Sonos 7.1 surround


Hallo,

Ik vroeg me af of er ondertussen wat meer duidelijkheid is of dat er al eventueel plannen zijn om de sonos app uit te breiden naar een 7.1 surround functie. Ik heb zelf een sonos beam een sub en 4 one speakers in mijn woonkamer hangen, ik persoonlijk vind dit de mooiste opstelling voor muziek en pair deze dan ook wanneer ik muziek afspeel in de woonkamer. echter vind ik het nogsteeds erg jammer dat wanneer ik een film kijk de speakers links en rechts voor moet loskoppelen omdat deze niet geweldig meewerken omdat sonos geen 7.1 ondersteunt. nu ben ik eerst op het internet wat rond gaan kijken en het viel me echt op dat er een enorm aantal mensen zijn die hier hetzelfde over denken en hier ook enorm van balen, zelfs ben ik mensen op forums tegengekomen die om deze reden een andere fabrikant gekozen hebben die dit wel aanbied. enorm zonde dus! zoals ik begrepen heb zou de hardware van de sonos apperaten dit ook makkelijk kunnen ondersteunen maar is er enkel geen actie ondernomen om hiervan te profiteren. 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

10 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Sonos doet hoe dan ook nooit uitspraken over de toekomst.
Persoonlijk zie ik hier ook weinig in want wat moet er dan over die 2 voorspeakers gestuurd worden? Bij tv aanbod moet je hoe dan ook al blij zijn wanneer je surround kan ontvangen, bij apps blijft het ook beperkt wat er aangeboden wordt en voor zover mij bekend geen 7.1 Wat dan overblijft zou iets uit je persoonlijke bezit moeten zijn.

Ben juist zeer tevreden met hoe ruimtelijk Sonos het geluid de kamer instuurt.

Reputatie 7

Sonos laat zich nooit uit over toekomstige ontwikkelingen. Ik vraag me ook werkelijk af of Sonos, wiens markt het nu juist is om zo weinig mogelijk speakers te gebruiken, naar 7.1 zou gaan. Ook bij de Arc en de Beam is men niet voor Atmos met extra losse speakers gegaan, maar voor weergave via reflectie. Ik vraag me ook af of de klantengroep van Sonos dit massaal zou willen (ondanks de frequente roep op fora hierover): je haalt er nauwelijks voordeel uit bij streaming, zoals de meeste mensen tegenwoordig hebben.

Kortom: ik laat me graag verrassen, maar die is echt iets voor de tweakers en niet voor de typische Sonos koper (“wel geld, geen technisch inzicht en niet van plan dat te krijgen”).

Sonos doet hoe dan ook nooit uitspraken over de toekomst.
Persoonlijk zie ik hier ook weinig in want wat moet er dan over die 2 voorspeakers gestuurd worden? Bij tv aanbod moet je hoe dan ook al blij zijn wanneer je surround kan ontvangen, bij apps blijft het ook beperkt wat er aangeboden wordt en voor zover mij bekend geen 7.1 Wat dan overblijft zou iets uit je persoonlijke bezit moeten zijn.

Ben juist zeer tevreden met hoe ruimtelijk Sonos het geluid de kamer instuurt.

“moet er dan over die 2 voorspeakers gestuurd worden?” het zelfde als bij andere aanbieders die wel met een 7.1 werken? 

Ik ben ook niet ontevreden met hoe ruimtelijk sonos het geluid de kamer instuurt. ik vind het gewoon jammer dat ik 2 boxen in mijn kamer heb hangen die ik niet aan kan zetten tijdens een film omdat ze niet goed meewerken in de surround. en voor mensen zoals mij zou het gewoon een hele aangename update zijn. 

Sonos laat zich nooit uit over toekomstige ontwikkelingen. Ik vraag me ook werkelijk af of Sonos, wiens markt het nu juist is om zo weinig mogelijk speakers te gebruiken, naar 7.1 zou gaan. Ook bij de Arc en de Beam is men niet voor Atmos met extra losse speakers gegaan, maar voor weergave via reflectie. Ik vraag me ook af of de klantengroep van Sonos dit massaal zou willen (ondanks de frequente roep op fora hierover): je haalt er nauwelijks voordeel uit bij streaming, zoals de meeste mensen tegenwoordig hebben.

