Beantwoord

Sonos ARC op AV Receiver aansluiten


Mijn 2 jaar oude tv ondersteunt helaas geen Dolby Atmos (Samsung QE55Q9F). Helaas krijg ik bij afgespeelde content op mijn Sonos ARC enkel DD+ in de S2 app te zien (Netflix en Prime video). Ik heb de Arc echter gekocht om van het echte Dolby Atmos te kunnen genieten (heb naast de ARC ook 2x een Sonos One en de Sub2 subwoofer).

TV is op de Sonos ARC aangesloten via de HDMI ARC van de TV.

Nu is de vraag of ik de Sonos  ARC beter aan Mediamarkt kan retourneren, of dat er toch een oplossing is om Dolby Atmos te beluisteren (TV is te nieuw om te vervangen, krijg ik bijna niets meer voor terug)

Na een uitgebreide online zoektocht, heb ik nog één idee, die ik hier graag wil voorleggen:

Is de Sonos ARC aan te sluiten op de eARC HDMI van een receiver (bijv. Sony STDB1080). De TV sluit ik dan eenvoudig aan op een reguliere HDMI-in van de receiver, om tv geluid via het Sonos-systeem af te kunnen spelen. En ik zou nog een HDMI verbinding maken van de receiver HDMI-Out (er bevindt zich naast de eARC ook een reguliere HDMI out op de receiver), naar de TV HDMI (evt. de HDMI-ARC, maar kan wellicht ook een reguliere HDMI in zijn).

In bovenstaande oplossing zal ik dan een 4k Apple TV op de receiver aansluiten en van dit apparaat content in hoge resolutie  naar de Sonos ARC (Geluid) en naar de TV (Beeld) willen streamen.

IIk ben me ervan bewust dat de SONOS ARC in principe bedoelt is om direct op de TV aan te sluiten. En dat het vreemd is om een versterker aan het sonos systeem toe te voegen. Maar ik zie helaas geen andere oplossing. En gezien de kosten voor een nieuwe TV met eARC hoop ik dat dit een opstelling is die zal werken? Zo niet dan moet ik helaas afscheid nemen van de Arc.

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

 

icon

Beste antwoord door 106rallye 30 July 2020, 07:08

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

13 Reacties

Beste Sonos Community. Inmiddels is het bericht 83 keer bekeken :-) Maar helaas nog geen enkele reactie. Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een AV Receiver / Versterker op de HDMI ARC van de Sonos in combinatie met een TV?

Reputatie 5
Badge +3

Je TV ondersteunt wel Dolby Atmos alleen niet samenwerking met Netflix of Prime (op dit moment, er schijnt een update in de maak te zijn)

Hang er maar een harde schijf aan met Dolby Atmos Trailers.

 

Reputatie 7
Badge +3

Je receiver ontvangt het geluid van de tv, wanneer deze geen Atmos zou kunnen verwerken kan ook je receiver daar geen Atmos van maken. Dus geen oplossing.

Staar je ook niet blind op het Atmos gebeuren. Bij reguliere tv uitzendingen/films mag je al blij zijn met een goede DD. 

Volgens de amazon prime video website, zou de ARC een Atmos signaal uit de Prime Video app moeten ontvangen: https://www.primevideo.com/help/ref=atv_hp_nd_cnt?language=nl_NL&nodeId=GK4GR2DKAKDK92H9

 

De Sonos S2 app geeft echter aan dat een DD+ signaal uitgezonden wordt.

Dankjewel voor je reactie! Het gaat me er echter niet zozeer om het tv signaal, maar eerder om hoogwaardige content. Ik ontvang immers bij NPO de meeste uitzendingen in stereo. Het gaat me dus primair om de films en series die ik bekijk via de apps op mijn Samsung TV (waarvan ik begrepen heb dat amazon prime het beste signaal levert voor optimaal geluid). Daarvoor heb ik primair de Sonos ARC gekocht (in stereo geeft mijn tv overigens  bijzonder goed geluid)

Als ik nu op een versterker / receiver een apple tv 4k aansluit, zou ik in theorie een Atmos signaal via de eArc HDMI van de versterker naar de Sonos ARC kunnen sturen. De vraag is echter

  1. Of dat werkt
  2. Of ik via de reguliere HDMI van de versterker en 4k signaal naar de TV kan sturen en of dan beeld en geluid van de ARC, synchroon zullen lopen
  3. Ik bij regulier tv kijken (bijv. NPO) het geluid van de TV naar de Arc door kan lussen door de ARC aansluiting van de TV aan te sluiten op een regulier 2.1 HDMI ingang van de versterker. Ook hier is de vraag ofbeeld en geluid dan ook weer synchroon lopen.

