Sonos Arc stopt weergave na ongeveer een uur bij kijken naar Netflix.

  • 19 May 2022
  • 5 reacties
  • 260 Bekeken

Reputatie 4
Badge +3

Beste allemaal,

Even een vraag als redelijk nieuwe Sonos gebruiker.

Bij het kijken naar Netflix valt bij mij sinds gisteren het geluid na ongeveer 1 uur kijken uit. Wanneer ik het hele systeem uitzet en opnieuw aanzet, werkt het weer en gaat na 20 minuten het geluid weer uit.

Op het moment dat het geluid wegvalt brand het statuslampje op de ARC gewoon wit (zoals normaal) als ook op de Sonos One SL’s die als achter speakers zijn ingesteld. Wanneer ik het systeem niet opnieuw start en muziek afspeel via de Sonos-App is er wel geluid. Het lijkt dus alsof de doorgifte via de eARC aansluiting via onze TV wegvalt.

Gisteren heb ik een update ontvangen voor Sonos, versie 14.6.2. Weet niet of het daar aan ligt, maar is wel het vermelden waard.

We kijken hier via de Apple TV 4K, deze is aangesloten op onze Sony Bravia 75 inch 4K UR2. De sonos ARC is aangesloten op de eARC HDMI van de TV en geeft keurig Dolby Atmos door. 

Het Sonos systeem bestaat uit de ARC en 2 One SL’s. Deze speakers zijn allemaal verbonden met ethernet kabels, welke op ons gigabit LAN zijn aangesloten middels managed switches. Ik ben altijd al een voorstander geweest om zoveel mogelijk bedraad te gebruiken, vandaar dat ik in ons huis destijds ongeveer 300 meter Cat6e kabels heb laten leggen en in iedere ruimte wandcontactdozen aanwezig zijn waarin je dan zo je netwerk-kabel kunt plaatsen. Het geheel komt uit in de meterkast waar een patch-paneel is. Het bekabelen van de speakers is voor ons dus een fluitje van een cent. Het internet is verbonden via 1 GB glasvezel van KPN middels een FritzBox 7590.

Nu heb ik via de Sonos-App de wifi voor alle speakers uitgezet (deze stonden nog op enabled), maar dat maakte geen verschil. Probleem was daarmee niet opgelost. Alle Sonos speakers staan op WM:0 in de app. Wat zou betekenen dat alles via ethernet gaat. 

Nu zie ik in de app de instelling onder “Thuisbioscoop” de instelling “Automatisch afspelen TV” en “Uit groep bij Aut. afpelen” staan. Deze stonden aan en heb ik nu uitgezet. Ik weet niet precies wat deze doen (is verder weinig uitleg over te vinden) maar mogelijk door dit uit te zetten, het probleem is opgelost? Weet iemand wat deze settings precies doen? Bij ons lijkt het geen verschil te maken. Wanneer ik het systeem aanzet werkt alles naar behoren, met zowel deze setting aan- als uit.

We gaan het vanavond weer opnieuw testen. Mocht het weer gebeuren, zal ik de diagnose code dit keer even bewaren en hier plaatsen. Gisteravond heb ik de diagnose wel verzonden naar Sonos, maar de klantenservice was op dat moment niet beschikbaar.

 

Sorry voor het lange verhaal, maar heb zoveel mogelijk details proberen te geven.

 

Mvg,

Jeroen


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Of nu even bellen met Sonos. Alleen zij kunnen je diagnose uitlezen. Plaatsen op dit forum heeft geen zin omdat Sonos deze hier niet uitlezen.

Overigens denk ik niet dat het aan te raden is om je surroundspeakers bekabeld aan te sluiten. Volgens mij is het het beste om je Arc bekabeld aan te sluiten en deze een eigen netwerkje met je surrounds te laten opzetten. Bij de Arc en de surrounds dan wel je WiFi aanzetten. De Arc kan dan rechtstreeks het geluid doorzetten naar de surroundspeakers.

