- Hoi hoi,
Volgens mij is dit meer een Playstation 5 vraag dan Sonos, maar wellicht weten jullie het antwoord.
Ik heb al veel lopen googlen, maar vind van alles in het engels (mijn engels is niet slecht, maar al die abracadabra audiofiele taal snap ik niks van
)
Ik heb mijn Sonos Arc aangesloten op mijn LG65G1 TV (2021) via hdmi eArc met een ultra highspeed 2.1 kabel die dat alles ook ondersteund.
Als ik Netflix afspeel krijg ik netjes op de Sonos App “Dolby Atmos” in beeld. Mijn tv staat op volume 15 ofzo en het geluid is bij actiescènes echt lekker hard (dialogen iets minder, maar das normaal denk ik?). Bij Youtube en Spotify krijg ik “Dolby multichannel pcm 2.0”, geen idee wat dat betekend maar qua geluid is het gewoon goed en het volume is net zo hard als Netflix (ik hoef dus niet het volume te verhogen of te verlagen).
Nu dan de PS5, mijn probleempunt
:
Mijn PlayStation 5 met eenzelfde ultra highspeed hdmi 2.1 kabel aangesloten op de 2.1 aansluiting op de TV. Het geluid dat geproduceerd wordt is “Multichannel PCM 7.1”. Echter het geluid is superzacht.. Ik moet het volume flink opschroeven om beetje goed geluid te krijgen, en dan nog klinkt het erg vlak allemaal (ook hoor ik de sub nauwelijks). En als ik dan weer terugschakel naar Netflix wordt ik opeens me bank uit gelanceerd, omdat die dan opeens megahard staat >.<. Super irritant dus.
Ik had in de PS5 audio instellingen gekeken en had deze toen gezet op “DTS” (stond daarvoor op Linear PCM). Meteen een STUK luider en meer Dolby effect, mijn Sonos geeft aan af te spelen “Dolby Digital 5.1”. Klinkt goed, maar enige nadeel er lijkt een audiolag op te treden, het loopt nu niet helemaal synchroon meer met het beeld (het is niet dramatisch maar het stoort mij wel). Als ik gewoon de PS5 via TV speakers doe op standaard settings klinkt alles gewoon goed.
Om een lang verhaal kort te maken:
Wat moet ik doen om het geluid van de PS5 zo goed mogelijk te krijgen op mijn Sonos Arc en Sub 3. Ik heb verder geen extra surround speakers. Welke instellingen moet ik doen op de PS5? Moet ik kiezen als uitvoer TV, Soundbar of AV receiver? Moet ik dan kiezen uit 5.1 of 7.1? (ook al heb ik dus al die speakers niet). Moet ik kiezen voor Linear PCM, Dolby Digital of DTS? Moet ik toch in de TV instellingen prutsen?
Instellingen TV zijn (als ik het me goed herinner):
- DTV-audio instelling = Automatisch (keuzes zijn hier MPEG, Dolby Dig, Dolby Dig plus, HE-AAC en Automatisch). Ik merk bij geen één echt verschil, dus daarom maar gewoon op auto gezet.
- Audio Formaat = passeren (keuzes zijn PCM, Automatisch of Passeren). Ik had PCM geprobeerd, maar dan krijg ik geen Dolby Atmos uitvoer meer bij Netflix bijvoorbeeld.
- eArc staat aangevinkt (ik heb zelf het idee dat het mooier klinkt zonder, maar ik lees overal als je eArc hebt op zowel TV en Soundbar dat je dat toch wel aan moet zetten omdat dit beter is?).
- alle HDMI kanalen staan standaard op Bitstream (kan ook kiezen uit PCM). Maar ook hierbij geeeeeen idee wat dit inhoud. Voor nu maar laten staan op bitstream. Volgens mij als ik PCM kies krijg ik alleen maar Stereo 2.0 outputs ofzo.
Wow lang verhaal
Hopelijk neemt iemand de tijd om het te lezen en mij te kunnen helpen ^^.
Bedankt iedereen!
Vraag
Sonos Arc + Sub 3 + Playstation 5
Reageren op dit topic is niet mogelijk.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.