

Zelfde probleem hier, gisteren vooral gemerkt met ps4. Telenet tv-box geeft ook problemen.

Hopelijk komt er snel een oplossing, ik ga het toestel ook niet optisch aansluiten om dan atmos te moeten missen. Geswitched van Playbar naar ARC.

Is er nu al duidelijkheid welke toestellen het probleem geven? Decoder? ARC?

Ik had begrepen dat eARC aansluiting geen probleem gaf?

Badge +1

@Laakies, welke audio mogelijkheden heb je dan met de CI-plus van Ziggo: Stereo, DD, of DD+ ?

 

Je hebt dan het geluid wat ziggo uitzend/meestuurd. kun je op de CI module zelf niet veranderen

Reputatie 1
Badge +1

komt er al een update van Sonos om het geluid beter te kunnen aanpassen per bron. tevens de mogelijkheid om de sync in negatieve waarde aan te passen….?

Badge

Ik ben benieuwd zou een welkome update zijn, indien ik nu mijn Nvidea shield gebruik dan moet ik de geuidsbron op stereo 2.0 zetten om geen storende vertraging, lypsinc issues te krijgen. 

Direct via de Netfix app vanaf de TV werkt Dolby digital 5.0 wel naar behoren. 

Voor een stereo 2.0 geluid heb je uiteraard geen Arc en Sub aangeschaft.

Reputatie 7

Dat ligt toch echt aan je TV (mijn Samsung gaat bijvoorbeeld perfect met de Shield 2019), waarbij je wel weer kunt zeggen dat Sonos zich er afhankelijk maakt van de TV, door geen extra HDMI-aansluitingen op de Beam en de Arc te zetten.

Ik denk dat vertraging op negatief zetten erg moeilijk te realiseren is…..

Ik heb een Samsung TV en de eARC HDMI icm de Arc misschien dat je instellingen anders heet  maar op de TV heb ik deze bij het geluid op bij de optie HDMI geluidsuitvoer op doorloop gezet “pass-through”  werkt nu prima icm ziggo next daar was de lip sync ook niet om aan te zien/horen