Beste allemaal,
Even een vraag als redelijk nieuwe Sonos gebruiker.
Bij het kijken naar Netflix valt bij mij sinds gisteren het geluid na ongeveer 1 uur kijken uit. Wanneer ik het hele systeem uitzet en opnieuw aanzet, werkt het weer en gaat na 20 minuten het geluid weer uit.
Op het moment dat het geluid wegvalt brand het statuslampje op de ARC gewoon wit (zoals normaal) als ook op de Sonos One SL’s die als achter speakers zijn ingesteld. Wanneer ik het systeem niet opnieuw start en muziek afspeel via de Sonos-App is er wel geluid. Het lijkt dus alsof de doorgifte via de eARC aansluiting via onze TV wegvalt.
Gisteren heb ik een update ontvangen voor Sonos, versie 14.6.2. Weet niet of het daar aan ligt, maar is wel het vermelden waard.
We kijken hier via de Apple TV 4K, deze is aangesloten op onze Sony Bravia 75 inch 4K UR2. De sonos ARC is aangesloten op de eARC HDMI van de TV en geeft keurig Dolby Atmos door.
Het Sonos systeem bestaat uit de ARC en 2 One SL’s. Deze speakers zijn allemaal verbonden met ethernet kabels, welke op ons gigabit LAN zijn aangesloten middels managed switches. Ik ben altijd al een voorstander geweest om zoveel mogelijk bedraad te gebruiken, vandaar dat ik in ons huis destijds ongeveer 300 meter Cat6e kabels heb laten leggen en in iedere ruimte wandcontactdozen aanwezig zijn waarin je dan zo je netwerk-kabel kunt plaatsen. Het geheel komt uit in de meterkast waar een patch-paneel is. Het bekabelen van de speakers is voor ons dus een fluitje van een cent. Het internet is verbonden via 1 GB glasvezel van KPN middels een FritzBox 7590.
Nu heb ik via de Sonos-App de wifi voor alle speakers uitgezet (deze stonden nog op enabled), maar dat maakte geen verschil. Probleem was daarmee niet opgelost. Alle Sonos speakers staan op WM:0 in de app. Wat zou betekenen dat alles via ethernet gaat.
Nu zie ik in de app de instelling onder “Thuisbioscoop” de instelling “Automatisch afspelen TV” en “Uit groep bij Aut. afpelen” staan. Deze stonden aan en heb ik nu uitgezet. Ik weet niet precies wat deze doen (is verder weinig uitleg over te vinden) maar mogelijk door dit uit te zetten, het probleem is opgelost? Weet iemand wat deze settings precies doen? Bij ons lijkt het geen verschil te maken. Wanneer ik het systeem aanzet werkt alles naar behoren, met zowel deze setting aan- als uit.
We gaan het vanavond weer opnieuw testen. Mocht het weer gebeuren, zal ik de diagnose code dit keer even bewaren en hier plaatsen. Gisteravond heb ik de diagnose wel verzonden naar Sonos, maar de klantenservice was op dat moment niet beschikbaar.
Sorry voor het lange verhaal, maar heb zoveel mogelijk details proberen te geven.
Mvg,
Jeroen