Reputatie 7

Ook als je Arc via wifi aangesloten is verzorgt hij de verbinding met de surrounds. Sonos heeft daar een aparte 5Ghz verbinding voor. De instelling “automatisch afspelen TV” zorgt dat de Arc uit zijn slaapstand komt als de Tv aangaat. De instelling “uit de groep bij TV” zorgt ervoor dat je als de Arc in een groep met andere speakers is opgenomen (meerdere “kamers” in Sonos), hij uit de groep gaat als de TV aan gaat.

Maar al het bovenstaande gaat over de radio/internetverbinding, terwijl jij problemen hebt met het geluid dat via de TV loopt - ik neem tenminste aan dat je het geluid niet Airplayt vanaf de ATV. Misschien inderdaad maar eens bellen met Sonos.

Reputatie 4
Badge +3

Hartelijk dank voor de uitleg van de opties “automatisch afspelen tv” en “uit groep bij TV”. We hebben het vanavond weer even geprobeerd en het probleem lijkt opgelost.

Het lag niet aan een instelling van de app, maar aan mijn eigen drang om kabels zo netjes mogelijk weg te werken. Ik had wat kabels van de Apple TV met kabelbinders aan elkaar gezipped om het wat netter te laten ogen. Het bleek dat daardoor de HDMI kabel niet ver genoeg in de Apple TV zat en vermoedelijk maakte deze net wel, en net geen contact. Nu lijkt alles goed te werken en was het probleem (veroorzaakt door mijzelf) dus simpeler dan ik dacht.

 

Reputatie 7

Ha, daarom maak ik er altijd een punt van de kabels zo los mogelijk te hebben……

Reputatie 4
Badge +3

Overigens denk ik niet dat het aan te raden is om je surroundspeakers bekabeld aan te sluiten. Volgens mij is het het beste om je Arc bekabeld aan te sluiten en deze een eigen netwerkje met je surrounds te laten opzetten. Bij de Arc en de surrounds dan wel je WiFi aanzetten. De Arc kan dan rechtstreeks het geluid doorzetten naar de surroundspeakers.

 Om er nog even op terug te komen…. @Erooij heeft wel gelijk. Sinds we ook de Sonos Roam erbij gehaald hadden, vielen er regelmatig “kamers” weg, hadden we een keer een melding dat de linker Sonos One SL in de eetkamer ineens niet meer werd gezien en nog wat van die onaangename verrassingen. Wanneer we dan de app een paar keer opnieuw opstartte deed alles het wel weer. Afgelopen week toch maar eens contact met Sonos opgenomen en zij konden zien dat er meerdere speakers bekabeld waren. Ik was weer eens te ijverig geweest 🤭

Nu enkel de Arc bekabeld gelaten en nog geen uitval meer gehad van speakers of “kamers”. Alles -behalve de Sonos roam- staan nu op WM:0 en werkt perfect. 
 

Echter het “probleem” wat we hadden dat random soms het geluid wegviel bij het kijken naar Netflix en daarbij het enkel gebeurde met Dolby Atmos content, dacht ik dat ik het gevonden had doordat de HDMI kabel niet goed in de Apple TV 4K zat. Nadien gebeurde het nog regelmatig en wanneer ik dan de HDMI uit de Apple trok en weer erin stak ging het weer even goed. 
Na het lezen van een ander topic hier waarin werd gesuggereerd dat de HDMI kabel welke bij de Arc werd geleverd mogelijk niet “snel” genoeg zou zijn voor de wat zwaardere codecs heeft mij doen besluiten om voor zowel de Arc als de Apple TV een HDMI 2.1 kabel te halen en nu is het probleem niet meer voor gekomen. 
Daarbij moet ik wel vermelden dat er rond die tijd ook een update is geweest (14.10) van Sonos. Dus het kan natuurlijk ook zijn dat die het heeft verholpen. 
Desalniettemin is het probleem nu wel verleden tijd en mooi stabiel, dat wou ik nog even laten weten. 
Dank jullie wel voor het meedenken in deze 👍