Beantwoord

Sonos Arc bedraad of niet?

  • 13 December 2022
  • 5 reacties
  • 709 Bekeken

Goedemiddag Sonos fanatics,

Sinds gistermiddag hangt aan onze muur de Sonos Arc en krijgt ondersteuning van de SUB-3. Een prachtige, overweldigende ervaring. De installateur gaf mij het advies om toch nog even een lan-kabel mee te nemen in de buis in de muur om in elk geval de Sonos Arc ook op ethernet aan te sluiten. Dit heeft hij keurig gedaan en de sub staat zonder lan aansluiting achter de bank. So far so good! 

Maar dan kan mijn logica het niet meer bijhouden….

Ik heb dus een Sonos Arc die aangesloten zit op een prachtig nieuwe 2.1 HDMI kabel en op een ethernetkabel (die in verbinding staat met onze Ziggo smart wifi connect box). Alles draait en functioneert prima maar wat voor voordeel heb ik nu precies met een lan bedraad ARC? In de app bij mijn systeem Woonkamer ARC + SUB staan allebei de apparaten op WIFI ingeschakeld. Omdat de ARC met lan is bekabeld, moet ik dan de ARC omzetten naar WIFI uitschakelen?

 

Of moet ik alles gewoon zo laten, ARC en SUB beiden op WIFI ingeschakeld? Ik probeer echt te begrijpen wat nou het voordeel is van een ethernet bedraad ARC en wat mij dit gaat opleveren. Inmiddels wordt ik door de tijd ingehaald en krijg ik dit soort logica ook niet meer onder de knie :)

 

Dank voor jullie support en hopelijk kan ik dit van iemand goed beantwoord krijgen.

 

Many thanks en groet,

 

Michiel

icon

Beste antwoord door Erooij 13 December 2022, 15:35

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Alles laten zoals het is. De Arc staat via een lanverbinding verbonden met het internet t.b.v, een goede muziekstream. Dit is verder niet belangrijk voor tv geluid, maar dus wel voor muziek. WiFi moet dan weer aanstaan omdat de Arc een eigen netwerk opbouwt (sonosnet) met de sub.

Wanneer later eventueel ook nog gekozen wordt voor surrounds (aanrader 😉) dan worden deze ook zo aangestuurd.

Kijk, dat is in 1 x heel concreet! Dank. Ik kan uit jouw verhaal verder herleiden dat de ARC dus zelf weet dat hij met LAN bekabeld is en dat ik dus niet op specifiek de ARC de wifi hoef uit te schakelen? Dit regelt het systeem allemaal zelf?

Zowel bedraad of WIFI hebben wij thuis een prima en optimaal netwerk, dus vanuit beide kanten maak ik mij geen zorgen.

De surrounds voor achter 2 x ONE SL ligt nog in het vizier maar we hebben er niet echt een goede plek voor met een bank strak tegen de muur. We gaan het eerst even met deze 3.1 opstelling proberen en vanavond even met een geleende Iphone de TruePlay instellingen bewandelen. Nogmaals dank! 

Reputatie 7
Badge +3

Veel plezier van je Sonos en inderdaad gewoon alles laten zoals het nu is, Sonos regelt de rest. 
Dat je netwerk uitstekend is zegt overigens niet altijd alles. Er kunnen vele oorzaken zijn die voor een buffereffect in je WiFi zorgen. Hier hoef je niet veel van te merken, maar kan bij muziek streamen net even een probleem opleveren.

Reputatie 7

Wifi staat bij Sonos voor “alle draadloze verbindingen”. Ook op een bekabelde Arc moet Wifi daarom aan staan, anders doen je Sub en evt. surrounds het niet - die hebben namelijk een 5GHz draadloze verbinding met de Arc.

Badge

Kijk, dat is in 1 x heel concreet! Dank. Ik kan uit jouw verhaal verder herleiden dat de ARC dus zelf weet dat hij met LAN bekabeld is en dat ik dus niet op specifiek de ARC de wifi hoef uit te schakelen? Dit regelt het systeem allemaal zelf?

Zowel bedraad of WIFI hebben wij thuis een prima en optimaal netwerk, dus vanuit beide kanten maak ik mij geen zorgen.

De surrounds voor achter 2 x ONE SL ligt nog in het vizier maar we hebben er niet echt een goede plek voor met een bank strak tegen de muur. We gaan het eerst even met deze 3.1 opstelling proberen en vanavond even met een geleende Iphone de TruePlay instellingen bewandelen. Nogmaals dank! 

 

Wat misschien een optie is is zoals wij het gedaan hebben. bij Ikea 2 van die symfonisk panelen kopen en die als surround achter  de bank aan de muur opgehangen.  Dat wilden wij sowieso al omdat 2 speakers op stands achter de bank geen pan is naar onze mening. 

Het leuke verder van die speaker panelen is dat je een keer andere cover erop kan doen. Dus het leeft meer. 

Links de speaker