Beantwoord

sonos amp met 4 x play 5

  • 11 August 2019
  • 5 reacties
  • 750 Bekeken

Beste kan je een sonos AMP 4 x een play 5 koppelen voor dolby surroundgeluid ?
l + r voor
l + r achter
center = speaker van tv

zonder gebruik van de AMP versterker dus
icon

Beste antwoord door 106rallye 12 August 2019, 09:44

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Nee, heb je minstens de Playbar, Playbase of Beam voor nodig, waar je dan 2 P5’s kan gebruiken als achter speakers.
Ik bedoel die nieuwe AMP van sonos he
groet Hans
Reputatie 7
De Amp (https://www.sonos.com/support/nl/sonos-user-guide/index.html#t=sonos-user-guide%2Famp%2Famp.htm%23TOC_Wat_kun_je_doen_met_debc-2&rhtocid=_0_1_8_1) is een versterker, bedoeld om zelf passieve (niet-Sonos) speakers aan te sturen. Als je hem zou gebruiken met vier Play:5’s heb je geen passieve, maar juist actieve speakers (die hun eigen versterking doen) en dus heb je de Amp niet nodig waarvoor hij bedoeld is: als versterker. Om toch een TV aan te sluiten op je Sonos kun je dan beter de weg van @Difke volgen: de Playbar, Playbase of de Beam zorgen dan voor zowel de centerspeaker als links en rechts voor.

In bovenstaande link worden de volgende functies van de Amp benoemd:
“Sluit de Amp aan op je tv voor je ultieme entertainmentsysteem.
  • Gebruik de Amp en een paar speakers van een ander merk om twee voorste geluidskanalen te creëren.
  • Gebruik de Amp met speakers van een ander merk om surround sound toe te voegen als er al een Sonos home-cinema speaker (Beam, Playbase, Playbar of een andere Amp) is aangesloten op je tv.”
De door jouw genoemde mogelijkheid om vier Sonos-speakers direct aan te sturen, lijkt er dus niet te zijn. Elders heb ik wel gelezen dat de Amp twee passieve voorspeakers kan bedienen en voor de achterspeakers twee Sonossen kan aansturen.

Een centerspeaker geeft alleen het geluid weer dat in het midden uit het beeld moet komen. Je TV kun je niet als center gebruiken omdat hij alle geluid (zowel midden, links en rechts voor als links en rechts achter) weergeeft en dus niet alleen het midden. De Amp “maakt” zelf een centerkanaal via de aangesloten passieve frontspeakers (hij “houdt je voor de gek” zodat je denkt een center te horen); een center is bij gebruik van de Amp dus niet nodig. Bovendien gaan waarschijnlijk je TV-speakers uit als je het geluid naar de Amp leidt (via optisch of HDMI).

In de set up die jij voorstelt is zou je, denk ik, de Amp willen gebruiken om het geluid van je TV in je Sonos-systeem te krijgen. Vier Sonos-speakers aansluiten en je TV als center gaat echter niet. Dan kun je inderdaad beter de genoemde Playbar, Playbase gebruiken en twee Play:5 als achterspeakers. Of wel de Amp maar dan als je passieve (front-)speakers wilt gebruiken.

Overigens wordt het gebruik van Play:5’s als surround gezien als “overkill”; ze zijn daar eigenlijk te goed/duur voor. Als je ze niet al in huis hebt zouden One’s, Play:1’s (goedkoper) of Ikea Symfonisk (nog goedkoper) genoeg zijn voor surround. Ik heb One’s als surround en kan dus niet zeggen of Play:5’s echt overkill zijn.
Mijn 2019 OLED tv van Panasonic is zo in te stellen dat je de ingebouwde soundbar ook kunt instellen als puur Centre speaker.
daarmee kan ik met de Sonos AMP L + R voor gebruiken om passieve speakers aan te sturen , en achter inderdaad 2 actieve speakers van Sonos.
je zou denken dat het voor Sonos eenvoudig te programmeren is om ook de voor speakers actief te krijgen.(kan sonos weer speakers verkopen toch?)🤔
Reputatie 7
Maar dan zouden mensen geen soundbars van Sonos meer kopen......

De TV-speakers gaan dus niet uit als je een ander apparaat aansluit?