Kortom: ik laat me graag verrassen, maar die is echt iets voor de tweakers en niet voor de typische Sonos koper (“wel geld, geen technisch inzicht en niet van plan dat te krijgen”).

Ik zal ook zeker niet zeggen dat elke sonos gebruiker hier per se gebruik van zou (willen) maken. maar weet wel zeker dat er een aanzienlijk aantal gebruikers dankbaar zou zijn met een update zoals deze, het is natuurlijk ook geen verplichting om er gebruik van te maken, maar meer een toevoeging voor mensen die erg blij zijn met hun sonos apperatuur maar het toch wat anders willen gebruiken. 

Wellicht een idee om een poll in te stellen om te kijken hoe mensen hier over denken

Reputatie 7
Badge +3

@Enzio Nogmaals wat wil je dan over die speakers horen? Via de tv is er niets wat op die basis is door te geven aan je Sonos, anders dan Atmos wat toch weer anders is opgebouwd en m.i. een totaal ander verhaal is.

Welk vergelijkbaar systeem bedoel je?

 

@Erooij  Al zouden ze maar het geluid van de rechts voor en links voor uit de beam versterken of aanvullen, dan hingen ze er in ieder geval niet voor de sier op het moment dat ik een film kijk.

 

“Welk vergelijkbaar systeem bedoel je?” Volgens mij hebben Bose en sony deze. maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet extreem heb verdiept in de concurrent 

 

Reputatie 7
Badge +3

Overigens heb ik opgezocht wat een 7.1 systeem is. Dit staat er beschreven:

Wat is een 7.1 Home Theater Systeem en welke componenten omvat het?

7.1 Home Theater-systeem levert een echte bioscoopervaring via zeven luidsprekers en een subwoofer, namelijk een middenkanaalspeaker, linker- en rechtervoorkanaalspeakers, een subwoofer, linker- en rechter surround-luidsprekers en linker- en rechterachterspeakers.”

De toevoeging zijn dus de 2 achterspeakers. Je hebt dan 2 speakers naast de luisterpositie en 2 speakers achter de luisterpositie. De voorspeakers zitten in de soundbar.

Ik snap wat je wilt, maar extra voorspeakers zou een heel vreemd effect geven. Persoonlijk vind ik dit ook bij muziek. Je creëert een dubbele stereo wat resulteert in veel geluid, maar nooit zoals het geluid bedoeld is. Maar prima wanneer dit je persoonlijke voorkeur heeft en dat dat bij muziek technisch zo kan, maar ik kan mij dus niet voorstellen dat Sonos energie gaat steken in een systeem voor tv geluid zoals het niet bedoeld is. 

@Erooij Bedankt voor de bijdragen vanuit dit perspectief heb ik een stuk meer begrip waarom deze functie er inderdaad nog niet is. echter hoop ik stiekem nog steeds dat deze ooit mogelijk zou worden. misschien in een andere vorm dan de benoemde 7.1 maar een vorm waarin de 2 extra speakers in de links en recht voor hoeken van de kamer op een andere manier kunnen bijdragen en in ieder geval niet uit hoeven te staan. maar ik snap inderdaad ook dat het voor andere mensen die hier geen interessen in hebben of deze 2 extra speakers sowieso niet in de kamer hebben staan dit niet interessant is.

Reputatie 7

Als je twee extra (links en rechts) voorspeakers wilt, dan kan ik mij niet voorstellen dat Sonos dat gaat doen. Die kanalen zitten immers al in je soundbar, die dan als center speaker zou moeten gaan werken.

@106rallye Die zitten inderdaard in je soundbar maar met een grote kamer zou je er in mijn opzicht nogsteeds een groot voordeel kunnen zijn.