Skip to main content
Vraag

Sonos Arc /Samsung TV

• October 14, 2025
  • 11 reacties
  • 101 Bekeken

Herman17
Forum|alt.badge.img

Sonos blijft aut. opstarten bij TV aanzetten. Ik wil graag zelf kiezen. Moet nu stekker HDMI eruit halen om via TV speakers te luisteren. Ik gebruik Sonos om films te kijken en als radio. In TV intellingen is dit niet mogelijk. Kan hem op TV speaker zetten maar blijft terug springen op Sonos.

11 Reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • October 14, 2025

Koop je dure speakers om tv geluid te reproduceren en dan mogen ze niet opstarten. Zonde.

Mogelijk dat je in de instellingen van de tv iets kunt uitzetten die ervoor zorgt dat deze automatisch met de soundbar schakelt. Zoeken bij de HDMI instellingen.

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • October 14, 2025

Waarom zou je de Arc niet willen gebruiken bij tv kijken?

Herman17
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Novice
  • October 14, 2025

Is mijn vraag niet duidelijk??? Ook mijn Samsung TV heeft redelijk geluid , goed genoeg voor Nieuws en andere programma,s Het supergeluid van de Sonos gebruik ik voor Muziek en Films. Waarom een vraag op een vraag? Zo wordt er niemand geholpen (onzinnig) Altijd alles tegelijk aan zetten kost ook best wel wat stroom en is voor mij niet nodig. HDMI instellingen had ik al geprobeerd (zie bijlagebovenaan).

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • October 14, 2025

Het was zeker niet vervelend bedoeld. Maar als de tv terug springt naar de hdmi instelling zou ik niet weten hoe het anders moet. Misschien kan ​@106rallye je daar mee helpen 

Herman17
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Novice
  • October 14, 2025

Bedankt . ik had bij Samsung dit ook gevraagd , deze kwamen er ook niet uit (ook niet in HDMI instellingen) en adviseerde een KillSwitch voor de HDMI , maar dan doet niets het meer en kan ik net zo goed iedere keer de stekker erin en eruit doen. Met zulk duur spul moet je toch wel kunnen switchen tussen aan en uit .

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • October 14, 2025

Wat gebeurt er wanneer je CEC uitschakelt?

Uitschakelen van CEC op Samsung TV 

1. Druk op de Home-knop op de afstandsbediening. 
  2. Navigeer naar Instellingen (of Alle instellingen). 
  3. Ga naar Systeem (of Algemeen/Verbinding). 
  4. Selecteer Beheer externe apparaten. 
  5. Selecteer Anynet+ (HDMI-CEC).
  6. Schakel de functie uit. 
    • Let op: Op sommige oudere modellen moet u mogelijk eerst naar de Expert-instellingen gaan om Anynet+ te vinden. 

Wanneer dit werkt zal je denk ik wel de bediening over moeten nemen met de Sonos app. Kan eea niet zelf testen omdat ik geen hdmi gebruik. 

106rallye
  • October 15, 2025

Ik deel de verbazing verbazing over waarom je geen goed geluid zou willen bij andere uitzendingen dan films. Maar daar heb je inderdaad niets aan. Wel denk ik dat je je verkijkt op de besparing die het niet-gebruiken van de Arc oplevert, zeker als je hem niet ook van de stroom haalt. De Arc blijft dan immers 4,4 watt verbruiken, zie Stroomverbruik van Sonos als niet-actief | Sonos

Maar inderdaad, telkens Anynet+ uitzetten en weer aanzetten als je de Arc wilt gebruiken is de oplossing. Mogelijk moet je eerst eARC nog uitzetten.

Gaat je TV overigens niet meer stroom verbruiken als je daarvan de speakers gebruikt? Heb je dat eventueel afgewogen tegen het meerverbruik van de Arc.

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • October 15, 2025

Ik deel de verbazing verbazing over waarom je geen goed geluid zou willen bij andere uitzendingen dan films. Maar daar heb je inderdaad niets aan. Wel denk ik dat je je verkijkt op de besparing die het niet-gebruiken van de Arc oplevert, zeker als je hem niet ook van de stroom haalt. De Arc blijft dan immers 4,4 watt verbruiken, zie Stroomverbruik van Sonos als niet-actief | Sonos

Maar inderdaad, telkens Anynet+ uitzetten en weer aanzetten als je de Arc wilt gebruiken is de oplossing. Mogelijk moet je eerst eARC nog uitzetten.

Gaat je TV overigens niet meer stroom verbruiken als je daarvan de speakers gebruikt? Heb je dat eventueel afgewogen tegen het meerverbruik van de Arc.

Ik denk ook dat die besparing op jaar basis echt minimaal is. Je kan beter 1 x niet douchen per jaar dat bespaart meer.

Herman17
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Novice
  • October 15, 2025

Hallo. eArc uitzetten helpt ook niet , hij speelt +/- 5 sec. over speakers Tv en springt dan weer over naar Sonos. Misschien hebben jullie kwa verbruik wel gelijk , en kan ik hem beter gewoon aan laten staan. 

Ondanks geen oplossing toch allemaal heel erg bedankt.

106rallye
  • October 16, 2025

Nee, ik bedoelde én Anynet én eARC uitzetten. Als alleen Anynet uitzetten niet zou werken.

Herman17
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Novice
  • October 16, 2025

Nieuwe TV . Anynet is niet te vinden