Vraag

Sonos Arc aansluiten op TV of Ziggo Next box?

  • 15 October 2020
  • 17 reacties
  • 10939 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Volgende week ontvang ik mijn Sonos ARC. Nu kan ik deze op mijn (ietwat oudere) TV aansluiten via HDMI-arc en de optische uitgang aldaar. Echter, op de Ziggo Next box zit ook een optische uitgang voor geluid.

Wat is nu de juiste volgorde/beste optie:

Van Ziggo Next met HDMI naar TV en dan van TV met HDMI-Arc en optische uitgang naar de Sonos?

of

Van Ziggo Next alleen de optische uitgang rechtstreeks naar Sonos-ARC en de HDMI wél naar TV en dan naar Sonos-Arc?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

17 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

De meest voor de hand liggende optie is de eerste, maar dan zonder de optische aansluiting. Je sluit of de hdmi of de optische kabel aan, nooit beide.

Ik verwacht alleen niet dat je Atmos zult kunnen gebruiken gezien het feit dat je schrijft dat je een wat oudere tv hebt. Hier zijn al heel wat onderwerpen over geschreven op dit forum. 

Reputatie 1
Badge

De meest voor de hand liggende optie is de eerste, maar dan zonder de optische aansluiting. Je sluit of de hdmi of de optische kabel aan, nooit beide.

Ik verwacht alleen niet dat je Atmos zult kunnen gebruiken gezien het feit dat je schrijft dat je een wat oudere tv hebt. Hier zijn al heel wat onderwerpen over geschreven op dit forum. 

Hi, dank je. Ja, dat ik Atmos nu nog niet kan gebruiken besef en las ik. TV wordt ook wel vervangen binnenkort, verwacht ik.
Ging mij erom dat ik ook veel lees over het niet synchroon lopen van geluid met beeld icm Ziggo. Dat is de eerste insteek die ik juist wil hebben lopen ;-)

Reputatie 7
Badge +3

In dat geval altijd beginnen met hdmi vanaf tv naar Arc, krijg je die niet goed dan optisch en als laatste het ziggo kastje. 
Dit zou mijn insteek zijn. Zelf nooit verraging ervaren, maar ik heb een playbase die alleen optisch kan.

Reputatie 7

Volgens mij werkt je optie 2 niet. De Arc heeft maar 1 aansluiting; een HDMI. Als je optisch wilt gebruiken gaat dat via een verloopstuk. Ook dan is dus de HDMI op de Arc bezet.

Reputatie 1
Badge

Volgens mij werkt je optie 2 niet. De Arc heeft maar 1 aansluiting; een HDMI. Als je optisch wilt gebruiken gaat dat via een verloopstuk. Ook dan is dus de HDMI op de Arc bezet.

Aha! Dan wordt het dus: geluid optisch van Ziggo naar TV. Dan van TV via HDMI-arc naar de Sonos ARC

Reputatie 7
Badge +3

Nee, Hdmi van ziggo naar tv en hdmi van tv naar arc. Simpeler kan niet.  Zowel beeld als geluid gaat via hdmi. Hdmi-arc aansluiting kan eventueel 2 kanten op communiceren. Indien dus maar 1 hdmi-arc op tv, dan die gebruiken voor aansluiten van de Sonos arc. 

Reputatie 1
Badge

ARC is binnen! Werkt prima als hierboven beschreven. Google assistant aangesloten en werkt in de basis prima. Echter bij ‘Zet TV uit’ en ‘Zet TV aan’ wordt de Ziggo Next box vergeten. Is daar een truukje voor?

De afstandsbediening is wel met de TV gekoppeld en werkt op dat vlak wel

Reputatie 7
Badge +3

Werk zelf niet met Google, maar ik denk dat daar niet aan te ontkomen is. Indien je tv over meer hdmi-arc aansluitingen zou beschikken zou het wellicht op te lossen zijn want er moet 2-richting communicatie zijn tussen de apparaten. De normale hdmi gaat slechts 1 kant op, van apparaat naar tv. De ziggo box kan dan dus geen uitschakelbericht ontvangen van de tv.

Reputatie 1
Badge

Werk zelf niet met Google, maar ik denk dat daar niet aan te ontkomen is. Indien je tv over meer hdmi-arc aansluitingen zou beschikken zou het wellicht op te lossen zijn want er moet 2-richting communicatie zijn tussen de apparaten. De normale hdmi gaat slechts 1 kant op, van apparaat naar tv. De ziggo box kan dan dus geen uitschakelbericht ontvangen van de tv.

Klinkt inderdaad plausibel...hhmm..