Ik ben benieuwd naar jullie advies

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou de Arc maar gaan terugbrengen. Dat gaat en kan volgens mij niet werken. Zou ook een heel vreemde oplossing zijn om een extra versterker tegaan inzetten op  een draadloos Sonossysteem. 

Reputatie 7

Twee dingen:
1) een DD+ signaal kan Atmos bevatten (compressed) dus het resultaat van de Amazon Prime app kan het begin van de oplossing zijn: je TV geeft DD+ uit aan de Arc - zoek nu een serie of film met Atmos;

2) heeft je receiver een eARC-uitgang? Dat zou mij verbazen. En welke input met Atmos wil je daar dan op afspelen? Vanaf eeb Blu-rayspeler?

Bovendien: als je je TV op een niet ARC-aansluiting van de receiver en de TV aansluit, zal het geluid van de TV niet meer binnenkomen op de receiver - daar is een Audio Return Channel nu juist voor op de HDMI.

Hallo 106ralye,

 

Dankjewel voor je reactie. Voor alle duidelijkheid, ik heb de receiver nog niet. En ik overweeg de receiver enkel als oplossing (alternatief is een nieuwe TV en dat kis me toch echt te veel van het goede) of de Sonos ARC retourneren, maar omdat ik inmiddels flink in andere sonos componenten heb geïnvesteerd, zoek ik een oplossing binnen het Sonos eco systeem.

En als reactie op de post van Erooij, ja het klinkt vreemd om een receiver aan een Sonos Systeem toe te voegen, misschien wel net zo vreemd als dat Sonos een speaker produceert die voor de Atmos ervaring enkel compatible is met slechts een handvol televisies, splinternieuwe TVs die gemiddeld meer dan 2000 Euro kosten.... Dan toch maar een workarounnd, want ik ben gek op mijn sonos systeem. Ik hoop dus dat een receiver de oplossing is. Die oplossing kost ca. 350 Euro...

 

1. 

Als ik Jack Ryan afspeel (Prime levert hier het atmos signaa wordt gezegdl), meldt de S2 app Dolby Digital Plus 5.1,,  geen Dolby Atmos dus.

Ik wil de ARC aansluiting van de TV op een reguliere HDMI van de receiver aansluiten. Geluid moet dus binnen komen. Vervolgens zou ik een HDMI out van de receiver (de Sony heeft er twee) dan op een reguliere HDMI in van de TV aansluiten.

Ik vraag me dan wel af of het geluid synchroon zal zijn met het beeld

2.

Ik overweeg een Sony STRDB1080. Deze bezit inderdaad een eARC HDMI poort. Als source zou ik een 4k Apple TV willen gebruiken. Naast de eARC HDMI is er nog een tweede HDMI out waarover ik beeld naar de TV kan sturen…

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7

Atmos en eARC zijn vrij recente ontwikkelingen. Je kunt Sonos niet verwijten dat oudere TV’s dit niet door kunnen geven - zeker in jouw geval niet, waar het erop lijkt dat de TV een eventueel in het DD+ signaal aanwezige Atmos niet doorstuurt.

Wat jij in wilt met een receiver wordt niet door Sonos ondersteund. Belangrijker nog: volgens mij gaat het niet werken. De eARC van de Sony is niet bedoeld om te werken als uitgang (https://www.sony.co.uk/electronics/support/audio-components-receivers-amplifiers/str-db1080/articles/00020051). het aansluiten van je TV op een niet eARC van de Sony zorgt ervoor dat je geen geluid van de TV (en de Netflix of Prime-apps daarop) naar je receiver krijgt, maar dat zou je oplossen met een Apple TV.

Het gebruik van een Apple TV 4k als bron zou in principe kunnen, ware het niet dat de Apple Atmos enkel uitstuurt via een LPCM-signaal, waar de Arc (nog - een update hiervoor is aangekondigd) niets mee kan.

De enige oplossing die ik zie het gebruik van een goede blurayspeler die wel Atmos uitstuurt, ook voor Netflix en Prime, en dan het apparaat tussenschakelen dat hier genoemd wordt: https://en.community.sonos.com/home-theater-228993/hd-fury-is-working-on-an-earc-solution-for-sonos-arc-full-audio-atmos-from-any-hdmi-sources-6842652 Dit is echter nog in ontwikkeling. De TV sluit je dan aan op een tweede HDMI van de bluray. Qua kosten ben je dan wel redelijk op weg naar de kosten van een nieuwe TV met eARC overigens.

In al het bovenstaande noem je geen settopbox van je TV-provider. Dat zou nog een extra probleem kunnen zijn: waar sluit je die op aan?