Reputatie 7
Badge +3

Dat is waarom ik al jaren met een logitech afstandsbediening werk. In 1x schakelen wat je allemaal uit of aan wilt hebben. Nu moet ik zeggen dat de hele spraakbediening niet aan mij is besteed, maar dat zal een leeftijddingetje zijn. 😉

Reputatie 7

Het aan- en uitzetten van een apparaat dat aan de TV gekoppeld is, is geen HDMI-ARC feature, maar een HDMI-CEC feature. Ook bij niet-ARC HDMI-aansluitingen vindt deze communicatie plaats. Zo zetten mijn PS4 en Nvidia Shield (vanaf gewone niet- ARC aansluitingen) de TV aan. Mijn Beam (Sonos TV Control via de CEC-feature op de ARC-aansluiting) overigens ook. Je hebt dus twee mogelijkheden:

  • de Ziggo Next is via de TV aan te zetten, zodat je in moet stellen dat hij aangaat als de TV aangaat (of dat nu via Google is of niet) en dat de TV vervolgens op de juiste input gaat; of
  • de Ziggo Next is via Google Assistent aan te zetten en zet de TV aan en op de juiste input.

Dat laatste heb ik met de Shield: “Hey, Google, Shield aan” zet de Shield aan, die via HDMI-CEC de TV aanzet en op de juiste input schakelt.

Edit: even Googelen leidt tot de conclusie dat de Next niet aan te zetten is via Google (zie https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-met-google-assistent-bedienen-39312). Of de TV de Next box aan kan zetten kan ik zo niet vinden, de meeste webpagina’s behandelen de situatie waarbij de Next de TV aanzet, via CEC of de infrarood-functie van de Next.

Reputatie 7
Badge +3

Sorry, het klok en klepel verhaal. 🥴

Cec is inderdaad de aanstuurder, waarbij opgemerkt dat deze “standaard” niet geheel standaard is en ook per merk een andere aanduiding heeft. Op elk apparaat moet deze functie ook echt geactiveerd worden om überhaupt te kunnen werken. Ik lees dat dit echt een trial and error functie is.

Blijf maar bij mijn logitech. 

Reputatie 7

Ik moet eerlijk zeggen dat CEC mij al jaren goed bevalt, zeker bij de Shield kun je er ook nog een aantal zaken aan instellen. Niet-CEC-apparaten (zoals mijn KPN settopbox) zijn dan een ergernis, waarbij mijn TV dat via de Samsung Connect box heeft opgelost.

Mijn ervaring met Logitech is minder goed. Bij mijn vorige set up met een Marantz homecinema receiver, werkte de Logitech die ik kort geprobeerd heb met vaste stappen, die niet altijd mijn logica volgenden. Dat is echter ook alweer een aantal jaren geleden, toen alles nog met ir moest. Ik zie dat dit bij Ziggo ook wordt genoemd als oplossing.

Reputatie 7
Badge +3

Zelf werk ik met een logitech met hub. Diverse apparaten hierop aangesloten, van tv tot aquarium en elektrische “openhaard”. Richten hoeft ook niet. Veel mogelijk en het voordeel is dat je voor jezelf de belangrijkste knoppen kan installeren. Al jaren heel tevreden mee. 
In feite loop je ook weinig risico tegen apparaten aan te lopen die niet (juist) compatibel zijn met CEC. 

Reputatie 1
Badge

Nee, Hdmi van ziggo naar tv en hdmi van tv naar arc. Simpeler kan niet.  Zowel beeld als geluid gaat via hdmi. Hdmi-arc aansluiting kan eventueel 2 kanten op communiceren. Indien dus maar 1 hdmi-arc op tv, dan die gebruiken voor aansluiten van de Sonos arc. 

ik keek gister in mijn Sonos app naar  Systeem en trof daar aan dat alles zich in Stereo 2.0 afspeelde ipv 5.1 (oude TV), ook al leek het best wel surround. Uiteindelijk nu van mijn Ziggo Next via Optische aansluiting direct naar de Sonos ARC en nu heb ik écht 5.1. Wat een verschil zeg. En ook geen lip-sync issues oid.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zou waarschijnlijk ook via hdmi kunnen, maar de instellingen op zowel de tv als de ziggobox moeten dan goed staan.

Nadeel van wat je nu gedaan hebt is dat apps van de tv of eventueel extra aangesloten apparaten geen geluid kunnen doorgeven aan de sonos. Heb je dat geen behoefte aan dan is het zo prima natuurlijk. 

Reputatie 1
Badge

Dat zou waarschijnlijk ook via hdmi kunnen, maar de instellingen op zowel de tv als de ziggobox moeten dan goed staan.

Nadeel van wat je nu gedaan hebt is dat apps van de tv of eventueel extra aangesloten apparaten geen geluid kunnen doorgeven aan de sonos. Heb je dat geen behoefte aan dan is het zo prima natuurlijk. 

Dat komt wel als ik de tv (bijna 10 jaar oud) ga vervangen door een versie met eARC/Dolby Atmos. Dan ga ik dat herzien. Voor nu is het prima. Ik heb TV via Ziggo en Muziek via de Sonos en andere apps.