Beste 106rallye,

 

Enorm bedankt voor je feedback! Waardevolle informatie :-)

 

Ik ben het niet eens met de inhoud van je eerste alinea. Je hoeft Sonos niet te verdedigen :-) Sonos positioneert zijn (eco-)systeem naar een mainstream doelgroep met wellicht de belangrijkste USP: convenience. De ervaring die ik nu met de ARC heb, staat daar haaks op. Ik vind dat Sonos daarom duidelijker moet communiceren wat de voorwaarden zijn om het product te gebruiken. De ARC wordt neergezet als een uitstekend geluidssysteem dat eenvoudig aan te sluiten is en dat dan top AV audio (Atmos() levert, zeker in een opstelling met 2 One’s en de Sub. Er wordt echter niet bij verteld dat het apparaat letterlijk met slechts een handvol TV’s samenwerkt om dat Atmos signaal te leveren. In mijn online zoektocht ben ik op niet een paar, maar op veel Sonos ARC gebruikersvragen / klachten gestoten die betrekking hebben op (signaal)problemen bij televisies van Samsung, Sony, oudere generatie LG, Loewe en Phillips. Ik ben dus niet de enige. Dat moet toch ook door Sonos gezien worden?

 

Maar goed hier mopperen helpt me niets verder :-) Vandaar helemaal bovenaan mijn uitleg waarom ik een workaround zoek. Ik ben namelijk wel tevreden over de andere sonos producten die ik bezit. En zelfs de ARC vind ik een mooi product, maar als er geen Atmos uit komt, is de Beam meer waar voor m’n geld.

 

Het is me nu duidelijk dat de receiver geen oplossing is. Ik kwam vandaag een andere oplossing tegen op een ander forum: De ‘HD Fury’ . Ik zal me daar nu wat meer in verdiepen en als dat de oplossing biedt zal ik het hier delen. Is echter geen goedkope oplossing….

 

En aan de andere kant van het lijntje heb ik natuurlijk mijn vraag ook bij de samsung community gedropt. Ik heb begrepen dat er deze zomer wellicht een update komt voor oudere TV modellen vanaf 2019 om eArc support te geven.

 

Om nog even terug te komen op je laatste vraag. Ik gebruik geen setup box, maar een CI+ kaart van Ziggo.

 

Maar enorm bedankt voor je uitleg omtrent de receiver. Die optie laat ik nu vallen.

Reputatie 7
Badge +3

Grappig, zo staat dit forum ook vol met “klachten” over het feit dat Sonos achter de feiten aanloopt door heel lang alleen DD aan te bieden. Nu maken ze stappen zijn er weer te weinig ondersteunende tv’s. 
Jammer genoeg willen wij als consumenten steeds meer of is het dat de producent ons zijn wil oplegt? Ik ben al heel lang blij met al die 4K en nu 8K uitzending die ik op mijn tv kan genieten (not). En hoe zit het ook alweer met die 3D en curved tv’s die het summum waren? 
Persoonlijk denk ik ook dat Atmos te veel gepromoot wordt. Natuurlijk kan dat prachtig zijn, maar een goede Atmos bestaat uit losse speakers en dan een aantal vanuit het plafond. Ditzelfde geldt overigens ook voor surround, waarbij het een vorm van behelpen is met een soundbar, maar met behulp van de surrounds wordt het beter maar nooit echt de top. 

Reputatie 7

Mijn eerste alinea was meer als uitleg dan als verdediging bedoeld. Om Atmos te krijgen moet je overige apparatuur modern genoeg zijn, dus liefst zowel compressed Atmos via DD+ kunnen doorgeven als uncompressed (“full”) Atmos. Dat laatste kan alleen via eARC, wat nog niet veel TV’s hebben, het eerste ook via ARC, maar ook daarvoor moet je TV (en de apps daarop) klaar (en dus ook redelijk modern) zijn. Zo gek is dat niet. En inderdaad: de Playbar is lang bekritiseerd omdat die nog een optische kabel nodig had. Nu doet Sonos modern en “is het weer niet goed”. ;-)

Wat je wel kunt zeggen is dat Sonos  zich zeer afhankelijk maakt van TV-fabrikanten die niet allemaal even goed de HDMI- specificaties volgen. Zie bijvoorbeeld de problemen die Samsung TV’s uit 2020 hebben met eARC als sprake is van ConnectBox - dan lijkt de Arc het niet te doen. Bij dezelfde TV zonder ConnectBox doet hij het wel.

Die HD Fury zat ook in de link die ik poste ;-)

Dank voor de uitleg en genomen moeite 106rallye. Wordt bijzonder gewaardeerd!